http://playsense.nl/images/file/img_4eebe2748613b.jpg

Deze review is het laatst aangepast om 01:18 op 13 februari 2012 vanwege de veranderingen in firmware 1.6 en de release van de OS X content manager.

Review: De PlayStation Vita – Sony lanceert binnenkort in Europa haar gloednieuwe handheld, de PlayStation Vita. Deze handheld is de opvolger van de PlayStation Portable en brengt een hoop vernieuwingen met zich mee. De PS Vita is dan ook geen remake van de bestaande PSP, zoals we gezien hebben met de PSPGo, PSP-3000 en PSP-2000. Het is namelijk een heuse next-gen handheld afkomstig van Sony. Het is alleen wel zo dat tijden veranderen en de concurrentie qua portable gaming op het moment zwaarder is dan ooit tevoren, wie heeft er immers in 2012 nu geen smartphone? Levert de handheld wel genoeg extra voordelen op tegenover een smartphone? Al deze vragen en meer zullen we proberen te beantwoorden in deze uitgebreide review.

Wat is een PlayStation Vita nu precies?

Voordat we beginnen aan het echte werk nemen we eerst even de basisprincipes door van het apparaat. De PlayStation Vita, kortweg PS Vita, is Sony’s nieuwste draagbare spelcomputer. Sony betrad voor het eerste de handheld markt met de PSP eind 2004 in Japan. De PSP zag later het daglicht in 2005 in de Verenigde Staten en Europa. Deze handheld was redelijk succesvol te noemen maar moest toch het onderspit delven in de strijd met de Nintendo DS. Desondanks was het apparaat destijds een revolutionair product dat niet alleen gebruikt werd voor games maar ook voor films, foto’s en muziek.

De focus bij de PS Vita wijkt alleen af van die van de PSP. Waar de PSP neergezet werd als het ultieme multimedia apparaat, is de PS Vita hoofdzakelijk een spelcomputer. Toen de PSP uitkwam waren bijvoorbeeld de Portable Media Players (PMP) enorm populair en speelde Sony flink in op deze markt. Alhoewel dit niet op alle punten een slimme keuze was, is het Sony eigenlijk wel gelukt om de allerbeste PMP voor die tijd op de markt te brengen. Het is nu alleen de truc om ook de beste handheld op de markt te gaan brengen en dat is een veel moeilijkere taak.

http://playsense.nl/images/file/img_4eee5b4747860.jpg

Alhoewel de PS Vita ook alle functies ondersteunt die een PSP had is het PMP-principe natuurlijk niet meer zo populair vandaag de dag. Smartphones hebben de iPod’s en handhelds als het ware vervangen op dit gebied. Het gamen op een iPhone kent alleen bepaalde grenzen. Games als Angry Birds, Cut The Rope, Spy Mouse etc. zijn geweldige innovatieve games voor de iPhone, maar het is toch anders dan een Uncharted. Het zijn games die je tussendoor speelt als je in de wachtkamer bij de tandarts zit, maar een first person shooter spelen op je iPhone? Laten we eerlijk zijn, dit werkt echt voor geen meter.

Het apparaat heeft geen interne opslag en de opslagruimte hangt af van de grootte van de memory card. In de PS Vita gaan speciale PS Vita geheugenkaarten die los verkrijgbaar zijn. De geheugenkaarten worden op het moment verkocht in de vormen van 4GB, 8GB, 16GB en een 32 GB variant die exclusief verkrijgbaar is in de VS. De gemiddelde downloadbare PS Vita game is zo’n 1,5GB en kan oplopen tot 4GB.

Qua connectiviteit is er Bluetooth ondersteuning voor losse accessoires zoals headsets. De processor is een 4 core ARM Cortex-A9 en een 4 core SGX543MP4+ grafische chip. Het besturingssysteem van de PS Vita is Sony’s eigen LiveArea OS. Ook kent elke PS Vita ingebouwde Wi-Fi, maar 3G-functionaliteit is afhankelijk van welk model je hebt. De adviesprijs voor een Wi-Fi PS Vita is 249 euro en voor een 3G+Wi-Fi PS Vita 299 euro.

Design

Het eerste wat opviel tijdens het uitpakken van de PS Vita was die mooie hoogglans lak die over het duurzame plastic zit. De PS Vita glimt behoorlijk en ziet er zo heerlijk steriel uit wanneer die uit het plastic komt. Helaas betekent dat prachtige zwarte pianolak alleen wel dat je last gaat krijgen van vingerafdrukken. Ook lijkt de PS Vita krasgevoelig, iets wat ik alleen liever niet ga uittesten. Het is dan ook niet een apparaat die je zo maar even in je schooltas gooit zonder degelijke bescherming en een screenprotector is aan te raden.

