Gezien de game wat later binnen kwam dan verwacht is de review ook een beetje later, maar beter later dan nooit. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat Prototype een ontzettend gewelddadige en chaotische game is vol met bloedsnelle actie. Veelal werd deze game de tegenhanger van inFAMOUS genoemd en zal er vergeleken kunnen worden. Is Prototype zijn geld waard en kan jij de actie aan van deze game? Daar kom je achter in deze review over Prototype.

Aanvallen!
In Prototype kruip je in de huid van Alex Mercer, een op het eerste gezicht doodnormale vent maar wel eentje met superkrachten. Een auto oppakken en er een helikopter mee uit de lucht gooien is voor deze meneer kinderspel, en dat is ook meteen de reden wat deze game zo vet maakt. De game is namelijk vrij ruimdenkend en er is nogal veel mogelijk: je kan gebouwen oprennen, in helikopters vliegen, in tanks rijden, met mensen en voorwerpen gooien of van een torenhoog gebouw afspringen zonder ook maar een schrammetje op te lopen. En deze dingen zijn ook wel hard nodig, de stad waarin je speelt, New York, is namelijk getroffen door een virus. Dit virus zorgt ervoor dat mensen zoals jij en ik veranderen in bloeddorstige monsters met alleen maar kwade bedoelingen en daar wil Alex wat aan doen.

Naast dat je in principe alles kunt doen als Alex Mercer zijnde heb je ook nog eens een breed scala aan superkrachten. Zo kunnen er verschillende dingen uit zijn arm groeien waaronder een soort Samurai zwaard, twee enorme stenen vuisten, klauwen en een slingerarm. Elk van deze superkrachten hebben weer unieke eigenschappen die je tijdens een gevecht kunt gebruiken. Zo is de slingerarm ideaal voor vijanden op afstand en zijn de vuisten van steen uitermate geschikt voor het crushen van een tank.

Niet alleen heb je wapens, maar ook zijn er twee verdedigende krachten. Je kan hierbij kiezen tussen een ‘full body armor’, oftewel je krijgt een extra sterk pantser over heel je lichaam, hierdoor loop je minder schade op dan gewoonlijk. Natuurlijk heeft dit pak wel een aantal nadelen, je kan door het gewicht van je armor niet meer ‘Gliden’. Het zogenaamde Gliden is een zweef functie en is ook meteen de snelste manier om ergens naartoe te gaan. Je tweede kracht is een schild, als je deze functie aanzet zal je arm tijdens het rennen vervormen tot een onverwoestbaar schild. Dit schild kan bijna alles vernietigen door alleen er tegenaan te rennen, bijna alles, want de tanks zijn immuum voor het schild.

Zelfverdediging
Naast de aanvallende en verdedigende krachten zijn er ook een aantal ‘Sense’ krachten. Als je deze aanzet zie je bijvoorbeeld welke soldaten geïnfecteerd zijn met het virus. Deze functie is erg handig op zijn tijd, hierdoor krijg je namelijk een bepaalde connectie met de ‘Hive’. Een ‘Hive’ is het centrum van de geïnfecteerden, ieder geïnfecteerd gebied heeft een zogenaamde Hive.

Ook is er een tweede Sense kracht, hierdoor zie je precies wie je vijanden zijn en wie niet. Als het je dus even té chaotisch wordt zet je deze aan, hierdoor worden je tegenstander oranje en de rest van de omgeving krijgt een blauwachtige tint.

Misschien wel de belangrijkste kracht is ook de leukste, de ‘body switch’ kracht stelt je in staat om mensen te ‘consumen’. Als je dit doet neem je het lichaam van het persoon in je op, waardoor je er hetzelfde uitziet. Dit is erg een erg leuke kracht, als je namelijk in een lichaam zit van een soldaat kun je de andere soldaten wijsmaken dat hij degene is die je zoekt.

Het menu, Upgrades en Evolution Points
De krachten die je tijdens het spelen vrij speelt kun je in een zogenaamd ‘quick menu’ zetten. Dit menu laat je toe om snel krachten te kiezen door middel van de vierpuntsdruktoetsen. De linkertoets activeert de body switch kracht, de rechter activeert de Sense kracht, de bovenste activeert je wapen en de onderste activeert je verdedigende kracht.

Deze krachten krijg je niet zomaar, je moet deze uiteraard verdienen. Dit doe je door zoveel mogelijk opdrachten te vervullen en vijanden te doden. Als je een soldaat dood komt er een soort bolletje licht uit zijn lichaam, dit zijn Evolution Points oftewel EP. Door zoveel mogelijk EP te verzamelen kun je upgrades kopen in het menu. Ook deze upgrades speel je vrij naar mate je verder in het verhaal bent.

Chaotisch
Tijdens het spelen valt het meteen op dat de game erg chaotisch is. Je hoeft maar een keer te springen of iedereen rent al gillend weg, af en toe kan dit redelijk irritant zijn. Als je gewoon rustig even de stad wilt bekijken en je botst per ongeluk tegen iemand aan, rent iedereen weg.

Doordat de game zo chaotisch is let je niet zo snel op de graphics, je let immers meer op de soldaten die je afknallen als je tegen ze aanloopt, dan op hoe mooi de monsters eruit zien. Helaas zijn de graphics niet echt mooi te noemen, de echte monsters zien er wel goed uit, maar de auto’s en de mensen zien er niet altijd even goed uit. Vier van dezelfde auto’s naast elkaar is niet meer dan normaal in deze game. Waarschijnlijk is de game iets lelijker gemaakt zodat alles vloeiend wordt afgespeeld op je beeldscherm, wat ook gebeurt. Tijdens het spelen van de game ondervonden we geen tot weinig framedrops of andere ‘hangers’.

De game speelt lekker weg en zal ook niet snel vervelen, er is altijd wel ergens iets te doen en anders zorg je daar zelf wel voor door een auto even over Broadway heen te sodemieteren. Ook is het infiltreren in een basis van het leger een erg vermakelijke optie, vooral als je even geen zin hebt om het verhaallijn te volgen. Ondanks de niet altijd even mooie graphics wordt dit al snel vergeten door de ijzersterke gameplay. De game begint overigens pas echt als je alle krachten hebt gekocht en gebruikt, door het leger zijn deze krachten ook meer dan welkom aangezien hun wapens steeds sterker worden.

• Veel krachten
  • Érg gewelddadig en bruut
  • Veel chaos