Review: Battlefield 3 – Multiplayer – Je hebt inmiddels Marc zijn oordeel al kunnen lezen over de singleplayer van Battlefield 3, maar natuurlijk draait het bij deze game allemaal om de multiplayer. Het online geweld is eigenlijk de reden waarom iedereen deze game wilt hebben. Al jarenlang weet DICE met de Battlefield-franchise mensen blij te maken en hebben ze inmiddels de nodige ervaring opgebouwd in het maken van topgames. DICE’ laatste creatie is Battlefield 3, een game die geboekt staat als één van de grootste entertainmentreleases van dit jaar. De hype rondom deze game is enorm en het is dan ook onmogelijk om aan alle verwachtingen van iedereen te voldoen. In deze multiplayer review van Battlefield 3 lichten we uit wat de game goed doet, wat het fout doet en wat het op sommige vlakken had moeten doen.

Voertuigen zijn geweldig

Als recensent is het eigenlijk moeilijk om te bepalen waar je moet beginnen met reviewen. Er is namelijk zoveel mogelijk in Battlefield 3 dat er teveel is om op te noemen. De game is op multiplayer gebied zo uitgebreid en het is echt ongelooflijk dat DICE het voor elkaar heeft gekregen zoveel mogelijkheden in een game te stoppen. Het dan ook nog allemaal vlekkeloos te laten werken is dan eigenlijk nog wel de meest prachtige prestatie van DICE. Nog nooit heb ik een game gespeeld die het gevoel van oorlogsvoering zo dichtbij bracht en zo levensecht deed aanvoelen, de vibe die deze game met zich meebrengt is werkelijk waar fenomenaal.

Het mooie aan Battlefield 3 is dat er voor iedereen wat wils is, mensen die graag met voertuigen de maps verkennen worden bevredigd in hun behoeftes maar daarnaast is het ook mogelijk te vliegen in heli’s en jets, te rijden in buggy’s en jeeps… het is werkelijk waar ongelooflijk. Je zou bij zo’n lijst aan features eigenlijk verwachten dat men dit er gewoon even snel er ingestopt heeft omdat het kan, maar DICE heeft deze opties echt tot in de puntjes uitgewerkt. De voertuigen dragen een ontzettend positieve bijdrage mee aan de gameplay.

Het besturen van een Fighting Jet is overigens net zo heerlijk als het besturen van een Tank, een simpele maar toch uitdagende en gebalanceerde besturing tussen alle voertuigen maken deze mogelijkheden zo sterk. De voertuigen voegen zoveel aan de game toe en het zorgt ervoor dat de replay-value omhoog schiet. Want ook al heb je meer dan 10 uur in de game gestoken, de kans dat je met alle voertuigen meer dan 10 kills hebt gemaakt, is nihil. Er zijn altijd maar weer uitdagingen die je kunt halen, het houdt gewoon niet op.

Close combat lovers opgelet

Zoals ik al zei is er voor ieder wel wat wils, zo ook voor de close combat lovers onder ons. Hou je er niet zo van om 300 meter naar een objective te rennen? Dan kun je lekker hersenloos gaan knallen in Team Deathmatch. Maps als Operation Metro zijn echt geweldig in deze mode en zorgen ervoor dat Battlefield 3 ook vrij sterk in haar voeten staat als het om close combat gaat.

Deze optie is waarschijnlijk voornamelijk toegevoegd voor de CoD-spelers, mocht je onder die categorie vallen dan moeten we je alleen wel even waarschuwen. De gameplay in Battlefield 3 is namelijk vele malen trager en alhoewel close combat perfect werkt in de game, is het in geen verre wegen te vergelijken met de snelle gameplay van CoD. Je merkt online dat veel mensen denken dat ze Call of Duty spelen, zo heb ik paar keer een speler gehad die me probeerde te knifen terwijl ik ver van hem af stond, dit werkt niet.

Mocht je wel een CoD-speler zijn zorg dan dat je Battlefield 3 gaat spelen met in je gedachten dat het een compleet andere game is, want dat is ook zo. Ga niet je speelstijl van CoD uitproberen in Battlefield maar kijk de kat uit de boom, wees terughoudend in je sprints en knalgedrag en probeer de game eerst te verkennen. Battlefield 3 is in principe prima op te pakken voor elke CoD-speler als je maar in je achterhoofd onthoud dat beide games totaal verschillend van elkaar zijn. Je zult dan zien dat je aan deze game, ondanks dat je wellicht de grootste CoD-fanboy ter wereld bent, ontzettend veel lol kan beleven. Het is anders en dat is immers ook wel een keer lekker. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot CoD-fan maar ik vind het op zijn tijd ook wel een keer leuk me horizon te verbreden naar andere shooters; er is immers meer dan alleen Call of Duty.

De graphics afdeling

We herinneren ons allemaal nog wel de prachtige trailers van Battlefield 3, we hebben er volgens mij in totaal wel 30 gezien, zoveel gaf EA wel vrij van de game. Als je alle berichten op PSX-Sense bij langs gaat die over trailers van de game gaan zul je zien dat de mensen die reageren op het artikel allemaal dezelfde mening deelden. Deze mening komt eigenlijk neer op “wat is deze game prachtig” en “de mooiste game die ik ooit heb gezien”.

Maar dan komt de teleurstelling, deze trailers waren van de PC-versie. De PS3-versie ziet er namelijk, in vergelijking met de PC, niet zo spectaculair uit. Nee, Battlefield 3 is absoluut niet lelijk, maar het is niet zo gek als je een beetje teleurgesteld bent nadat je al die grafische pracht voor de PC hebt mogen bewonderen. Als je namelijk iets krijgt wat minder is dan waar je op hoopte, ben je nu eenmaal een beetje teleurgesteld.

