Review: Dead Island – Het zombie thema is ondertussen aardig herkauwd in allerlei vormen van entertainment, met talloze films in het genre en waar mogelijk nog meer games. De meeste van deze titels zijn wel redelijk vermakelijk maar weten je nooit echt vast te houden voor een langere tijd. Deep Silver probeert het zombie genre desalniettemin nog een keer nieuw leven in te blazen met Dead Island, maar of deze zombies ooit wel leven in geblazen hadden moeten krijgen, dat lees je in deze review!

Welkom op Banoi

Dead Island was één van de grootste verrassingen als het aankomt op shockerende trailers. De eerste trailer van de game was alles wat je eigenlijk zou verwachten van een realistische zombie invasie en heeft ook diverse awards in de wacht gesleept. We kunnen alvast verklappen dat de game in bijna geen enkel opzicht iets weg heeft van deze trailer, maar dat is in principe geen reden tot paniek.

Dead Island, voorheen bekend als Banoi, is namelijk een waar genot om op rond te struinen. Alvorens de hel losbrak en onze ondode makkers dood en verderf gingen zaaien vanwege het niet meer kunnen volhouden van hun Sonja Bakker dieet, was Banoi namelijk een prachtig tropisch eiland. Helaas zijn tropische eilanden meestal ingericht als luxe resorts en niet erg voorbereid op een zombie apocalypse, wat jouw invloed in de game des te belangrijker maakt.

Immuniteit is een bitch

Als één van de vier helden waaruit je in het begin van de game mag kiezen is het namelijk jouw taak om al die wandelende lijken op te ruimen en de weg vrij te maken voor een ontsnappingspoging. Elk van de vier helden heeft zijn of haar eigen specialiteiten en sterke punten en gezien de co-op factor van Dead Island vullen ze elkaar perfect aan. Uiteindelijk kozen wij voor Sam B, een eendagsvlieg rapper die ingehuurd was om op te treden op Banoi.

Sam B is gelukkig niet alleen bekwaam met de microfoon, maar ook met zo’n beetje elk wapen waar je behoorlijk mee kan zwaaien. Je raad het al, Sam B is de blunt-weapons expert van het zooitje en dat past precies bij onze smaak als het aankomt op zombie verdelging. Uiteraard heb je ook nog een vuurwapen expert, een messen expert en een dodelijke ‘gooi-je-wapens-naar-de-vijand-en-blijf-hulpeloos-achter’ expert.


Al gauw blijkt dat wie je ook kiest, iedereen immuun is voor het virus dat onze ondode feestgangers heeft getroffen, wat gelijk de reden is voor het feit dat jij alle klusjes mag oplossen voor de andere overlevenden. Zij zijn namelijk allemaal als de dood dat ze ook de drang krijgen om hun vrienden op te peuzelen en blijven het liefst allemaal binnen. Er moet helaas een hoop gebeuren en dat is dan ook de reden voor het zeer uitgebreide aantal quests op Dead Island.

Help mij! Nee mij! Nee mij!

Als je beroemd of rijk bent wil iedereen opeens je beste vriend zijn. Kennelijk werkt dat hetzelfde als je immuun bent voor een virus wat je in een haatdragende moordlustige halvegare verandert, want in Dead Island wil iedereen die je ontmoet wel iets van je. Natuurlijk komt dat ook zo met z’n voordelen, iedereen wil je namelijk maar al te graag groot geld betalen voor alles wat je doet.

Om bij te houden welke beloftes je nou zoal hebt gemaakt aan de talloze overlevenden op Banoi is er de inmiddels welbekende questlog. Hier kan je netjes geordend zien welke missies je al hebt voltooid omwille van het verhaal, welke zijmissies je hebt voltooid, welke overlevenden je nog moet helpen en natuurlijk wat de volgende missie is om te vorderen in het verhaal. Elke quest levert natuurlijk ook weer XP op om je richting het volgende level te helpen.

http://youtu.be/m2Zetq0mos4

Banoi is natuurlijk een tropisch eiland, maar ga er dan niet vanuit dat je over een klein stukje land in de middle of nowhere spreekt van een kilometer bij een kilometer. Banoi is gigantisch en het aantal overlevenden ook, wat automatisch betekent dat er ook talloze missies zijn. Na dik tien uur spelen waren we nog geeneens op een vijfde van de game en dan rekenen we alleen de verhaal missies mee. Tel je hier ook nog eens alle zijmissies bij op zal Dead Island je wel een uur of zestig à zeventig bezig houden.

