Review Deus Ex: Human Revolution – Het is een kleine acht jaar geleden dat we voor het laatst een stap hebben gezet in de futuristische wereld van Deus Ex. Het eerste deel werd geprezen om zijn gameplay en pakte ongelooflijk veel prijzen mee. Eidos Montreal wil het succesverhaal van de serie nu nieuw leven in blazen met de prequel op het eerste deel; Deus Ex: Human Revolution. Reboots van een serie hebben helaas de eigenaardige eigenschap om de plank totaal mis te slaan. We stapte dan ook wat sceptisch terug in de wereld van Deus Ex. Is het Eidos gelukt om een nieuwe revolutie te starten of moet deze revolutie snel de kop ingedrukt worden? Je leest het in deze review!

Dit gaat diep

Het jaar is 2027, een tijd van grote innovatie en technologische vooruitgang. Het is helemaal hip en in om je menselijke lichaamsdelen te vervangen met augmentations, robot delen. Dit wekt wel een hele hoop woede op bij mensen aangezien de definitie van een ‘mens zijn’ volgens hun wordt verandert.

In Deus Ex: Human Revolution speel je als Adam Jensen, het hoofd van de beveiliging bij Sarif Industries, het leidende bedrijf als het gaat om augmentations. Het blijkt dat jouw ex-vriendin, Megan Reed, een indrukwekkende ontdekking heeft gedaan op het augmentation gebied. Deze ontdekking wekt nogal wat discussie op en het blijkt dat niet iedereen hier blij mee is. Voor dat je het weet wordt het bedrijf aangevallen en is Jensen op weg om zijn vriendin te redden. Je reddingsmissie wordt tevens bruut onderbroken door de huurlingen die het bedrijf aanvallen en ze breken je lichaam letterlijk in meerdere delen. Je moet toe kijken hoe je ex wordt vermoord voor je ogen. Jensen wordt echter gered en op de operatie tafel gegooid. Na een heftige serie aan ingrepen wordt je wakker, voorzien van de nieuwste en beste augmentations die er zijn. Tijd om uit te zoeken wie er verantwoordelijk is voor deze gruweldaden.

Het hoofdverhaal in Deus Ex: Human Revolution gaat diep, erg diep. Corruptie en kapitalistische multinationals worden onderuit gehaald en er worden verschillende ethische onderwerpen aangesneden. Een erg indrukwekkend en goed verhaal met een aantal mega plottwists die jouw zullen blijven drijven om te spelen. De zijmissies zijn ook erg goed verteld en zijn soms nog interessanter dan het hoofdverhaal. Hier slaat Deus Ex: Human Revolution de spijker vol op zijn kop met interessante personages, prachtige cutscenes en fantastische verhaallijnen.

Lekker praten

Deus Ex: Human Revolution wordt misschien vanuit first person view gespeeld, maar laat dat je niet bedriegen, het is alles behalve een FPS. De game kent zeker situaties waarin het gebruik van de verschillende wapens in de game niet uitgesloten kan worden. Human Revolution is alleen opgebouwd uit verschillende pilaren qua gameplay. Combat, stealth, social en hacking, dat zijn de hoofd gameplay elementen.

Je neemt als Jensen verschillende missies aan van opdrachtgevers. De hoofdverhaallijn volgen is natuurlijk je grootste zorg, maar daarnaast zijn er ook nog genoeg zijmissies te doen. Deze missies zijn erg gevarieerd in wat je moet doen. Missies beginnen vaak met een sociaal gedeelte. Hier komt de social gameplay in het spel. Gesprekken met NPC’s werkt net als in andere RPG’s. Je zult verschillende opties krijgen om te reageren en er is altijd de mogelijkheid om naar meer info te vragen. Het is tevens ook mogelijk om je sociale skills uit te breiden met behulp van de zogenaamde praxis punten. Deze verdien je door experience punten te vergaren door missies te voltooien, vijanden te verslaan etc. Vervolgens kan je met deze ‘praxis punten’ lekker klussen aan je augmentations en deze verder ontwikkelen of nieuwe vaardigheden openen. Door je sociale skills uit te breiden krijg je extra informatie over het personage en zijn persoonlijkheid en dit helpt flink als je hem probeert te overtuigen.

Hoe zal ik het dit keer doen?