Qua design is de PS Vita werkelijk waar prachtig, van de afwerking tot de algehele look, alles is in orde. Het lijkt er alleen wel op dat Sony af en toe even naar de iPhone 4 gekeken heeft. Met name de volume buttons en de zilverkleurige omlijsting van het apparaat is iets wat je voor het eerst bij de iPhone 4 zag. Nu is dit in mijn ogen eigenlijk helemaal niet erg, Sony heeft er duidelijk een eigen draai aangegeven en het apparaat ziet er echt prachtig uit. De achterkant voelt ook heerlijk glad aan en de touchpad ziet er behoorlijk goed uit, deze is bedrukt met PlayStation-logo’s. Onderop zit een label met wat informatie, de tekst hierop is bijna niet te zien waar ik blij om ben. Ook zijn er ‘gootjes’ voor je vingers die het comfort van vasthouden verbeteren.

Scherm

De grote publiekstrekker van de PS Vita gaat ongetwijfeld het scherm zijn, deze is werkelijk waar prachtig. Het enige scherm die eigenlijk qua contrast en helderheid in de buurt komt is die van de Galaxy S2. De kleuren van het scherm zijn veel levendiger dan die van iPhone 4 en de PS Vita laat zien dat naast een hoge resolutie, ook de kleuren en helderheid belangrijk zijn. Als je screenshots bekijkt van enkele PS Vita games zal je misschien niet echt onder de indruk zijn, maar op het scherm van het apparaat komen deze games pas echt tot leven. De kleuren zijn zo diep en zwart is ook echt zwart, in tegenstelling tot de PSP waar je lichtgrijs als zwart moet beschouwen.

Waar ik alleen nog het meest verbaasd over ben is het touchscreen van de PS Vita. Deze werkt zo ontzettend goed, dit terwijl ik eigenlijk altijd roep dat er geen betere touchscreen is dan die van de iPhone. Ik heb dan ook eigenlijk bijna nooit een typo gehad tijdens gebruik van het on-screen toetsenbord, iets wat ik op menig Android-toestel regelmatig heb. Het PS Vita toetsenbord werkt overigens ook goed en intuïtief.

Het grote nadeel van het PS Vita scherm is alleen dat het last heeft van ‘black spotting’, een probleem dat ook voorkomt op telefoons met een AMOLED-scherm. Dit probleem is niet irritant bij normaal gebruik en valt pas op wanneer je in een donkere ruimte naar een geheel zwart scherm zit te kijken. Of elke PS Vita hier last van heeft is nog moeilijk te zeggen, het is alleen wel zo dat OLED-schermen nooit helemaal perfect kunnen zijn. We hebben een apart artikel op PSX-Sense die je beter uitlegt wat ‘black spotting’ nu precies is. Meer informatie over dit probleem kun je hier vinden.

Batterij

Dit is wellicht nog steeds het grootste obstakel van menig draagbaar apparaat. Batterijen ontwikkelen zich niet zo snel als dat chips en schermen doen, wat ook is te merken. Na 3/4 uur gamen zal je PS Vita leeg zijn en moet je hem weer aan de lader zetten. Een uitkomst hiervoor is de draagbare externe batterij die Sony op de markt brengt. Het blijft alleen jammer dat je niet minimaal 8 uur uit een handheld kunt krijgen. Dit probleem is er overigens ook bij de 3DS, daar is het zelfs nog erger. De iPad doet het eigenlijk als enige redelijk goed met batterijduur, maar ook hier is het nog altijd niet fantastisch. Een externe batterij voor de PS Vita is in mijn ogen noodzakelijk als je een redelijk lange vlucht of treinreis hebt.

Besturingssysteem

Japanners staan erom bekend enorm ingewikkelde interfaces te maken en dat terwijl de Japanse cultuur dol is op ‘simplicity’. Het lijkt me dan ook sterk dat het besturingssysteem van de PS Vita door Japanners gemaakt is, want het werkt echt heel simpel en netjes. De PS Vita maakt gebruik van het LiveArea-OS wat speciaal voor de PS Vita gemaakt is. Dit besturingssysteem is op geen enkel ander apparaat terug te vinden, alhoewel ik stiekem hoop dat men in de toekomst het ook naar de PS3 brengt. De learning curve binnen het systeem is zo minimaal dat je eigenlijk al out of the box weet hoe je het apparaat moet gebruiken. Het bouwen van een geheel nieuw besturingssysteem is tegenwoordig ontzettend lastig . Als je ziet hoe volwassen het iOS en Google’s Android inmiddels zijn, dan moet je als Sony zijnde toch even slikken wanneer je een nieuw systeem gaat ontwerpen.

