PES 2009 is veranderd. Vooral aan de gameplay zijn dingen veranderd. Tevens zijn een aantal nieuwe modes toegevoegd. Maar zijn alle toevoegingen en veranderingen wel ten goede gekomen aan de game?

Become a Legend

Eerlijk is eerlijk, deze mode zat al in de Japanse versies van PES (Winning Eleven), maar nadat Fifa deze mode onder de naam ‘Be a Pro’ in Fifa 08 had gebracht brengt Konami Become a Legend in PES 2009.
In Become a Legend bestuur je één speler die je zelf kunt maken (jezelf). Dit kan zelfs door het gebruiken van je eigen foto. Je begint als jonge speler bij een amateur club. Als je het goed doet komen er scouts kijken van een profclub. Bij een profclub kun je een contract verdienen en begin je in het tweede team. Op trainingen wordt je steeds beter en krijg je invalbeurten tijdens wedstrijden. Wat ervoor in de wedstrijd gebeurt hoef je overigens niet helemaal te kijken. Als je goede invalbeurten hebt verdien je een basisplaats. Als je een goede indruk maakt wordt je gekocht door een grote club en kun je zelfs voor het nationale team worden geselecteerd.

Het leuke van deze mode is dat je met je eigen personage online kan spelen. Met drie andere spelers kun je het opnemen tegen de computer. Met drie of vier menselijke spelers win je het makkelijk op top player (hoogste moeilijkheidsgraad) van de computer. Speel je echter z’n tweeën is het een lastigere opgave. Dit komt mede doordat je eigen team ontzettend onder druk wordt gezet en je de bal niet lang in het bzeit kunt houden. De tegenstander mag echter wel vrij combineren en mooie aanvallen opzetten. Dit is erg frustrerend als je in de spits of als aanvallende middenvelder staat te wachten totdat je verdediging en/of verdedigende middenvelders eens ingrijpen.

Champions League

PES heeft altijd weinig licenties gehad. Nu heeft Konami de Champions League licentie voor vier jaar weten te bemachtigen. Niet alle teams in de Champions League zijn echter volledig voorzien van licentie. Zo is bijvoorbeeld Chelsea nog steeds London FC. Het is aan jezelf hoe erg je dit vindt, maar de eerste option files met goede namen en shirts beginnen al te verschijnen op internet.
Bij het spelen van de Champions League zie je het Champions League filmpje met de bekende opera melodie. Bij de spelersopkomst zie je net als in het echt de sterren in de middencirkel en de andere bekende Champions League ceremonies. Je proeft echt de sfeer van de Champions League. Allemaal leuk en aardig, maar na met Olympique Lyon de Champions League op top player te hebben gewonnen denk ik niet dat ik de Champions League mode nog een keer zal spelen.
Het leuke hieraan is wel dat je met elk team de Champions League kunt spelen. Zelfs als je aanhanger bent van FC Volendam zul je de cup met de grote oren naar het palingvissersdorp kunnen halen.

Graphics

In PES 2009 zijn veel spelers duidelijk herkenbaar. Vooral de grote clubs hebben realistisch lijkende gezichten. Bij de kleinere clubs is dit echter totaal niet. Hier hebben ze zomaar wat gezichten erin gezet en zijn de meeste spelers vrijwel onherkenbaar.
Tijdens de wedstrijd zie je veel aparte dingen op het veld gebeuren, spelers die door spelers heen gaan, benen die dwars door andere benen heen gaan. Dit is echter niet heel erg storend en gebeurt gelukkig niet al te vaak. De graphics zijn niet ‘next-gen’ en er kan meer uit de Playstation 3 worden gehaald. PES 2009 benut de mogelijkheden van de console niet optimaal.

Gameplay

Konami heeft PES 2009 geprobeerd realistischer te maken. Hiervoor hebben ze een aantal ‘realistische animaties’ in de game gestopt. De animaties moeten steeds worden afgemaakt voordat er een verdere actie kan plaatsvinden. Dit werkt vaak zeer frustrerend omdat hierdoor het reactievermogen erg laag is. Een balletje snel rondtikken is er niet meer bij. Grote kansen worden vaak om zeep geholpen omdat de spelers eerst de animatie moet afmaken en daarna pas op doel kunnen schieten. Sommige spelers zijn weer veel te goed gemaakt. Spelers als Kaka, Robben, Robinho, Ronaldinho en Ronaldo zijn niet te stoppen en kunnen zo door je hele verdediging heen dribbelen. Zo kan je erg makkelijk scoren tegen de computer. Ook voor menselijke tegenstanders is dit niet te verdedigen. Online is dit ook geen pretje, maar daarover later meer.

Een andere grote verandering is de snelheid. Die is weg! Konami heeft de snelheid uit PES gehaald! De reden dat ik PES altijd prefereerde boven Fifa was de snelheid. Die hebben ze voor PES 2009 omlaag gehaald wat naar mijn mening niet ten goede komt aan de gameplay. Het schotsysteem is weer flink veranderd. Als je schiet gaan de schoten nu sneller over en vliegen meer ballen de kruising in en heb je bijna geen ballen meer die laag de hoek ingaan. Vooral van buiten de zestien vliegen alle schoten hoog de lucht in. Na een tijdje weet je wel de plekken vanwaar je de bal altijd in het doel schiet.

