Review: God of War: Origins Collection – Iedere zichzelf respecterende PlayStation bezitter kent onze grote vriend Kratos wel. Met zijn grote overschot aan testosteron, opgekropte woede jegens zo’n beetje alles wat maar in zijn kielzog komt en zijn dodelijke instinct heeft hij ons al in talloze games weten te verblijden, waaronder ook tweemaal op de PSP. Deze games, Chains of Olympus en Ghost of Sparta, zijn nu ook beschikbaar op de PlayStation 3 in de Origins Collection met een flinke facelift. Maar is deze facelift genoeg om ons nog een keer door deze twee games heen te slepen, of had Sony het bij de PSP versies moeten houden? Je leest het in deze review!

What’s in the box

Voor de schappelijke prijs van €40,- heb je in de God of War: Origins Collection maar liefst twee topgames zitten. De eerste, Chains of Olympus, speelt zich voor de eerste God of War af en laat ons een aantal avonturen van Kratos beleven die ervoor hebben gezorgd dat hij de Goden zo haat. De tweede game, Ghost of Sparta, speelt zich af tussen God of War en God of War II en laat ons met de nieuwe God van de oorlog dood en verderf zaaien op aarde als Kratos weer op zoek gaat naar zijn lang verloren broer.

De twee games zijn gelukkig niet alleen over gezet naar de PlayStation 3, maar zijn ook volledig remastered naar HD. Dit houdt niet in dat het er even goed uit zal zien als God of War III aangezien het niet van begin af aan opnieuw is opgebouwd, maar de graphics zijn aanzienlijk beter dan de PSP versies en dat is al aardig wat. Sony heeft voor de mensen met een 3DTV onder ons ook nog een leuke feature ingevoegd, waardoor de games in stereoscopisch 3D te spelen zijn op 3D tv’s. Wij bezitten deze helaas niet dus we hebben de feature niet kunnen testen, maar het is leuk dat het erin zit.

All nice and shiny

Zoals we al zeiden zijn de graphics dus aardig opgepoetst om de games nog goed uit te laten komen op een flinke HD tv. Bij de eerste game, Chains of Olympus, valt dit een beetje tegen. De game komt natuurlijk uit 2008 en was niet ontwikkeld voor een al te krachtig apparaat, dus Sony heeft het er nog best netjes vanaf gebracht. De textures zijn een stuk soepeler en de special effects knallen wat meer uit het scherm, maar dat is het ook wel.

Bij Ghost of Sparta is dit een heel ander verhaal. We zien overduidelijk dat de game nog niet zo oud is en dat Sony een stuk minder problemen heeft gehad met het oppoetsen van deze game. De wat wazige gloed die over Chains of Olympus heerst om het allemaal wat soepeler te maken is bij Ghost of Sparta totaal niet nodig en de game ziet er beter uit dan menig PlayStation 3 titel. Niet alleen de textures, maar ook de volledige omgevingen en de vijanden, het rondsproeiende bloed en de vliegende ledematen zien er prachtig uit.

Speelt nog heerlijk

De God of War reeks is een beetje te zien als de stichter van het hack and slash/action-RPG/dood-alles-en-iedereen genre op de PlayStation, wat gepaard werd met heerlijke soepele gameplay. Met elke God of War heeft Sony een hoop geleerd en elke nieuwe God of War verbeterde puntjes waar nodig. Dat is ook het geval geweest bij de Origins Collection, die de vloeiende gameplay van God of War III met zich meebrengt welke gewoon nog steeds heerlijk werkt.

Ook is het wel mooi om te zien hoe de mensen achter deze games zijn gevorderd tussen de twee PSP titels. Er zit een gigantisch verschil in kwaliteit tussen het eerste en tweede deel en dingen waar je je aan zou kunnen ergeren in Chains of Olympus zie je vervolgens opgelost in Ghost of Sparta. Iets wat helaas wat minder slim is opgelost is het kiezen van welke game je nu gaat spelen. Heb je namelijk wel even genoeg van Chains of Olympus en wil je aan de slag met Ghost of Sparta, kan dit alleen door de game helemaal af te sluiten en weer opnieuw op te starten, om vervolgens Ghost of Sparta te selecteren. Een klein minpuntje, maar wel één waar je vaak last van zal hebben.

Ding! Trophy Unlocked

We kennen allemaal wel dat heerlijke geluidje als je weer een trophy hebt verdiend, het is iets triviaals en doet niks nuttigs behalve het boosten van je ego, maar toch zijn we er blij mee dat elke game van Sony nu trophies moet bevatten. De games in de Origins Collection kwamen natuurlijk oorspronkelijk uit op de PSP en bevatte dus geen trophies, maar daar is nu verandering in gekomen. Beide titels bevatten een flink aantal trophies om te verzamelen om de replay waarde van beide games weer iets omhoog te krikken.

Zoals jullie waarschijnlijk begrepen hebben zijn we aardig enthousiast over de God of War: Origins Collection. Twee van de beste PSP titels ooit in een prachtig nieuw jasje, compleet met 3D functionaliteit en trophy support, voor een schappelijke prijs van slechts 40 euro. Met als enige minpuntjes de iets mindere wow-factor van Chains of Olympus qua graphics en het feit dat je de game moet afsluiten om te switchen tussen de twee titels. Verder hebben we vrij weinig te klagen en kunnen we niet anders dan iedere God of War fan deze game aanraden.

• Twee heerlijke games voor een kleine prijs
  • Remastered HD graphics, 3D en trophy-support
  • Verslavende gameplay