Je merkt dan ook wel af en toe dat het OS hier en daar nog verbeterd moet worden, zo mis ik echt een email-client. Het mailen van een foto of screenshot is niet mogelijk. Op het moment van schrijven ontbreken er tevens nog altijd veel apps. Een applicatie die nu al beschikbaar is, dat is LiveTweet, een Twitter-client. Dit is eigenlijk ook meteen al mijn favoriete Twitter-client. De applicatie werkt in mijn ogen beter dan de officiële Twitter-client voor Android en iOS en dat doe je niet zomaar. Het toetsenbord werkt heerlijk en de Twitter-client is zeer snel, als Twitter-gebruiker was ik hier echt aangenaam mee verrast. De applicatie blijkt ook gewoon zo ontzettend stabiel en dat voor een geheel nieuw besturingssysteem, het is echt ongelooflijk.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe LiveArea zich de komende tijd nog gaat ontwikkelen, want er valt echt veel meer uit te halen. Het introduceren van meer applicaties en dan met name voor Facebook, Skype, FourSquare en dergelijke zal helpen het allemaal wat completer te laten aanvoelen. Integreren van een email-client is iets wat ik ook graag zie gebeuren, ook mag de videospeler wel wat meer formaten ondersteunen, maar we weten allemaal dat dit waarschijnlijk niet zal gebeuren. Ook zie ik graag ondersteuning voor mediaservers, zodat ik met PS3 Media Server content van me computer naar de PS Vita kan streamen.

Verder kent het besturingssysteem veel animaties die wellicht onnodig zijn, maar zelf vind ik het altijd wel leuk lijken. Wellicht dat mensen zich hieraan kunnen storen, maar dit lijkt me sterk. Je kan maximaal 6 applicaties tegelijkertijd open hebben, open je een zevende, dan sluit de eerste. Tijdens het gamen kun je ook in de PlayStation Store en andere applicaties gaan kijken, alleen de internetbrowser werkt niet als je een game open hebt. De internetbrowser is tevens behoorlijk karig, er mist flash-support, HTML5-video’s werken niet en er is geen audio beschikbaar in de browser. De browser vereist nog een hoop werk want zelfs het kijken van Youtube-video’s is op het moment van schrijven nog niet mogelijk.

Het gebruik van LiveArea schermen waarop men hyperlinks en content rondom de applicatie weergeeft, is tof gedaan. Bij een LiveArea scherm van bijvoorbeeld een game zie je een link naar de PlayStation Store voor content, een weblink naar de website van de game en vele andere dingen. Dit is een ontzettend leuk concept waar ontwikkelaars goed gebruik van kunnen maken.

Verder is het besturingssysteem echt snel en met snel bedoel ik ook echt supersnel. Het in de achtergrond laten lopen van je game en even snel je Twitter-client openen om een screenshot te uploaden, het is echt een fluitje van een cent. Trophies synchroniseren gebeurd ook echt razendsnel en je merkt op dit gebied dat de PS3 eigenlijk best wel verouderd is qua besturingssysteem.

Al met al is het besturingssysteem zeer fijn om mee te werken, al zie je hier en daar nog wel dat het volwassen moet worden. De start is in ieder geval werkelijk geweldig en ik kan niet wachten om te zien hoe LiveArea zich verder gaat ontwikkelen.

Veel gimmicks

Natuurlijk draait het bij de PS Vita eigenlijk hoofdzakelijk maar om één ding en dat is erop gamen. Er zitten zoveel gimmicks op het apparaat dat het de ultieme handheld moet gaan worden. Zo is er bijvoorbeeld een gevoelige achterkant die je kunt gebruiken als input voor games. Bij Uncharted: Golden Abyss gebruik je het onder andere voor het ronddraaien van schatten, of om bij een touw omhoog te klimmen.

Een gevoelige achterkant op een handheld heb ik nog niet eerder gezien en het is volgens mij een beetje een knipoog naar Nintendo. Sony laat hiermee zien dat zij ook een equivalent hebben voor de twee schermen van Nintendo. Dit deed Sony al eerder op de PS3 met de PlayStation Move. Zelf vind ik het eigenlijk niet heel erg veel toevoegen, maar dat komt meer omdat ik meer van de buttons ben. Wel denk ik dat het pas echt tot zijn recht gaat komen als je allerlei mini-games gaat krijgen die er gebruik van maken.

