Na een paar keer uitgesteld te zijn ligt LittleBigPlanet dan nu eindelijk in de winkels. Dit spel slaat een hele nieuwe weg in wat gameplay betreft en heeft user-created content hoog in het vaandel. Twijfel je of deze veel besproken game van Media Molecule aan de enorme verwachtingen voldoet? Lees dan onze review!

Singleplayer

Je bent Sackboy, een klein wezentje dat je kan aankleden en aanpassen met een enorme collectie kleding, accessoires en stickers. Het is de bedoeling om met hem levels te voltooien en voorwerpen te verzamelen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in LittleBigPlanet, van een voetbal, een skateboard tot aan dieren geluiden. Deze voorwerpen zal je later kunnen gebruiken om je eigen level te maken. Je begint je avontuur in je Pod, wat je kan zien als Sackboy zijn eigen huisje. Deze pod kan je door middel van je stickers en gespaarde objecten versieren, van een prachtige skyline van een grote stad, tot een hutje met een jungle thema. Vanuit je Pod zul je levels kunnen starten, vrienden uitnodigen en gewoon even napraten met je team over dat lastige level die jullie net gehaald hebben.

De eerste paar levels zullen je wegwijs maken in de wereld van LittleBigPlanet. Zo wordt er veel aandacht besteed de besturing en de algemene elementen die je vaak tegen zult komen in de game. Na een paar levels word het al een stuk moeilijker, en zal je levels voltooien door puzzels op te lossen en je Sackboy heelhuids naar de finish te krijgen. Dit gaat gepaard met een hoop gestuiter, gespring en zal vaak met hoge snelheden gaan. Dit maakt het er allemaal niet makkelijker op, maar gelukkig zitten er in deze levels veel checkpoints en zal je dus nooit erg veel overnieuw hoeven te doen. LittleBigPlanet heeft helaas maar 20 levels, maar dit mag het spelplezier niet verpesten. De singleplayer is namelijk niet aanwezig om voor veel gameplayuren te zorgen, maar om je ideeën op te laten doen voor je eigen levels en je verzameling stickers en objecten te vergroten.

Naast deze 20 levels kun je ook veel challenges vrij spelen. Deze challenges krijg je door de sleutel naar het level te vinden in het bijbehorende story-level. Het doel van deze challenges verschilt: de ene keer zul je zo lang mogelijk moeten overleven en de andere keer is het je doel om je Sackboy zo snel mogelijk over de finish te krijgen.

Gameplay

De gameplay van LittleBigPlanet is precies wat je van een platformgame gewend bent, plus een beetje extra. Het spel speelt zich af in een 2D omgeving, met drie lagen in diepte. Bij het bewegen door de levels zijn eigenlijk maar drie knoppen echt belangrijk, namelijk het bewegen met de linker analoge stick, springen met kruisje en dingen vast pakken met R1. Deze simpliciteit helpt mee aan de enorm soepele besturing, wat er voor zorgt dat ook nieuwe en jongere gamers zich snel vermaken in de kleurrijke levels van LBP. De levels variëren enorm, van het door een level racen op een skateboard, het bevechten van een vuurspuwende draak (met een zwaard!), tot het via een aantal draaiende onderdelen naar boven zien te komen waarbij timing altijd van uiterst belang is.

Deze levels bieden al meer dan genoeg gameplay voor de niet-creatieve gamers onder ons. Maar er is meer, veel meer! Zodra je de story-mode van het spel uitgespeeld hebt, kun je het als een nieuw begin zien. Er zijn online namelijk al ruim 85.000 levels gepubliceerd door de gamers zelf, en dit aantal groeit met de dag. Het is dus redelijk veilig te stellen dat LittleBigPlanet oneindig veel gameplay bied. Mede door de geweldige physics die de game bezit, waar menig Half-Life 2 gamer van zal smullen, zijn de mogelijkheden eindeloos en zul je online af en toe nog mooiere dingen tegen komen dan in de levels die standaard in de game aanwezig zijn.

