De Tom Clancy serie kennen we natuurlijk allemaal al van topgames als Rainbow Six, Ghost Recon en het nieuwe EndWar. Ubisoft is nu weer een hele andere weg ingeslagen met de nieuwe game H.A.W.X, ofwel de High Altitude Warfare eXperimental squadron. Ben jij het type om over het luchtruim te heersen? Daar kom je snel achter in deze review!

Het verhaal

Jij bent David Crenshaw, een majoor werkzaam voor de Verenigde Staten als straaljagerpiloot bij een elitaire eenheid genaamd H.A.W.X, in het jaar 2012. Bij je eerste missie zul je meteen een aantal Ghosts moeten helpen uit de game Advanced Warfighter, met het verslaan van een klein leger van Mexicaanse rebellen. Na je collega’s te hebben gered krijg je het nieuws dat wegens financiële problemen de H.A.W.X-eenheid wordt opgeheven. Om toch te zorgen voor brood op de plank ga je in op een aanbod die je krijgt van Artemis Global Security, één van de grotere privélegers.

Na jezelf bewezen te hebben krijg je de leiding over je oude H.A.W.X team en is je baan binnen Artemis verzekerd. Tijdens jouw dienst bij Artemis word je de hele wereld overgestuurd voor verschillende missies, van het bombarderen van terroristentrainingskampen in Azië tot het beveiligen van een vloot Amerikaanse schepen. Als Artemis jou tijdens een missie de opdracht geeft om juist die Amerikaanse vloot aan te vallen sta je voor een lastige keuze, maar kies je toch voor je Amerikaanse kameraden. De rest van je dagen zul je spenderen om Artemis op te sporen en terug te pakken, maar dat blijkt nog iets moeilijker dan het lijkt.

Gameplay

Het verhaal zit dus goed in elkaar, maar ook op de gameplay valt weinig aan te merken. Het verhaal leert je op een goed tempo alle features kennen en geeft je genoeg kans om deze te beoefenen. Naarmate je verder in de story mode komt wordt het een stuk moeilijker en zul je deze features aan de lopende band moeten gebruiken als je wilt overleven. Mocht je het echt even te moeilijk krijgen kun je de game een moeilijkheidsgraad lager zetten, het niveau kun je namelijk kiezen per missie. Het spel bevat, net als EndWar, een hele lijst aan voice commands zodat je lekker naar je tv kan schreeuwen. Hoewel dit in EndWar goed uitgewerkt is, lijkt dit in H.A.W.X. wat minder soepel te werken. Hij reageert regelmatig niet als je wat zegt en doet soms zelfs dingen uit zichzelf door geluiden die hij opvangt van bijvoorbeeld je briefing. Gelukkig kan je in je missie door op L1 en R1 te drukken de voice commands in- en uitschakelen

Het spel bevat ruim zestig moderne straaljagers met elk andere voor- en nadelen. Zo is een kleine straaljager als de Eurofighter Typhoon veel wendbaarder dan een grote straaljager als de Mig-25 Foxbat. Naast dit heeft ook elke straaljager zijn eigen gevechtskwaliteiten. Waar de ene meer ammunitie mee kan nemen, wordt de andere minder snel gelocked door vijanden. Om de keuze voor een missie iets makkelijker te maken raadt het spel je altijd een straaljager aan die het meest geschikt is voor de situatie. Als je eenmaal in je straaljager zit kun je kiezen voor een Third Person, First Person of Cockpit view en alsof dat nog niet genoeg is heb je ook nog de Assistance Mode. Standaard staat de assistance mode aan en vindt je een aantal meters en andere informatie op je HUD. Zodra je de assistance mode uitzet is je scherm zo goed als leeg en heb je een heel ander aanzicht op je straaljager. In deze modus heeft je camera een ‘vast punt’ en draai je om de camera heen in plaats van dat de camera mee draait.

Het spel bevat alle features die je mag verwachten van een titel van deze generatie. Trophies, motion ondersteuning, voice commands en zelfs een youtube upload functie zijn allemaal aanwezig. Wat wel weer jammer is, is dat je in deze game nooit zelf zal landen of opstijgen. Hoewel dat niet veel voorstelt geeft het toch een beetje een incompleet gevoel.

