Review NHL 12 – In de Verenigde Staten en Canada is ijshockey een erg populaire sport waar iedereen voor op pad gaat, of de wedstrijden gewoon met een pul bier en vrienden thuis op de bank op tv volgt. Bij ons is helaas veel minder bekend van deze sport waar body checks en gevechten tijdens de wedstrijd meer regel dan uitzondering zijn. EA probeert toch elk jaar om ons weer enthousiast te krijgen voor de National Hockey League en komt dit jaar dan ook met NHL 12. Of het EA ook gelukt is om ons te overtuigen? Dat lees je in deze review!

In het diepe

Wanneer je NHL 12 voor de eerste keer op start krijg je een korte maar erg mooie introductie in de wereld van het ijshockey. Na deze introductie wordt je meteen in het diepe gegooid in de vorm van de Winter Classic 2011. Dit is een wedstrijd in de buitenlucht tussen twee topteams en wordt dit jaar gespeeld in Pittsburgh met de topteams de Pittsburgh Penguins tegen de Washington Capitals, je kunt hier kiezen of je deze Winter Classic overslaat of direct wil spelen.

In het hoofdmenu kun je natuurlijk kiezen voor een snelle wedstrijd in je eentje, of online tegen een andere speler. Ook kan je direct een ‘Battle for the Cup’ beginnen. In deze Battle for the Cup kun je alle wedstrijden achter elkaar spelen om de Stanley Cup, de Calder Cup, de EA Cup of de Memorial Cup te veroveren.

Kies je modus

Natuurlijk zijn er meer game modi waar je uit kunt kiezen. Zo vindt je in het hoofdmenu ook Hockey Ultimate Team, de EA Sports Hockey League, Be A Pro en de Be A Legend game modi. Ook vindt je hier natuurlijk de al eerder genoemde Winter Classic. Bij al deze verschillende modi is er de mogelijkheid om online te spelen, iets wat zelfs vereist is bij Hockey Ultimate Team en de EA Sports Hockey League. Bij deze twee modi is het dus helaas niet mogelijk om offline te spelen.

In Hockey Ultimate Team is het de bedoeling om kaarten te sparen van spelers uit diverse landen en competities. Er staan niet alleen spelers op de kaarten. Regelmatig komt er een kaart voorbij met een item wat je tijdens een wedstrijd weer kunt gebruiken. Door wedstrijden te spelen met je team wat je bij elkaar hebt gespaard verdien je zogenaamde EA pucks. Als je genoeg EA pucks hebt gespaard kun je deze in de store weer inwisselen voor pakketjes met extra kaarten.

Ook de Be a Pro en Legend onderdelen zijn erg goed uitgewerkt. We kennen deze natuurlijk ook van de Fifa serie, alleen gaat het hier natuurlijk over de ijshockey variant. Je speelt deze mode met een vaste speler die je bij het starten kiest op een vaste locatie op het ijs. Je speelt een compleet seizoen waarin jij je moet bewijzen tegenover je coach om ijstijd te krijgen. Met andere woorden, doe je het goed zonder al te veel overtredingen, dan mag je steeds meer spelen, maar beuk je iedereen van het ijs en start je vechtpartijen dan zit je waarschijnlijk meer op de bank te kijken naar een mooie wedstrijd.

Tijdens het spelen in één van deze twee modes verdien je XP. Heb je genoeg XP verzameld dan is het mogelijk om je speler te upgraden op bepaalde punten. In de EA Sports Hockey League is het de bedoeling dat je een heel team samenstelt samen met tenminste één vriend online. Dit mogen er natuurlijk ook meer zijn. Na het samenstellen van dit team kun je deelnemen aan toernooien waarvoor je je eerst zult moeten kwalificeren, mocht dit lukken dan kom je dus steeds verder in het seizoen en als je het heel goed doet mag je zelfs de finale spelen. Ook in dit onderdeel is het dus weer mogelijk om XP te verdienen waarmee het mogelijk is je eigen spelers te verbeteren.

Leuk om naar te kijken

Het menu ziet er strak en overzichtelijk uit. Op de achtergrond zie je verschillende ijshockeyspelers die op dit moment populair zijn in deze sport. In het menu kom je meestal snel waar je moet zijn door een paar keer te klikken, maar sommige submenu’s zijn iets te uitgebreid waardoor het overzicht daar wat minder wordt of dat je even niet meer weet in welk menu onderdeel je zit.

Wanneer je een wedstrijd gaat spelen zien alle spelers er erg gedetailleerd uit en de omgevingen zijn ook erg goed uitgewerkt. De bewegingen op het ijs zien er waarheidsgetrouw uit. Tijdens de Winter Classic speel je buiten en sneeuwt het bijvoorbeeld. Ook de animaties zijn leuk om naar te kijken, vooral de gevechten na de bekende bodychecks en de verschillende toetsencombinaties die je kunt gebruiken na het scoren.

Maar het oor wil ook wat

De muziek die je te horen krijgt terwijl je door het menu aan het bladeren bent is helemaal in orde en is lekker om naar te luisteren tijdens het bladeren door de menu’s. Dit is overigens ook de muziek die tijdens de echte wedstrijden in Amerika of Canada ook worden gedraaid. Extra leuk is dat je ook je eigen muziek kunt afspelen tijdens de wedstrijden en dit zorgt toch weer dat je een eigen draai kan geven aan je game ervaring.

En nu online! Of toch niet?

De multiplayer zit erg goed in elkaar. Je hebt hier de keuze om met vrienden te spelen, een ranked match of een unranked match te spelen. Deze werken gewoon zoals je zou verwachten en lijken erg veel op de offline modi, alleen speel je nu tegen iemand zonder kunstmatige intelligentie. Het multiplayer menu ziet er tevens netjes uit en werkt snel. Het enige minpuntje hieraan was dat tijdens het zoeken naar een online ranked match regelmatig geen enkele tegenstander beschikbaar was.

Helaas heb je om online te kunnen spelen de inmiddels welbekende Online Pass nodig. Koop je de game dus tweedehands om wat geld te besparen zal je deze toch nog moeten aanschaffen in de PlayStation Store, als je tenminste van de online modi wil genieten.

Met NHL 12 zet EA Sports weer een hele goede ijshockey game neer waar je zeker flink wat uren mee bezig bent. De Be a Pro en Be a Legend modes zijn beiden erg leuk gemaakt en zorgen ervoor dat je door wilt blijven gaan. De controls heb je snel onder de knie, en het blijft leuk om je te meten met de grote teams. De online kant van de game is iets minder druk bezocht, maar mocht je een tegenstander tegenkomen dan is het ook zeker een leuke uitdaging om ook hiervan proberen te winnen.

• Goede graphics
  • Leuke soundtrack
  • Sfeervolle omgevingen