Review: FIFA 12 – Ieder jaar opnieuw wordt de game industrie rijker gemaakt met twee voetbalgames: een Pro Evolution Soccer en een FIFA. De eerste van deze twee is FIFA 12 die enkele dagen geleden haar release vond op de consoles en de PC. Vele fanatieke voetbal fans waren alweer maanden aan het sparen voor deze game en de game had zeer veel potentie als we de media mochten geloven. Nu is de vraag of dit daadwerkelijk is gelukt en of het ook echt beter is dan FIFA 11? Dat zul je allemaal te weten komen in deze review.

Football Club

Op het moment dat we FIFA 12 in de PlayStation 3 deden en de game opstarten werden we zoals gewoonlijk gevraagd om een favoriete club te selecteren. Uiteraard kozen we voor SC Heerenveen en daarna werd er een schermpje geopend over een nieuwe functie in de game: Football Club. In Football Club is het mogelijk om voor jouw gekozen clubje, in dit geval dus SC Heerenveen, ervaring binnen te halen. Hier hoef je niets speciaals voor te doen, gewoonweg FIFA spelen. Met elk potje die je speelt krijg je ervaring en die telt zich bij de ervaring van de club op.

Elke club heeft dus een bepaald aantal fans, in het geval van Heerenveen zijn dit er op het moment iets meer dan 400. Alle ervaring die wordt behaald over één dag van alle SC Heerenveen spelers, wordt gedeeld door het aantal fans voor deze club en zo kom je op een gemiddelde ervaring uit. Deze gemiddelde ervaring wordt opgenomen in een leaderboard waarbij men dagelijks punten vergaard. De nummer één krijgt 18 punten, de nummer twee 17 enzovoorts. Na zeven dagen is er dan een winnaar bekend en begint het verhaaltje opnieuw. In de grotere competities, bijvoorbeeld Engeland en Spanje, zullen de laatste drie clubs degraderen naar een competitie daarvoor en komen er drie nieuwe clubs terug.

Ook is het mogelijk om in Football Club alle statistieken van je vrienden bij te houden. Elke wedstrijd die ze spelen, elke uitdaging die ze halen met hun Virtuele Prof en elke speler die ze kopen in de Career Mode. Tevens worden de ervaringen van alle vrienden bijgehouden en samengesteld in een klassement, leuk om elkaar een beetje mee op te stoken natuurlijk. Ook is het vanaf hier mogelijk om bepaalde uitdagingen te voltooien, bijvoorbeeld vanaf de 36e minuut een 1-0 achterstand om te zetten in een 1-3 winst. Hiervoor krijg je dan ook extra ervaring en kun je de club die je support en je vriendschappelijke klassement flink boosten.

Career Mode

De Career Mode is een game mode die elk jaar weer terug komt in de FIFA reeks. In deze game mode kies je een club uit en die loods je door maximaal 15 seizoenen heen. In de tussentijd koop je spelers aan, verkoop je spelers, houd je de contracten bij en speel je natuurlijk om de grote prijzen.

Dit jaar zijn er weer enkele nieuwe functies bijgekomen in de Career Mode, waarvan de grootste natuurlijk de Youth Academy is. In deze functie is het mogelijk om een scout aan te stellen en deze voor een bepaalde tijd in een land naar keuze te stallen. Je hebt de optie om hem voor drie, zes of twaalf maanden op pad te sturen en hij zal dan zijn best doen de meest getalenteerde jonge voetballers voor jouw te vinden. Op het moment hebben we zelf vier talentjes gescout, drie Brazilianen en één Nigeriaan. Elke maand krijg je een update van je scout met nieuwe verfijnde zoekopdrachten en ook krijg je iedere maand een update over de al gescoute jongeren. Zodra ze 16 zijn is het mogelijk om ze ook in je eerste team op te stellen.

Een andere nieuwe functie is de laatste transferdag. Op deze laatste dag in de transferperiode gaat er een teller lopen van tien uur. Elke keer als je op ‘verder’ drukt zal hier een uur vanaf gaan. Zo heb je nog aardig wat mogelijkheid om net die sterspeler aan te schaffen of juist een speler te verkopen/verhuren. Wanneer je een speler verhuurd, is de kans nu een stuk groter dat deze potentieel sterker wordt dan in voorgaande FIFA’s, dus hier kan je flink gebruik van maken bij overbodige spelers.

Impact Engine

Veel mensen zien elke nieuwe FIFA hetzelfde als voorgaande delen, maar dan met een klein beetje extra. Daarom heeft EA Sports dit jaar een geheel nieuwe engine als basis voor de game neergezet, namelijk de Impact Engine. Deze engine maakt de tackles en hun reacties veel realistischer dan dat ze voorheen waren. Bij deze engine hebben we voornamelijk gemengde gevoelens. Het mindere aan deze engine is dat de spelers soms gewoon ‘oliedom’ bezig zijn. Geheel uit het niets gaan ze op hun bek, struikelen over tegenstanders die al een poosje op een bepaald plekje liggen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Buiten deze kuren om is de engine een zeer goede verbetering van de game en het bied ook enkele nieuwe mogelijkheden. Zo is het voor het eerst mogelijk een snelle inworp te verrichten, wat we in FIFA 11 voor het eerst zagen met vrije trappen. Ook is de stuiterbal geheel nieuw in FIFA 12. Ligt er een speler ernstig geblesseerd op de grond? Dan zal jouw speler of de tegenstander zelf de bal uitschieten, wat als gevolg een stuiterbal heeft. Deze stuiterbal is niet te besturen en de bal wordt automatisch aan de tegenstander teruggegeven uit sportiviteit.

