Comics, een bron van leesplezier voor veel tieners. Veel van deze comics zitten boordevol met helden en schurken. Ook duikt er soms eens een antiheld op, iemand die geen superkrachten heeft maar zich wel voordoet als een held. The Punisher is een dergelijke antiheld. Nog een bron van plezier voor veel tieners zijn games. Marvel, de grootste uitgever van comics, richt daarom nu al de pijlen naar de gameplatforms. Na Watchmen en X-men is het nu de tijd om de PSN-game The Punisher: No Mercy aan de tand te voelen en wij hebben No Mercy!

Verhaal

The Punisher: No Mercy gaat over een drug met de naam ‘Mindfuck’.  Meer kunnen wij ook niet uit dit verhaal afleiden, want het zit zo chaotisch in elkaar dat we na vijf keer de storymodus gespeeld te hebben nog steeds niet snappen wat het inhoud. Deze story wordt verteld in cutscènes. Deze scènes worden gepresenteerd als een soort comic en de levels zelf hebben nagenoeg geen bijdrage aan het verhaal en zijn zo totaal nutteloos. Zo kan je deze levels zien als opdrachten om het volgende stukje verhaal vrij te spelen. Het verhaal bevat vier levels die allemaal samen voor half uurtje werk zorgen. Dit wordt een klein beetje gerekt door de online co-op modus, maar dit is zeer kort, ook al is het een PSN-game.

Gameplay

Deze First Person Shooter heeft het gevoel een old-school FPS te zijn en dat is deze game zeker ook. De makers van deze game, ZEN Studio, hebben wel zeer goed gekeken naar klassiekers zoals Unreal Tournament. Zo wordt er in deze game ook gepraat over Double Kill, Rampage en Unstoppable en zijn er een heel aantal pick-ups te vinden in de arena’s. Deze pick-ups kunnen verschillen van bonus points tot weapon upgrades en laatstgenoemde vormen een belangrijke schakel in de game. Als je een bepaald aantal punten in-game hebt verzameld, word je wapen ge-upgrade. Maar pas op, want word je zelf gekilled, dan krijg je weer een standaardwapen zonder upgrades.

Wat je wel direct kan vermoeden van deze game is dat de developers alle pijlen hebben afgeschoten op de multiplayer. De singleplayer lijdt hierdoor wel wat schade. Zo zijn de vier story levels allemaal gevormd uit vier modi: Team Deathmatch, Vigilante, Time Trial en Survival. Team Deatchmatch is zoals in iedere game hetzelfde. Vigilante is een andere naam voor Deatchmatch. Time Trial is in een beperkt aantal tijd een groot aantal vijanden neerknallen en Survival is het zo lang mogelijk overleven door vijandige groepen, waves genaamd, het loodje te laten leggen. Naast de story modus is er ook nog een skirmish modus. In deze modus kan je zelf een arena kiezen en hier Vigilante spelen, maar er valt echter niks te winnen.

In The Punisher: No Mercy kan je niet enkel met de The Punisher zelf spelen, maar ook met onder andere Silver Sable, Microchip en nog vele andere. Al deze karakters zijn vrij te spelen door middel van een Story level te voltooien. Maar ook nieuwe wapens, skins voor personages en zogenaamde mods zijn vrij te spelen. Eén tegenvallend kantje van dit alles is dat de meeste dingen alleen vrij te spelen zijn online, nog een punt dat zich naar de multiplayer richt. Deze wapens, skins en mods kan je allemaal in-game gebruiken. Mods is eigenlijk een andere naam voor Perks en waar hebben we dat gezien? Natuurlijk, Call Of Duty. Alleen is er hier nu een verschil tussen mods, zo heb je active mods en passive mods. Active mods moet je handmatig aanschakelen en duren maar voor een bepaalde duur, waar passive mods continu aanstaan en effect leveren. Deze mods kunnen voordelen geven zoals sprint of meer schild.

Graphics

Deze game werkt volledig op Unreal Engine 3 en dat is te merken ook. In het introfilmpje zie je mooi de reflectie van de skyline op het water. In-game zelf is er echter wel een pop-up probleem. Dit betekent dat het detail later ingeladen wordt dan het geheel zelf. Unreal Engine is gekend voor dit probleem, maar in deze game is er veel meer pop-up dan in alle andere games die UE3 gebruiken. Overigens zijn de levels en het menu mooi afgewerkt en is hierover niks van aan te merken.

Geluid

Voice acting in een game is geen makkelijke klus. Alles moet perfect kloppen met de sfeer in de game. In deze game is dit gelukt, maar op een zeer rare manier dan, want de voice acting is eigenlijk niet zo best. Zeer zware stemmen, accenten waardoor je de tekst bijna niet snapt zijn in deze game troef. Maar in de game passen deze dingen perfect in de sfeer. Ook de sound van de wapens zit snor en past bij de achtergrondmuziek van rockgitaren.

Multplayer

De multiplayer is eigenlijk waar deze game voor gemaakt is. Zo zullen er in de toekomst toernooien gehouden worden, waar iedereen die in de top 500 eindigt een badge krijgt. Maar dit is voor het ogenblik toekomstmuziek. Voor het heden is de multplayer nog maar klein en bescheiden. Zo is er voor het ogenblik nog geen keuze in welke room je gedropt wordt, behalve dan de modus van keuze. Je kan dus niet kijken hoeveel mensen er in een bepaalde room zitten en deze selecteren. Dit is een onmisbaar element die hier vergeten wordt. Als je dan eenmaal in-game bent, stikt er het van de lag. Dit betekent dat de verbinding tussen de host en de speler zeer slecht is en zo de gamegegevens niet snel genoeg binnen kunnen stromen. We hebben verschillende keren geprobeerd om een room te vinden zonder lag, maar we hebben maar zelden beet gehad. Als je uiteindelijk een room gevonden hebt waar geen of bijna geen lag is, kan je aangenaam online gamen. Al deze probleempjes kunnen opgelost worden door een simpele patch, maar zoals we al eerder hebben gezegd, dit is nog toekomstmuziek.

The Punisher: No Mercy is een First Person Shooter waarvan de story veel te kort is, de graphics met een pop-up probleem kampt en waarvan de gameplay bedoeld is voor multiplayer. De acht euro’s zou je best enkel spenderen aan deze game als je veel multiplayer speelt en als je een hardcore Punisher fan bent, anders zouden wij je de raad geven van deze game weg te blijven.

• Hilarische voice-acting
  • De sfeer van The Punisher

• Pop-up