Skate 2 moet je de skategames van Tony Hawk doen laten vergeten. Met deze instelling is EA begonnen aan het eerste deel en met het tweede deel gaan ze daarmee verder. Na wat uren spelen met Skate 2 wordt het wel duidelijk dat dit deel het eerste deel overtreft en ook de games van Tony Hawk lijken eraan te geloven. Heeft EA een grote slag geslagen als het gaat om de skategames?

Carrière

De game begint met een introfilmpje, waar je ziet hoe iemand uit zijn cel in de gevangenis wordt gehaald en wordt vrijgelaten. Steeds duidelijker wordt het dat jij het bent en dan krijg je de optie om je eigen karakter te maken. Je kan je hele lichaam creëren zoals jij dat wilt, met of zonder tatoeages, een ring, petje, noem maar op. Natuurlijk kan je ook je eigen kleding uitkiezen. Niet alles is meteen beschikbaar, maar je hebt verschillende soorten kleding, zoals spijkerbroeken, sweaters, polo’s en t-shirts. Het mooiste zijn de schoenen, ook al is het overduidelijk wie de sponsor van de game is.

Je begint je carrière in New San Vanelona, deze stad is net herbouwd en alle skateplekken worden beveiligd door de MongoCorp-agenten. Dit doen ze onder andere door beugels op leuningen te monteren zodat je er niet op kan grinden. Je ontmoet op een geheime skateplek Slappy, waar je de basics van het skaten moet leren. Hier begint je skate-avontuur en ga je de stad in.

Door verschillende opdrachten en wedstrijden te doen, krijg je geld. Zo kan je bijvoorbeeld meedoen aan een fotoshoot of een videoshoot, waarbij je een paar trucjes moet doen om een mooie shoot te krijgen. Dit allemaal verandert de dikte van je portemonnee. Door wedstrijden te spelen verhoog je je reputatie. Doe bijvoorbeeld mee aan een half-pipe parcours en degene die de minste punten haalt, valt af, totdat er twee overblijven. Die personen strijden dan voor de eerste plaats. Zo heb je ook wedstrijden waabij je zo snel mogelijk een parcours moet afleggen, dus mogelijkheden zat. Naarmate je verder komt, verdien je ook meer geld. Hiermee kan je nieuwe kleding kopen of nieuwe boards of wieltjes. Pas je personage aan zoals jij het wilt hebben en dan straal je ook meteen meer uit.

Pas wel op voor de agenten van MongoCorp. Deze gasten willen iedereen pakken die ook maar op een skateboard staan. Zij zorgen ervoor dat er steeds meer plekken zijn waar je niet meer kan skaten. Maar je kan ook je eigen plekken creëren door de objecten, zoals vuilnisbakken, hekken of bankjes te verplaatsen zoals jij wilt. Dan heb je ook nog de skatespots. Deze spots kom je tegen en als je er één activeert, kan je deze unlocken door een bepaald aantal punten te behalen. Daarmee verdien je ook weer meer aanzien in de wereld van de skaters. De mooiste en beste tricks kan je natuurlijk opnemen en uploaden op je profiel op het EA netwerk.

Thrasher’s Hall of Meat

Deze functie is werkelijk geniaal. Als jij in je carriere een valpartij maakt, krijg je daar punten voor. Werkelijk de mooiste en hardste crashes worden beloond met punten en je kan zelfs kiezen hoe je onderweg valt. Door deze valpartijen kan je ook weer extra geld verdienen en het mooie is, er wordt bijgehouden wat je allemaal hebt gebroken. Dit zie je dan na een valpartij als de rontgenfoto’s worden weergegeven. Natuurlijk kan je de valpartijen ook filmen en uploaden naar de server van EA.

Overige modi

In de mode Freeskate kan je skaten waar je maar wilt en heb je geen invloed op je carrière. Hiermee kan je de stad verkennen en je tricks en skills oefenen zodat je in je carrière nodig beter voor de dag ermee komt. In de online modus is het precies hetzelfde, alleen dan kan je met andere gamers in de stad skaten. Jij kan hen of zij jou uitnodigen voor bijvoorbeeld een race tegen elkaar. Daarnaast heb je ook nog de Party Play, waar jij samen met je vrienden de uitdaging kan aangaan op je PlayStation 3. Strijd tegen elkaar op elk terrein en laat zien wie onderling de beste skater is van je vrienden.

Gameplay

De besturing van Skate 2 is niet al te moeilijk, maar je moet het wel in de vingers zien te krijgen. Voor de beginner zal het wel een flinke opstap zijn. Je doet vrijwel alles met je rechter analoge knop en de vier toetsen. De linker analoge knop is voor je richting. Het enige wat je voor de gameplay nodig hebt, is timing en gevoel. Als je dat hebt, kan jij de beste skater worden in de game en online. Het voordeel van het gebruik van je analoge knoppen is dat je meerdere bewegingen ermee kan uitvoeren, waardoor je een moeilijkere trick kan uitvoeren. Doe dit in combinatie met je R- en L-knoppen en je krijgt nog meer punten. Als je dus een trick wilt doen, hoef je niet te gaan buttonbashen, maar met gevoel en op snelheid en de juiste timing de juiste combinatie uit te voeren. Ook kan je je skateboard met de Sixaxis bewegen, om zoveel mogelijk gevoel aan de game te geven.

Graphics & geluid

De graphics mogen er best wezen, alhoewel wel alles een beetje beter afgewerkt mocht worden. Zo zien de personages nog een beetje vierkant uit, de auto’s totaal niet afgewerkt en de overgang van het voetpad naar een hek niet erg mooi is. Voor de rest ziet alles er toch wel redelijk goed uit, maar toch had ik wel betere graphics verwacht. Soms zie je gewoon dat een omgeving net iets te blokkerig is qua indeling, terwijl je dit niet meer gewend bent. De game heeft op de PlayStation 3 ook enorm last van framerates en dit bevorderd het spelplezier niet erg. Wat wel erg leuk is, is dat je veel objecten kunt verplaatsen.

Je ziet na een valpartij ook geen bloed, wat wel jammer is. Daarentegen merk je wel dat je witte trui de was in kan na een paar valpartijen, maar ook weer niet voor lange duur, want als je een opdracht hebt gedaan, is je trui weer zo goed als nieuw. Het is jammer dat je dus geen blijvende schade krijgt aan je kleding. De effecten in de game zijn goed en erg realistisch. Bijna niets klinkt hetzelfde en de muziek in de game varieert heerlijk. Zo heb je opeens een Hard Rock-nummer en daarna weer een Blues-nummer. Erg afwisselend en zeker niet storend. Je hebt bijna geen muziek in de game, meer als je in het menu zit of als je met een wedstrijd bezig bent en dat is best jammer. Want als je lekker druk aan het skaten bent, gaat het meestal nog lekkerder met een lekker nummer erbij.

Als ik net zou skaten als in de game, zou ik niet meer leven. Maar dat ligt toch meer aan mij dan aan de game. Skate 2 is een regelrechte concurrent geworden van de Tony Hawk-serie en Tony zal weer zijn best moeten doen om een betere game neer te zetten. Als je er éénmaal behendig in raakt, kom je vanzelf aan de top terecht. Toch ligt de moeilijkheidsgraad voor een beginnende skategamer iets te hoog en qua graphics had het beter gekund. De game zelf kan je urenlang aan speelplezier geven, zowel offline als online en dat is vooral te danken aan het feit dat je heel makkelijk je eigen skateplekken kan creëren door de objecten om je heen te verplaatsen naar eigen wens.

• Muziek
  • Vrijheid
  • Thrasher’s Hall of Meat