AI

Ongelofelijk wat is de AI slecht! Spelers hebben geen voetballend denkvermogen. Als er grote gaten in de verdediging liggen blijven ze rustig staan of komen ze naar je toe om je alleen maar in de weg te lopen. Soms staan ze wel op een plek waar veel ruimte ligt, maar dan lopen ze automatisch naar een verdediger. Mijn spelers in mijn team die ik op dat moment niet bestuur doen vrijwel niets. Zelf als de bal een halve meter langs ze rolt blijven ze rustig staan. De tegenstander gaat er wel vrolijk heen om de bal mee te nemen.
Door het trage reactievermogen en het slechte inzicht van spelers zit je vaak met een machteloos en gefrustreerd gevoel voor je Playstation.

Online

De grote vraag is natuurlijk: werkt online? In PES 2008 was online een drama. In PES 2009 werkt online gelukkig wel. Online heb je vrijwel geen last val lag.. Je kunt prima zien welke mensen wel en geen goede verbinding hebben. Seabass heeft zich aan zijn woord gehouden toen hij zei dat online top prioriteit heeft en hij er alles aan zou doen om PES 2009 werkend online te krijgen.
Enig nadeel zijn sommige mensen online. Een aantal mensen kiezen een team met goede dribbelaars en wandelen zo door je hele verdediging heen om vervolgens op een goede plek te gaan staan en de bal in een hoek te schieten. Dit is onverdedigbaar, niet leuk en vooral zeer frustrerend om tegen te spelen. Je ziet gewoon dat dat soort mensen geen verstand van voetbal hebben en alleen maar dribbelen. Tel daar ook nog eens het feit bij op dat je teamgenoten ook niet mee werken en het reactie vermogen hebben van een gehandicapte ezel. Door het trage reactie vermogen heb ik online al heel wat kansen gemist.
Gelukkig zijn er ook mensen die wel normaal voetballen en mooie aanvallen opzetten zonder door de hele verdediging heen te dribbelen.

Goed vs slecht

Een ander noemenswaardig punt in PES 2009 is het spelen tegen betere teams. Als je speelt tegen een beter team reageren je spelers totaal anders. Zoals ik hierboven al schreef heb ik de Champions League gewonnen met Olympique Lyon, niet het beste team uit de game. In de 1/8 en ¼ finale schakelde ik Atletico Madrid en AS Roma (ongeveer gelijkwaardige teams in vergelijking met Olympique Lyon) zonder enige moeite uit. In de halve finale kwam ik Real Madrid tegen, een op papier betere tegenstander. Wat toen gebeurde vond ik ongelofelijk. In plaats van zoals in de vorige wedstrijden mooie aanvallen op te zetten bleven mijn mede spelers vrijwel constant stil staan. Ook passes kwamen minder vaak aan en spelers reageerde anders. Mijn verdedigers rende overal vrolijk op af waardoor mijn verdediging een grote gatenkaas werd terwijl ik hem in de voorgaande wedstrijden zo goed dicht kon houden! Ook offline in multiplayer potjes tegen vrienden merkte ik dat spelers tegen betere tegenstanders totaal anders reageren en spelen. Als je een minder team bent dan je tegenstander ben je bij voorbaat al vrijwel kansloos.
Met deze gedachte in mijn achterhoofd ben ik maar niet begonnen aan de Master League.

Sound

Over het geluid in de game maak ik liever niet teveel woorden vuil. Het is in één woord dramatisch. Supporters zingen constant de clubnaam op dezelfde irriterende toon. Het commentaar is nog steeds hetzelfde hoewel hij enkele nieuwe zinnen kent. Zo zei hij een keer (in het engels): “De scheidsrechter kijkt nu op z’n horloge en nu op z’n andere horloge om te zien dat het bijna tijd is”.
Het geluid als de bal wordt geraakt klinkt elke keer hetzelfde en lijkt totaal niet op het geluid dat een bal maakt als mee geschoten wordt. Ditzelfde geld voor de geluiden die spelers maken als ze worden neergehaald na een sliding of tegen elkaar aan botsen. Elke speler klinkt hetzelfde. Als de bal in contact komt met het aluminium klinkt dit geluid altijd even hard. Of de bal er nu rustig tegen aan rolt of dat je van 30 meter een schot tegen de paal poeiert, het maakt geen enkel verschil. In de game krijg je per menu steeds weer dezelfde liedjes te horen die je na een tijdje steeds meer gaan irriteren. Als je je opstelling hebt gemaakt en je start de wedstrijd hoor je het geluid van een auto die optrekt. Waarom dit in PES zit is mij een raadsel.
Ik vraag mij ook af waar de scheidsrechter zijn fluit vandaan heeft. Het is een erg irritante fluit. In plaats van één keer te fluiten fluit de scheidsrechter altijd twee keer. Ook als je scoort hoor je twee keer het fluitje in plaats van het gejuich van het publiek en spelers. Als in het echt bij een wedstrijd een doelpunt wordt gemaakt hoor je altijd het publiek overtuigend boven het fluitje van de scheidsrechter.

Ik ben een enorme PES fan en ik vind het niet leuk dat ik PES 2009 zo’n laag cijfer moet geven, maar ik kan niet anders! PES 2009 is geen goed spel vanwege de vele fouten en slechte AI. Grote pluspunten zijn wel de Become a Legend mode en online. Ik hoop dat Konami voor PES 2010 de snelheid omhoog schroeft en de spelers wat meer hersens meegeeft zodat de game beter speelbaar is. De replaywaarde van PES 2009 ligt hoog omdat je de game tot aan het nieuwe seizoen kunt spelen. PES 2009 blijft natuurlijk het leukste om thuis op de bank met vrienden te doen.

• Online
  • Become a Legend

• Animaties die moeten worden afgemaakt