De film is vanaf deze week te zien in de bioscoop, maar we konden al een tijdje genieten van Harry Potter en de Halfbloed Prins: De videogame. Het afgelopen jaar was een zwaar jaar voor Harry en dat heeft ook Zweinstein bereikt. De schouwers hebben besloten delen van Zweinstein te sluiten en Perkamentus heeft besloten de duelleerclub weer te openen. Terwijl Perkamentus Harry klaar maakt voor het grote gevecht met Hij-Die-Niet-Genoemd-Mag-Worden houdt Harry zich bezig met Draco Malfidus, die volgens hem iets uit spookt. De dooddoeners keren terug en het is aan jouw de taak om tegen ze te duelleren.

Het verhaal
In een spannend avontuur kruip je in de rol van Harry Potter en is het jouw taak om missies te volbrengen zoals het winnen van de Zwerkbalcup en het verslaan van dooddoeners. In het begin zul je zien dat de schouwers enkele plaatsen in Zweinstein hebben gesloten vanwege het nieuws over Hij-Die-Niet-Genoemd-Mag-Worden. Deze locaties zijn in de loop van de game vrij te spelen door verschillende missies te volbrengen. Met Haast Onthoofde Henk die je door heel Zweinstein lijd en je op de plaats van bestemming brengt is de kans dat je verdwaald zeer klein. Haast Onthoofde Henk is op ieder moment van de game op te roepen, dus wanneer je ergens niet verder komt roep je hem op en hij zal je enkele adviezen geven. Zweinstein kent vele sluipwegen die verborgen zijn achter enkele portretten. Vaak zul je merken dat Haast Onthoofde Henk je door de sluipwegen heen lijd. Deze sluipwegen zijn verborgen achter enkele portretten en zullen in de loop van de game beschikbaar. Wel zul je vaak merken dat er stukken missen in de game waardoor je het moeilijker zult begrijpen. Gamers die het boek niet hebben gelezen zullen ook meer moeite hebben met het begrijpen van de game dan gamers die het boek wel gelezen hebben.

Het brouwen van toverdranken
Als er iets is waar de makers veel aandacht aan hebben besteedt, dan is het wel het brouwen van toverdranken. Je krijgt dit jaar les van Professor Slakhoorn, een oud-collega en vriend van Perkamentus. Professor Slakhoorn vervangt Professor Sneep, die nu Verweer tegen de Zwarte Kunsten geeft. Voor het brouwen van een toverdrank zie je aan de rechterkant van het scherm welke ingrediënten je moet toevoegen. Je voegt ingrediënten toe door deze te selecteren en dan in de ketel te gieten of te gooien. Wanneer er iets mis gaat ontstaat er rook en zul je dit moeten laten verdwijnen door herhaaldelijk op de L2- en R2-knop te drukken. Er loopt een timer, dus je moet niet teveel fouten maken, want wanneer de timer op nul staat moet je weer overnieuw beginnen. In de loop van de game zullen de toverdranken steeds moeilijker worden en moet je steeds meer moeite doen om een perfecte toverdrank te brouwen. Wanneer je klaar bent met het brouwen van de toverdrank krijg je een beoordeling te zien. Het zal moeilijk worden om een vijfsterrenprestatie neer te zetten, maar wanneer je één ster haalt is het ook mogelijk om het zo vaak opnieuw te proberen als je wilt.

Grafisch en Geluid
Een game als Harry Potter hoeft natuurlijk niet grafisch enorm prachtig te zijn, gezien de fans van Harry Potter daar niet zo heel erg wakker van liggen. Desondanks heeft EA goed hun best gedaan en ziet de game er prima uit op een paar Anti-Aliasing probleempjes na. Ook het geluid is prima in orde, de stemmen zijn identiek aan die van de film en de geluidseffecten zorgen voor een echt Harry Potter gevoel.

Zwerkbal
In Harry Potter en de Halfbloed prins is Harry de aanvoerder van het Zwerkbal Team van Griffoendor. In de loop van de game heb je Zwerkbal training en moet je wedstrijden spelen om de Zwerkbalcup te winnen. Het vliegen werkt heel simpel: je vliegt automatisch achter de snaai aan maar je moet wel zelf bepalen of je links, rechts, boven of onder vliegt. Terwijl je achter de snaai aan vliegt zul je enkele sterren tegenkomen. Je hebt maar een aantal seconden om door deze sterren heen te vliegen en wanneer je te laat bent zul je overnieuw moeten beginnen. Het spelen van een Zwerkbal-wedstrijd is jammer genoeg meer een tijdrace dan een echte Zwerkbal-wedstrijd.

Duelleren
In Harry Potter en de Halfbloed prins is de duelleerclub weer geopend door Perkamentus. Elke afdeling heeft een eigen duelleerclub waar leerlingen spreuken kunnen leren om zich te beschermen tegen het kwaad. Niet alleen in de duelleerclub kun je duelleren, vaak genoeg kom je leerlingen tegen in Zweinstein die je uitdagen voor een duel. In totaal zijn er vijf spreuken beschikbaar: Paralitis, Protego, Expelliarmus, Paetrificus Totalus en Levicorpus. Het is ook mogelijk om spreuken op te laden en om spreuken van je tegenstander te ontwijken. Wanneer je eenmaal je tegenstander op de grond hebt gekregen kun je herhaaldelijk spreuken op hem afvoeren en wanneer hij opstaat krijg je hem ook makkelijk weer op de grond zonder dat hij tegenwerkt. Net zoals bij het brouwen van toverdranken krijg je na elk duel een beoordeling te zien. Wanneer je je tegenstander goed hebt uitgeschakeld krijg je altijd wel vier of vijf sterren.

Zweinsteinwapens
Een nieuwe toevoeging in de game zijn de Zweinsteinwapens. In en rondom Zweinstein zijn deze wapens verstopt die je kunt verzamelen om trofeeën vrij te spelen en om je spreuken krachtiger te maken. Naast deze Zweinsteinwapens zijn er ook nog mini-wapens, door deze mini-wapens te verzamelen krijg je, als je er genoeg hebt, een Zweinsteinwapen. Je kunt deze wapens vinden door op objecten de spreuk Depulso te gebruiken waarna de mini-wapens uit het object vliegen. Doordat er veel wapens te vinden zijn blijft de game leuk om te spelen, zelfs wanneer je de opdrachten allemaal hebt uitgevoerd. Wanneer je Zweinsteinwapens verzamelt zul je enkele trofeeën vrijspelen.

Voor de echte Harry Potter-fans is deze game een must-have en zul je ook niet snel verveeld raken. De vele uitdagingen die deze game kent blijven het leuk houden en geeft je de motivatie om door te blijven gamen. Zelfs nadat je alle missies volbracht hebt blijf je doorgamen om elke uitdaging te volbrengen. Het duelleren in de duelleerclub wordt steeds moeilijker en moeilijker en de optie om te duelleren met je vrienden is een leuke mogelijkheid om je vrienden even te laten zien hoe goed jij kan toveren.

• De vele uitdagingen houden de game leuk
  • Vrij rond lopen door Zweinstein
  • Duelleren met andere leerlingen