Na het nodige gesprek is het tijd om aan de slag te gaan. Hier schijnt Deus Ex pas echt, want nu wordt het tijd om jouw aanpak te gaan bedenken. Er zijn zo veel mogelijkheden om over na te denken. Je kunt je gun pakken en flink gaan schieten, maar de game is pittig en vijanden zullen proberen je te flanken of zetten je vast. Ook zou je kunnen sneaken, maar als je gespot wordt ben je zo goed als dood. Geduld is een schone zaak en je kansen overwegen en afwegen is een groot deel van de aanpak van situaties in Deus Ex. Verschillende augmentations kunnen je hierbij helpen. Zo kun je door muren heen kijken, vijanden taggen waardoor je ze kan volgen en je kan zelfs onzichtbaar worden. De AI had alleen wel wat beter gekund op het vlak van zoeken. De vijanden zullen niet snel door deuren stappen en uitgebreid opzoek naar je gaan ze niet. Een klein minpunt dat makkelijk is te overzien.

De game geeft je namelijk ongelooflijk veel manieren om situaties aan te pakken en laat je echt op jouw manier spelen, zoals jij het wilt. Geen één missie is hetzelfde en naarmate de game vordert zal je meer opties krijgen om situaties aan te pakken, maar zullen ze ook moeilijker worden. Door op verkenning uit te gaan zul je onder andere verschillende paden ontdekken die je weer helpen om vijanden te ontwijken. Zo kan ik nog wel even door ratelen over alle mogelijkheden in Deus Ex. Neem het maar van ons aan, Deus Ex is één van de meest uitgebreide spelervaringen die we in een lange tijd hebben gehad.

Mede mogelijk gemaakt door goud en zwart

Deus Ex: Human Revolution weet grafisch te overtuigen. De game ziet er mooi uit en de steden waar je doorheen mag lopen leven echt. Van missie naar missie lopen in de open wereld is een genot door de vele dingen die gebeuren op straat. Ondanks dat de game grafisch erg mooi is, vooral de wapens zien er fantastisch uit, ligt hier ook een zwaktepunt van de game. De sfeer in Deus Ex is aldoor hetzelfde. De kleuren zwart en goud spelen een hoofdrol en er is weinig variatie qua omgevingen. Grauwe straten en indoor kantoorgebouwen, dat is wat je gaat zien. Hier is niks mis mee aangezien het fantastisch is uitgewerkt, maar de game had wat meer afwisseling mogen hebben qua omgevingen van ons.

Gelukkig zit er wel genoeg afwisseling in de personages en hun persoonlijkheden in de game. Dit komt de voice-acting erg ten goede en deze is dan ook van hoog niveau. Zelfs de onbelangrijke personages worden voorzien van goede voice-actors. Lip synching is soms nog wel wat misplaatst, maar dit mag de pret niet drukken. De verschillende geweren hebben ook allemaal hun eigen stijl en klinken heerlijk. Persoonlijke favoriet: de Silverback revolver, heerlijk!

Hacken en upgraden maar

Door het gehele spel heen zul je verschillende terminals, computers en deuren vinden die gehackt kunnen worden. Dit gebeurt met behulp van een kleine mini-game waarin je verschillende nodes moet overnemen om uiteindelijk het systeem te kunnen hacken. Er is in principe niks mis met dit systeem alleen zijn sommige hacks niet te doen zonder de nodige virussen die de timer doen stoppen. De balans klopt soms niet helemaal.

Uiteraard kan Deus Ex ook niet zonder wapen upgrade systeem. Er zijn verschillende upgrade pakketten te vinden in de game. Elk wapen heeft ze eigen persoonlijke upgrade en daarnaast heb je nog de algemene upgrades zoals snellere reload tijd en meer schade. Hierdoor kan je wapens aanpassen aan jouw smaak.

We mogen volmondig zeggen dat het Eidos dan toch echt is gelukt om een topgame neer te zetten. Het zweet stond op onze voorhoofd toen we de game startte, maar na een ongelofelijk vermakelijke twintig uur heeft de game ons weten te overtuigen, Deus Ex is helemaal terug! Human Revolution is een uitgebreide RPG die jouw laat kiezen hoe je wilt spelen. Ondanks wat kleine minpuntjes is dit een must-have en trapt Human Revolution het najaar goed af. Wij duiken weer snel terug in deze futuristische wereld, want er zijn toch nog wat dingen die we de eerste keer gemist hebben, zoveel is er te doen.

• Spelen zoals jij wilt
  • Fantastisch verhaal
  • Wereld leeft echt