Multiplayer

LittleBigPlanet is de multiplayer game in de geschiedenis van de PlayStation 3. De game heeft online de meeste mogelijkheden, maar ook offline heb je een uitgebreide multiplayer. Offline kan je met maar liefst 4 Sackboys door de standaard levels heen gaan, maar ook door eigengemaakte levels. Dit zorgt natuurlijk voor een hele hoop plezier met vrienden, want samenwerking is echt belangrijk. Daarentegen heb je zoals je eerder kon lezen ook challenges, die je kunt plaatsen onder het kopje Last Man Standing. Degene die het langst overleeft, zal de meeste punten incasseren wat een competitief smaakje geeft aan het spel.

Ook de races zijn in multiplayer games natuurlijk nog leuker dan in je eentje. Net als bij de normale levels geldt hier dat de eerste die over de finish lijn komt, de meeste punten krijgt. Als je nou even geen vrienden (op bezoek) hebt, kun je ook online een hele hoop beleven. Hier kun je ook met maximaal 3 andere Sackboys levels gaan voltooien. Het is misschien zelfs grappiger om samen te werken met een Amerikaan, een Japanner en een Fransman in 1 team! Online zal er altijd één speler de party-leider zijn, en de rest van het team zal hem volgen naar nieuwe levels, en na afloop weer naar zijn Pod. Als je na al die levels gespeeld te hebben even alleen wilt zijn, kun je als leider zijn de andere sackboys kicken uit je team, en als je geen leider bent kun je zelf vertrekken naar je Pod en vervolgens beslissen of je team mee mag komen.

Create!

Media Molecule is een hele nieuwe richting ingeslagen wat betreft user-created content en het publiceren ervan. Je kunt namelijk, zoals je eerder al gelezen hebt, je eigen levels maken. Dit doe je door middel van de geweldig uitgebreide ‘level editor’. Deze editor kan, vooral in het begin, erg overweldigend zijn maar dankzij de vele tutorials zal je binnen de kortste keren alles onder de knie hebben. In deze editor zul je met een van de thema’s die gebruikt worden in de story mode kunnen beginnen, of met een leeg level. Eenmaal aangekomen in je lege level zul je via je popit menu (vierkantje) alles kunnen beheersen wat er gebeurt. Je kunt objecten plaatsen, van onschuldige boomstammen tot levensgevaarlijke brandende Sackboys (van hout!). Ben jij er dan toch in geslaagd een object te verzinnen die niet in de game zit, dan heb je alle vrijheid om deze zelf te maken. Met een uitgebreide collectie aan materialen met elk verschillende eigenschappen, en draaiende onderdelen is werkelijk alles na te bootsen. Zodra je tevreden bent met je level kun je deze online zetten. Zo kan de hele LittleBigPlanet community mee genieten van jou creatie! Als iemand je level speelt krijgt hij de optie je level een hart te geven. Hoe meer hartjes je level verzamelt, hoe bekender je level wordt!

Graphics

De speelse graphics van de game passen er helemaal bij. De getekende stijl met op veel plekken verschillende focus om diepte te genereren smelt perfect samen met andere factoren van het spel. Uiteindelijk gaat het bij dit spel niet om de graphics, en niet om de gameplay maar om de community. Toch is er grafisch weinig op aan te merken. Er word goed gebruik gemaakt van belichting. Een vulkaan heeft logischerwijs een donker tintje heeft, in tegenstelling tot de omgeving als je in een luchtballon rond vliegt. Het is zelfs mogelijk om je eigen gemaakte level helemaal in het donker te spelen, waarbij je alleen een silhouet van je Sackboy zal zien.

Het oog voor detail is enorm, zo zullen de tientallen verschillende materialen stuk voor stuk verschillende texturen hebben, wat het bijvoorbeeld makkelijk maakt metaal van rubber te onderscheiden. Het nadeel van de enorme vrijheid bij het creëren van content is dat je af en toe grafische foutjes tegen zult komen. Zo pakt Sackboy af en toe iets vast wat buiten je beeld hangt, waardoor zijn armen enorm uitrekken. Toch zijn deze kleine grafische imperfecties zijn niet echt storend te noemen.

Bij LittleBigPlanet lagen de verwachtingen erg hoog, maar deze game maakt ze stuk voor stuk waar. Alles lijkt te kloppen; het spelen, creëren en delen is allemaal prachtig neergezet en samen gevoegd. Dankzij de enorme community, het vernieuwende concept en de geweldige uitvoering daarvan is deze game een absolute must-have voor iedere PlayStation 3 bezitter.