Dan hebben we natuurlijk nog het touchscreen, dit vind ik geweldig. Het is zo makkelijk om even in een shooter een granaat te gooien via een button op het scherm, of door snel een kleine handeling te verrichten. Ook voor menu’s is dit ideaal en ik kan me niet bedenken hoe ik ooit door de PSP ben gegaan zonder touchscreen.

De twee analoge sticks is alleen waar het pas echt interessant wordt, wat een genot is dit. Eigenlijk was het grootste kritiekpunt op de hardware van de PSP altijd het ontbreken van een tweede analoge stick en godzijdank kent de PS Vita er twee. Als dit apparaat uit was gekomen met weer één analoge stick, was het gedoemd om te mislukken. Daarnaast zijn de analoge sticks op de PS Vita nu ook echt uitstekende analoge sticks, in plaats van dat zielige pookje op de PSP. Het is in het begin even wennen als je een DualShock3 gewend bent, maar dit gaat al snel. Ze zijn misschien wat klein , maar het is uiteraard wel een handheld. Eén van de grootste pluspunten van de PS Vita zijn echt die twee analoge sticks. Houd alleen wel rekenschap met het feit dat je ze niet in kunt drukken, er is dus geen L3 en R3. Ook heb je maar twee schouderknoppen, dus L1 en R1.

Trophies

De PS Vita biedt ook ondersteuning voor trophies, een leuke feature voor de trophyhunters onder ons. Zelf heb ik er eigenlijk niet zo heel erg veel mee, mede omdat ik altijd onder verschillende accounts speel. Zo heb ik een debug PS3 en als ik die gebruik om een game te recenseren, dan zit hier een ander PSN-account aan vast. Het is alleen leuk om te hunten puur voor de competitie op de leaderbords, zelf heb ik hier alleen helaas de tijd niet voor. Opvallend bij de PS Vita is dat het trophysysteem eigenlijk vele malen beter werkt dan op de PlayStation 3.

Zo is het synchroniseren van je trophies echt ontzettend snel, terwijl het op de PS3 zo traag en moeizaam gaat. Dit geldt ook voor het vergelijken van je trophies, dit laadt allemaal zo snel en smooth op de PS Vita. Ook hier merk je dat de PS3 verouderd is qua besturingssysteem en dat een nieuw apparaat als de PS Vita dit soort dingen met gemak kan uitvoeren. Ook zien de notificaties dat je een trophy hebt gehaald er veel mooier uit. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding.

PSP-games werken ook op de PS Vita

Een ander enorm pluspunt aan de PS Vita is dat het ook meteen je vervanger kan zijn voor de PlayStation Portable. Het apparaat is namelijk backwards compatible en draait PSP-games af in een soort emulator. In deze emulator heb je ook nog een aantal opties om je PSP-games er iets beter uit te laten zien. Zo heb je de optie om die lelijke kartelrandjes te verminderen met ‘bilinear filtering’ en kun je de kleuren verbeteren. Het mooiste is alleen het feit dat je de tweede analoge stick ook kunt gebruiken voor PSP-games. Zo kun je de PlayStation-buttons als het ware ‘mappen’ naar de analoge stick, hierdoor worden de controls verplaatst van de knoppen naar de stick. Dit leek allemaal ontzettend goed te werken en het voegt een enorme bibliotheek van PSP-games toe aan de PS Vita.

Wel moet ik erbij vermelden dat op het moment van schrijven er nog niet heel veel PSP-titels werken op de PS Vita. De Japanse PlayStation Store heeft het grootste aanbod, maar titels als Grand Theft Auto en Tekken heb ik nog niet voorbij zien komen voor de PS Vita als PSP-game. Dit is denk ik alleen een kwestie van tijd totdat deze PSP-games ook hun injectie krijgen met Vita-juice.

WiFi of 3G?