Tactical Defending

In FIFA 12 zal het verdediging systeem geheel vernieuwd zijn. Waar we in FIFA 11 simpelweg het cirkeltje en kruisje ingedrukt konden houden om zo twee man op de tegenstander te zetten en de bal te pareren, is de moeilijkheidsgraad in FIFA 12 toch wel verhoogd. Zo zal je niet meer knopjes ingedrukt houdend de bal kunnen pareren omdat alles gewoon een andere functie heeft gekregen.

Zodra je het cirkel-knopje indrukt houd terwijl je achter je tegenstanders aanrent, zal je hem duwtjes in zijn rug geven en aan zijn t-shirt trekken. Hierdoor kan de tegenstander uit balans dragen en de bal verliezen, maar een vrije trap tegen is ook zeer zeker mogelijk. Het is nog wel mogelijk om de bal van dichtbij te pareren met het kruisje, maar dit is ook een stapje moeilijker dan voorheen. Het meest effectieve is doormiddel van L2 en R2 te verdedigen, hierdoor loop je rennend met je verdediger mee en zodra je R2 loslaat zal deze een poging wagen om de bal te veroveren.

Online

De meeste FIFA spelers wagen vaak een poging online en dat zien we terug omdat het gemiddelde aantal online spelers dagelijks boven de 200.000 ligt op FIFA 12. Waar we in FIFA 11 te maken hadden met XP die kreeg na elk potje, waarbij je om de zoveel XP een level omhoog ging om zo betere tegenstanders tegen te komen, is dit in FIFA 12 geheel vernieuwd.

Als je in FIFA 12 online gaat, krijg je te maken met seizoenen. Dit betekend dat je in de allerlaagste divisie begint, namelijk de tiende, en dat je jezelf op moet werken naar hogere divisies. Dit doe je door online tegen andere spelers te gamen. Bij winst krijg je drie punten, bij gelijkspel één punt en bij verlies helemaal niks. Elk seizoen krijg je tien wedstrijden de tijd om je op te werken naar een hogere divisie. Je moet in deze tien wedstrijden een bepaald minimum aantal punten halen om te promoveren naar een hogere divisie en vanaf de negende divisie is het ook weer mogelijk om te degraderen als je onder de minimum grens staat om in deze divisie te blijven. Zit je tussen beide grenzen in, heb je opnieuw tien wedstrijden de tijd om het nogmaals te proberen.

Ook nieuw in het online systeem is de keuze van de teams. Voordat je een game begint, kies je van te voren al een team en pas je de juiste instellingen toe. Eenmaal op het veld, bij de aftrap, zul je zien tegen welke tegenstander je speelt! Dit is natuurlijk zeer leuk en zo ben je totaal onvoorbereid.

Als je tegen je vrienden wilt spelen, zit hier ook een geheel eigen klassement aan vast. Het bedraagt de naam ‘Online Vriendschappelijk’ en je hebt per persoon weer tien wedstrijden de tijd om de meeste punten te vergaren. Hier zit geen promotie of degradatie aan vast, maar wel een leuke beker. Dit kan je natuurlijk ook weer lekker bij je vrienden inwrijven!

Sound

Geen voetbal zonder een lekkere sfeer in het stadion natuurlijk. In FIFA 12 zijn de spreekkoren flink verbeterd en proef je echt de goede sfeer die in het stadion hangt. Waar we in FIFA 11 bijvoorbeeld bij PSV af en toe een teleurstellende “Kankerjoden” konden horen, worden we nu gelukkig verblijd met “Go Go PSV”. Tevens zal het publiek gaan joelen en fluiten als ze het ergens niet mee eens zijn.

Voetbal heeft natuurlijk niet alleen de sfeer van het publiek nodig, maar ook een goed duo aan commentators. Uit automatisme en ergernis veranderen we de Nederlandse commentators Evert ten Napel en Youri Mulder gelijk in een Engels duo. Wat ons hier opviel is dat we voor het eerst in de geschiedenis van FIFA de keuze hadden in commentators! Waar we vorig jaar naast Martin Tyler nog een Andy Gray hadden, heeft Andy Gray zijn plaats moeten afstaan aan Alan Smith wegens omstandigheden. Het is tevens ook mogelijk om te kiezen voor het duo Clive Tyldesley en Andy Townsend, welke naar onze mening het leukste duo is om naar te luisteren.

FIFA 12 is een naar onze mening sterk verbeterde FIFA 11 met een geheel nieuwe engine en Tactical Defending. Ook is de Career Mode flink geboost en is de functie Football Club zeer aangenaam te noemen. Er zijn nieuwe Engelse commentator duo’s die je zeker veel plezier bijbrengen en de sfeer in het publiek is daadwerkelijk te proeven. Tevens zal de concurrentie tussen jou en je vrienden groter zijn dan ooit te voren en we raden menig voetbalfan dan ook zeker aan de game aan te schaffen.

• Geheel nieuwe Impact Engine
  • Tactical Defending brengt nieuwe uitdaging met zich mee
  • Football Club