Dit wil alleen niet zeggen dat we hier met een lelijke game te maken hebben, absoluut niet. Battlefield 3 kent prachtige lichteffecten en het vuur, water en rook zien er echt ontzettend goed uit. Frostbite 2, de engine van de game, is dan ook echt een beest. Dit uit zich alleen niet altijd per se in de graphics maar ook de mogelijkheden. Als je ziet wat er in Battlefield 3 allemaal mogelijk is tegenover andere games, dan snap je ongetwijfeld wel dat je dan op sommige vlakken iets moet inleveren.

De wereld van Battlefield 3 is vele malen meer interactief dan die van een Uncharted 3, Killzone 3 of welke mooier uitziende game dan ook. Dit kost nu eenmaal kracht en geloof ons, als we kijken wat we allemaal kunnen in Battlefield 3 zouden we dit voor geen goud willen missen voor iets betere graphics. Als je namelijk de grootte van de maps, de destructie van gebouwen en de voertuigen meeneemt in je beoordeling over de graphics, dan krijgen die graphics een dikke 10 van mij.

Battlelog

Om al die geweldige multiplayer ervaringen nog wat beter te maken, introduceren EA en DICE een tool genaamd Battlelog. Dit is in principe gewoon een website die je vanaf elk internet-enabled apparaat kunt bezoeken zoals bijvoorbeeld je iPhone of iPad. Maar deze website kent functionaliteit waar je u tegen zegt, wat is dit uitgebreid zeg. Op Battlelog kun je in principe alle stats van je eigen soldaat bekijken maar ook die van je vrienden. Het is een beetje een soort Facebook maar dan helemaal dedicated tot Battlefield 3.

Daarnaast kun je ook zien welke unlocks je binnenkort gaat vrijspelen en welke ribbons en challenges je al hebt gehaald of nog moet halen. Battlelog is op zichzelf al een ontzettend leuk concept geweest van EA, maar nu we de uitvoering zien van dit idee zijn we toch wel heel erg enthousiast. Ik heb mezelf al meerdere malen betrapt op het checken van me Battlefield 3-stats op me iPad terwijl ik in de trein zat, heel erg tof allemaal.

Wat we niet zo kunnen waarderen

Natuurlijk kent elke game zijn kritiekpunten en dat is ook het geval bij Battlefield 3. Natuurlijk zijn de kritiekpunten die we hebben niet allemaal even erg, maar waar we ons wel aan geërgerd hebben is de hoeveelheid lag. Het is in Battlefield 3 ons ongeveer 1 op de 3 matches overkomen dat we last hadden van lag. Soms loop je gewoon vooruit en sta je op eens 15 meter terug of je staat ergens en denkt ‘heu, hoe kom ik hier nu?’. Dit is vervelend en ontzettend lastig, dit zorgt er namelijk ook vaak genoeg voor dat je een kill moet missen of dat je gewoon geïrriteerd raakt tijdens het spelen. Hopelijk weet DICE hier wat aan te doen middels een patch.

Qua bugs valt er natuurlijk wel het één en ander aan te merken, zo zijn we een paar keer zonder wapens in onze handen gespawned, zaten we in een tank die opeens op magische wijze verdween en hebben we onderkant van de map mogen bewandelen. Dit soort bugs zijn in wezen geen ramp en komen voor in elke shooter, het is gewoon een kwestie van tijd voordat DICE dit heeft gefixt, we zullen hier dan ook niet heel erg op gaan lopen bashen.

Verder vonden we het vrij irritant dat we niet een server konden verlaten nadat een match afgelopen was. Je moet persé wachten tot de volgende ronde is gestart en dit kan behoorlijk vervelend zijn als je uit de server wilt. Redenen om uit de server te gaan zijn bijvoorbeeld een andere map of modus te willen spelen. Verder kent Battlefield 3 weinig tekortkomingen en zijn we ontzettend geïmponeerd in het product dat DICE heeft weten te maken.

Persoonlijke ergernissen

Bovenstaande punten die we zojuist genoemd hebben zijn meer puntjes waar eigenlijk iedereen wel last van heeft maar er zijn ook nog een paar persoonlijke ergernissen. Zo heb ik er zelf veel last van dat de Recon-class aardig verneukt is omdat de sniper niet krachtig genoeg is, 3 hits met een sniper en geen kill of een assist kill is namelijk heel normaal. Ook irriteert het heel vaak dat sommige spelers zich niet focussen op de objectives en je er vaak heel erg alleen voor staat om je MCOM’s te verdedigen in RUSH-mode. Dit zijn persoonlijke ervaringen waar ik niet zo heel tevreden mee was, natuurlijk is dit mijn mening en verschilt dit wellicht bij andere mensen.

Met de komst van Battlefield 3 heeft DICE het shooter-genre weer een schop onder de kont gegeven en is er eindelijk weer iets anders dan Call of Duty. Het is zeer verfrissend om eens een andere shooter te spelen die gewoon ook ontzettend vet is maar dan met een andere stijl. Battlefield 3 weet zoveel indruk op je te maken dat je door wilt blijven spelen tot in de late uurtjes. De multiplayer van deze game staat als een huis en DICE verdient een enorme schouderklop voor het innoveren van het shooter genre. Wie Battlefield 3 niet in zijn gamescollectie heeft liggen begaat in onze ogen de grootste fout van 2011, deze game MOET je hebben.

• Enorm veel detail in het geluid
  • Battlelog werkt fantastisch, beste community tool voor een game ooit
  • Innoverend in het shooter-genre