Level up!

Zoals we al zeiden levert elk van deze missies je geld op, evenals items en als belangrijkste: XP. Je begint de game op level 0 met nog weinig specialisaties. Vervolgens kan je kiezen uit drie vertakkingen qua skills en kan je één skill point besteden per level. Elke vertakking is gebaseerd op een unieke stijl van overleven, de één kiest bijvoorbeeld voor meer leven en stamina en de ander juist voor brute kracht.

Deze vertakkingen kan je ook combineren wat meestal wel gewenst is, een gigantische bruut die neer gaat zodra je er tegenaan blaast heb je natuurlijk weinig aan. Naast deze uiterst handige skills heb je de levels ook nodig voor het gebruiken van bepaalde wapens. Dit werkt precies zoals je het zou verwachten, elk wapen heeft een eigen minimum level en hoe hoger het level van het wapen hoe krachtiger het meestal is.

Banoi, voor al je doe-het-zelf plannen

Iets wat we al eerder hebben gezien in zombie games als het aankomt op wapens is het zelf kunnen creëren van wapens door allerlei troep MacGyver stijl aan elkaar te ducttapen. Dead Island biedt deze optie ook, alhoewel je wel eerst de specifieke mod moet vinden alvorens je het gewenste wapen kan creëren.  Als je eenmaal een mod hebt gevonden blijft die voor altijd beschikbaar, mits je natuurlijk voldoende voorraden hebt.

Zo kan je met deze mods niet alleen deo-bommen maken, maar ook honkbalknuppels met spikes aan het uiteinde of zelfs machetes met een accu eraan om de boel te elektrocuteren. De mogelijkheden zijn eindeloos, alhoewel deze mogelijkheden dus wel een beetje beperkt worden door de eis om eerst de mods te vinden. Het maken van deze mods, evenals het upgraden van je wapens om ze sterker te maken en het repareren van je wapens als je er teveel zombies mee hebt geplet moet gebeuren op een specifieke plaats. Elke veilige locatie bevat een werkbank, maar deze zijn ook her en der verspreid te vinden bij pompstations en andere locaties.

Mocht dit nu allemaal in de buurt zijn moet je naast de mods natuurlijk ook flink wat geld en goederen in je bezit hebben. Gelukkig heeft elk hoofdpersonage een rugzak waar je U tegen zegt en je je vervolgens in kan verstoppen, want het is niet ongewoon om met 23 magneten, acht rollen ducttape, vijf grote accu’s en een stuk of acht flinke wapens rond te lopen.

DOE HET LICHT AAN!

Een zombie game is natuurlijk geen echte zombie game als je je niet af en toe helemaal het apelazarus schrikt. Dead Island bevat ondanks de zonnige omgevingen talloze van dit soort momenten en als je dan met je zaklamp door een verlaten parkeerplaats loopt waar geen lamp het schijnt te doen krijg je toch echt die intense beleving mee. Misschien zijn we gewoon een stelletje kleine meiden, maar Dead Island doet op sommige momenten niet onder voor een FEAR of een Dead Space en dat wil toch wel wat zeggen.

Iets wat deze ervaring natuurlijk helpt is het feit dat Dead Island, in tegenstelling tot de meeste zombie games, is dat de game volledig in first person is. Dit helpt helaas niet alleen mee aan het gevoel dat je echt zelf moet overleven, maar zorgt er ook voor dat het rijden met de voertuigen behoorlijk irritant is.

De ‘cockpit’ view is namelijk niet erg goed uitgedacht waardoor je bijna niks kan zien van wat er zich op de weg afspeelt. Het resultaat? In het begin als je de weg nog niet kent dertig keer keihard tegen palen en muurtjes aan rijden, om vervolgens van alle kanten bestormd te worden door zombies. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het geen probleem en zijn al die zombies niets meer dan een kleine kink in de weg, maar dit had zeker beter gekund.