Je hebt natuurlijk twee verschillende PS Vita versie’s, maar welke moet je nu kiezen? Het antwoord op deze vraag is relatief simpel, ga voor Wi-Fi. De reden hiervoor is voornamelijk het feit dat je maar maximaal 20 MB kunt downloaden uit de PlayStation Store met een 3G-verbinding. Even een kleine game binnenhalen op je PS Vita van een 100MB is dus al niet mogelijk, daar heb je Wi-Fi voor nodig. 20MB is ontzettend weinig en dit betekent eigenlijk dat je zo goed als niets kunt downloaden uit de PlayStation Store met een 3G-verbinding.

http://playsense.nl/images/file/img_4efcc96fbe037.jpg

Verder is het natuurlijk ook mogelijk dat mocht je online willen onderweg, je de PS Vita laat verbinden met je Android of iPhone. Je gebruikt dan de internetverbinding van je telefoon, het is immers zeer gemakkelijk van een telefoon een WiFi-hotspot te maken. Zo zit je ook niet met een tweede abonnement van zoveel euro per maand en heb je geen downloadlimiet in de PlayStation Store.

Enkele nadelen op een rijtje

Natuurlijk is niet alles geweldig aan de PS Vita en zijn er ook nog een hoop punten waar Sony aan moet werken. Het voornaamste punt is dat Remote-play echt niks voorstelt op het moment. Ik moet tot heden nog een PS3-game vinden die speelbaar is met Remote-play en dat terwijl ik toch behoorlijk uitkeek naar deze feature. Verder vind ik het jammer dat de PS Vita geen interne opslag heeft, je bent verplicht een memory card aan te schaffen wil je kunnen saven. Ook de batterijduur is eigenlijk om te huilen, 3/4 uur voor een handheld is echt jammer. Voor dit probleem hebben we gelukkig wel de externe batterij, maar ook dat kost weer geld, namelijk zo’n 49 euro als adviesprijs.. Natuurlijk zijn deze punten gebaseerd op hoe de PS Vita er nu voor staat, het apparaat is immers nog maar net uit. Ik ben er alleen haast wel zeker van dat dit in de toekomst anders gaat zijn, het is slechts een kwestie van hobbels glad strijken.

Social gaming ligt hoog in het vaandel

Alles op het internet is tegenwoordig sociaal en dus ook de PlayStation Vita. Sony brengt met de apps Near, Vrienden, Party, groepsberichtgeving en LiveTweet een hoop sociale aspecten naar de handheld. Zo is het mogelijk om met Party een voicechat sessie te houden die werkt in elke game en waar meerdere mensen aan deel kunnen nemen. Deze functionaliteit staat beter bekend als Cross Game Chat en is al jaren een gewilde feature op de PS3 en de PS Vita heeft het. Groepsberichtgeving is hetzelfde als Party, alleen dan met tekst in plaats van voice. Beide applicaties werken als een trein en zijn zeer overzichtelijk.

http://playsense.nl/images/file/img_4efcced46b073.jpg

Near is wellicht alleen iets interessanter, dit is namelijk geheel nieuw en ontzettend interessant. Het houdt bij waar je bent geweest, wat je speelt en het kijkt ook wie er in jouw omgeving een PS Vita heeft. Je hebt in principe een soort social stream waarin al jouw informatie terecht komt samen met die van je vrienden. Zo staan je trophies erin, je aankopen in de PlayStation Store, je behaalde opdrachten binnen games en nog veel meer. Ook houdt het waarderingen bij van spelers en kun je zelf ook games beoordelen. Het is een ontzettend leuke feature om mee te spelen en is een zeer goede aanwinst voor de PS Vita.

Conclusie

De PlayStation Vita is een geweldige handheld en is zonder twijfel mijn favoriete gadget geworden. Handheld gaming is allesbehalve dood, het is springlevend als ik naar de PS Vita kijk. Gamen is zo geweldig op dit apparaat, daar kan geen smartphone of tablet tegenop. De games zien er prachtig uit en de hardware zelf is een knap staaltje design. Het besturingssysteem is zeer modern en intuïtief, maar staat nog wel in zijn kinderschoenen. Eigenlijk durven we te zeggen dat er geen goede reden is om dit apparaat niet te kopen, het is de meest geweldige handheld die we ooit hebben gezien.

Pluspunten

  • Meest complete handheld ooit
  • Prachtig afgewerkt
  • Scherm geeft een natuurgetrouw beeld
  • PSP-games spelen op de PS Vita is geweldig
  • Redelijk goed geluid voor een handheld
  • Touchscreen reageert goed
  • Games zowel digitaal als fysiek te koop
  • Twee analoge sticks
  • Veel features en hoge kwaliteit voor een relatief lage prijs

Minpunten

  • Besturingssysteem kent nog wat kinderziektes
  • Batterijduur wat aan de lage kant
  • Remote-play ondersteuning bij PS3-games is er haast nog niet