ERS – Enhanced Reality System

Een andere interessante feature van deze game is het Enhanced Reality System, ofwel E.R.S. Dit systeem helpt elke gemiddelde vliegenier om zichzelf te trainen tot een ware elitaire piloot van de toekomst. Het ERS-systeem bevat alles om jou te helpen, zoals je radar en inkomende raket detectie, je kaart van de omgeving en de bediening voor je wapens. Een handige toevoeging hieraan is het systeem om andere straaljagers te onderscheppen en inkomende raketten te ontwijken. Zo kun je als je achter een straaljager aan zit op vierkantje drukken, waarna het spel de ideale vliegroute uitstippelt om hem te onderscheppen. Je krijgt een heel traject te zien met driehoekjes die je moet volgen, waarna je altijd netjes achter je vijand terecht komt en hem makkelijk neer kan schieten met een paar raketten of wat gerichte kogels met je machine gun. Ditzelfde geldt voor het ontwijken van inkomende raketten en voor het op de goede manier aanvliegen op bijvoorbeeld een tank die tussen een aantal hoge gebouwen staat. Op een later punt in het spel zijn er een aantal missies zelfs amper te halen zonder gebruik te maken van deze functie.

Graphics

Op grafisch vlak scoort de game ook niet slecht. Vooral de straaljagers zijn stuk voor stuk enorm gedetailleerd en prachtig nagemaakt, de modellen zijn namelijk gebaseerd op echte straaljagers en prototypes. Al deze straaljagers kan je ook nog eens customizen met speciale skins, zodat je precies de look uitstraalt die je wilt.

Ook de omgevingen zijn uiterst gedetailleerd. Zo kun je kilometers ver kijken en het mooie is nog dat deze omgevingen niet fictioneel zijn. Ubisoft heeft gebruik gemaakt van satellietbeelden van de GeoEye om hun omgevingen neer te zetten en zo zul je dus echt tussen de wolkenkrabbers van Chicago door vliegen of de grote open woestijnen van Afghanistan verkennen. Dankzij deze beelden zien de omgevingen er, zelfs op grote hoogte, spectaculair uit. Als je erg dichtbij de grond komt neemt de kwaliteit iets af maar dat is ook wel logisch gezien de snelheid waarmee je door de lucht schiet. Wel heeft het spel, vooral in de wat drukker bebouwde gebieden, last van wat alias problemen. Zo zul je vrij vaak kartel randjes op gebouwen en andere objecten in de wereld zien, maar echt storend is het niet.

Geluid

Over het geluid valt niet veel te vertellen. Het voldoet, en daar is alles mee gezegd. Je teammates praten iets te vaak voor je en ook de stemmen van je meerderen die je uitleggen wat je moet doen zijn niet spectaculair en af en toe zelfs onverstaanbaar door alle motorgeluiden en andere herrie om je heen. Toch zorgt die herrie er wel weer voor dat je totaal in de game getrokken wordt. De verschillende alarm-, motor- en raketgeluiden zijn goed uitgewerkt en kunnen je af en toe best wat nerveus achterlaten. Je zult jezelf vaak betrappen op de gedachte “Zo, dat ging maar net goed”.

Multiplayer

Ubisoft heeft met deze game de multiplayer hoog in achting genomen. Zo kun je met maximaal 8 man online Team Deathmatch games spelen met verschillende opties als ‘guns-only’, waarbij je alleen je machinegeweer kunt gebruiken en ‘Danger Zone’ waarbij je niet boven een bepaalde hoogte mag komen. Naast al dit online geweld kun je ook met tot maximaal 4 spelers online de complete story mode spelen. Dit is natuurlijk vrij bijzonder in de gamewereld ondanks dat oudere titels in de Tom Clancy serie als Rainbow Six Vegas dit ook al ondersteunden.

Alle ervaring die je tijdens multiplayer games op doet wordt opgeslagen. Je hebt een uitgebreid ranking systeem die niet alleen voor multiplayer modes geldt maar ook voor je single player story mode. Naarmate je rank hoger wordt krijg je niet alleen mooiere titels, maar unlock je ook nieuwe straaljagers, skins en pakketten met wapens. De maximale rank die je kunt halen is rank 40 en je zal na een gemiddelde play-through van je story mode op de laagste moeilijkheidsgraad ongeveer op rank 15-20 zitten. Denk dus maar niet dat je binnen een paar dagen de maximale rank behaald hebt.

Al met al heeft Ubisoft weer een topgame neergezet. H.A.W.X heeft alles wat we van Tom Clancy games gewend zijn, plus een beetje extra. Het spel is voor zowel casual als hardcore gamers leuk om te spelen, en zal voor beide groepen best eens verslavend kunnen werken. Voor iedereen die er van baalt dat er geen nieuws meer is te vinden rondom Ace Combat is dit zeker een aanrader, want hij doet niet onder aan deze grote franchise.

• Mooi lopend verhaal
  • Lekkere besturing
  • Goed uitgewerkte multiplayer