Zombies in alle smaken

Het stereotype zombie is opzich niet veel om je druk over te maken. Ze zijn meestal oliedom, reageren even snel als de meeste mensen op de maandagmorgen en protesteren niet al teveel als je hun kop eraf wilt hakken. Naarmate je in de game vordert worden de zombies helaas slimmer, sneller en een stuk dodelijker. Geleidelijk aan beginnen de zombies door te krijgen dat jij misschien wel een lekker hapje bent en komen ze steeds enthousiaster naar je toe, tot op het punt dat ze goed door konden gaan voor Usain Bolt.

Hoe vervelend deze krengen ook zijn, in Dead Island zijn dit soort zombies niet eens je grootste zorg. Naast de standaard ‘walkers’ en ‘infected’, heb je ook de anabolen spuitende ’thugs’, die met gemak twee koppen groter zijn dan de rest en je voor de lol het hele eiland door slingeren. Als je dacht dat het daar bij bleef heb je het mis, want je hebt ook zombies die vol zitten met dodelijk pus wat explodeert zodra je ze aanraakt en gigantische zombies die ondanks hun dwangbuis je alsnog alle hoeken van het eiland laten zien. Zombie dieren zijn we vooralsnog niet tegengekomen met toch een flink aantal uren in de game, maar met de jungle nog niet in ons handbereik durven we jullie nog niet helemaal gerust te stellen.

Pracht en praal

Zoals we al zeiden is Banoi een prachtig eiland geworden. Het geheel ziet eruit als een ansichtkaart, mits je natuurlijk al die rottende ondode wegdenkt. De mate van detail in objecten, wapens, zombies, personages en omgevingen is best indrukwekkend, zeker voor zo’n gigantisch gebied. Het enige minpuntje op de graphics is dat het meer dan eens is voorgekomen dat een gebied nog moest laden terwijl we er al in stonden, waardoor je niet alle nuttige zaken in de omgeving kan spotten.


Wat het geluid betreft hebben we weinig te melden. Het klinkt allemaal zoals het moet klinken en het gegrom, gekrijs en gegil van de zombies klinkt overtuigend genoeg voor ons om de game niet meer na tienen te spelen. Ook de explosies van je deo-bommen klinken heerlijk en het geluid van smeulende zombies na een welgemikte molotov cocktail is ook een genot voor het oor.

Glitches?

Nog voor de game ook maar in de winkels lag riep iedereen al dat Dead Island bomvol zat met glitches. Bomvol zouden we zelf nou niet bepaald zeggen na een eerste patch die de meeste problemen lijkt te hebben verholpen, maar hier en daar laat de game wel een steekje vallen. Zo hebben we twee missies opnieuw moeten doen omdat de game onze voortgang niet registreerde en ons niet verder liet gaan bij een missie en hebben we meerdere wapens nooit meer terug gezien na ze gekocht te hebben.

Naast deze akkefietjes en het eerdergenoemde nog moeten laden van de omgevingen valt dit ‘glitchfestijn’ reuze mee en is het in ieder geval geen reden om Dead Island meteen af te schrijven.

Conclusie

Zoals je misschien wel hebt gemerkt kunnen we nog wel uren doorgaan over Dead Island maar het komt allemaal maar neer op één conclusie; Dead Island is gewoon vet. De game lijkt misschien totaal niet op de eerste trailer maar daar hebben we welgeteld twee minuten om gerouwd, voordat we weer wat zombies gingen onthoofden. Een paar kleine bugs en een niet al te goed uitgedacht systeem bij het besturen van voertuigen mochten de pret zeker niet drukken. Mocht je ook maar enige affiniteit hebben met zombies, open werelden en flinke ladingen aan content dan zouden we je willen aanraden om zo snel mogelijk Dead Island aan te schaffen.

Pluspunten

  • Gigantisch veel te doen
  • Een zombie game zoals het gewoon hoort
  • Talloze schrik momenten
  • Zombies slachten met enorm veel wapens
  • Een personage en skill-set voor iedereen
  • Doe-het-zelf wapens
  • Verslavend XP systeem
  • Graphics en geluid zijn top

Minpunten

  • Gebieden laden soms nog als je er al in staat
  • Besturing van voertuigen is niet echt doordacht
  • Paar kleine glitches