Review: Uncharted: Golden Abyss – Onze allereerste review van een PS Vita game is een feit en dat is er niet zomaar één. Niets minder dan Uncharted: Golden Abyss gaan we behandelen in deze review, een launchgame voor de nieuwe handheld van Sony PlayStation. Het verhaal in deze game speelt zich af nog vóór het eerste deel, die uitkwam op de PlayStation 3. Dit betekent dat deze game een prequel is en we Nathan Drake in zijn twintiger jaren gaan zien. De game wordt helaas niet ontwikkelt door Naughty Dog maar door Sony Bend, bekend van onder andere de Syphon Filter-franchise. Weet deze studio een Uncharted af te leveren op de PS Vita die van dezelfde hoge kwaliteit is als op de PS3? Dat lees je in deze review!

Drake is een jonge knaap

Het was even schrikken toen ik Drake voor het eerst zag in Golden Abyss, wat is die gozer namelijk nog jong. Aangezien het verhaal van deze game zich afspeelt van nog voor het eerste deel op de PS3 is dit natuurlijk niet zo gek. Het grootste deel aan personages in de game zul je dan ook nog niet kennen, wel zien we een oude bekende terug, namelijk Sully. Ook Sully ziet er een stuk jonger uit en heeft zelfs nog een zwarte snor, maar al wel een grijze gloed in zijn haren. De nieuwe personages in de game waren naar mijn mening vrij interessant en het was wel leuk om eens met een ander ’team’ te spelen.

Een handheld Uncharted, werkt dat wel?

Dit vroeg ik me af toen de game werd aangekondigd voor de PS Vita. Aan één kant was ik ontzettend enthousiast maar dit werd eigenlijk al snel onderdrukt. Dit kwam omdat ik bang was dat het te anders zou zijn en het niet die geweldige PS3-games kon evenaren uit de franchise. Na de game gespeeld te hebben kan ik concluderen dat een Uncharted voor de handheld eigenlijk de beste zet is die Sony met de PS Vita gedaan heeft. De game speelt heerlijk weg en ik ben echt verbaasd dat dit een launchtitel voor de handheld is. Alles voelt al meteen vertrouwd aan en die hele Uncharted-vibe komt meteen terug. Ook ben ik stiekem ontzettend blij dat ik na Uncharted 3 niet weer een jaar hoeft te wachten, maar meteen weer met een nieuwe kan beginnen.

Waar je alleen wel rekenschap mee moet houden is dat de algehele ervaring van de game anders is op de PS Vita. Anders betekent alleen niet per definitie dat het slechter is, maar die Hollywood praktijken op de PS3 zijn gewoon moeilijker uit te voeren op een handheld. De game focust zich ontzettend op het avontuur, uitzoeken en kent leuke mini-games tussendoor. Zo kom je bijvoorbeeld een schat tegen die je af moet poetsen met touchscreen of een verscheurde kaart die je in elkaar moet zetten als een puzzel. Dit soort dingen zie je natuurlijk niet op een PS3, maar zijn echt specifiek bedoeld voor de PS Vita. Zelf ben ik blij met deze keuze, hierdoor heb ik ook het gevoel dat ik een game aan het spelen ben die voor de PS Vita is ontwikkelt. Ik was namelijk bang voor een slap aftreksel van Uncharted voor de PS3, maar je ziet echt dat men haar volledige aandacht aan deze game geschonken heeft.

Grafisch geweld op een handheld

Je zit ongetwijfeld met de brandende vraag hoe de game eruitziet op de PS Vita en natuurlijk terecht. Uncharted op de PS3 staat erom bekend de grafische lat dermate hoog te leggen dat het andere PS3-games ver achter zich laat. Golden Abyss doet dat op de PS Vita eigenlijk ook wel een heel klein beetje. De game heeft niet een veel grotere voorsprong als het om grafische pracht gaat, een Dynasty Warriors ziet er bijvoorbeeld ook heel erg mooi uit. Maar je merkt wel dat men de graphics echt heeft geprobeerd te pushen voor een launchtitel.

Het is echt ongelooflijk wat voor een krachtpatser die PS Vita is, het lijkt wel magie. Golden Abyss is de mooiste handheld game die ik ooit gezien heb en het laat iOS-games en Android Games echt ver achter zich. Alhoewel er in de game veel kleinere omgevingen zitten dan op de PS3, is het resultaat alsnog verbluffend. Een kleine minpunt is wel het vuur, dit ziet er ontzettend pixelachtig uit en de vierkantjes zijn als het ware te tellen op twee handen. Verder kan de anti-aliasing wel een poetsbeurt krijgen, maar over het algemeen is het wel te doen. Dit zijn alleen twee kleine puntjes die eigenlijk in het niet vallen als je ziet hoe deze game tot leven komt, vooral op dat prachtige OLED-scherm van de PS Vita.

Erg goed geluid

De speakers van de PS Vita kennen te weinig lage tonen maar zijn alsnog van behoorlijk goede kwaliteit. In Uncharted: Golden Abyss merkte ik dit vooral toen ik honden hoorde blaffen in het spel, ik even dacht dat me eigen hond naar buiten wilde maar was verbaasd dat dit in-game was. Met een koptelefoon op is het natuurlijk helemaal compleet en merk je dat het geluid van Uncharted: Golden Abyss een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling. Het maakt me dan ook zo blij om te zien dat, ook al is het een handheld game, men gewoon een pracht meesterwerkje heeft neergezet en zelfs om goed geluid heeft gedacht.

Omgevingen vaak kleiner

Het was natuurlijk te verwachten dat je die woestijnen en prachtige uitzichten in Uncharted 3 niet veel op de PS Vita ging krijgen. Je moet alleen niet denken dat ze er helemaal niet in zitten, zo gek zijn ze nu ook alweer niet. Een voorbeeld is het uitzicht hieronder die te zien is vrijwel in het begin van de game waar je in het oerwoud zit. Het was toch even een mooi moment om te zien wat die PS Vita voor power in huis heeft en geloof me, onderstaand beeld ziet er in-game nog beter uit.

Verder moet ik wel zeggen dat bovenstaande momenten schaars zijn in Golden Abyss, de game bevindt zich namelijk veel vaker in kleinere omgevingen. Denk hierbij aan smalle paden tussen huisjes en vaak ben je binnen in een gebouw. Ik had dolgraag wat meer open ruimtes willen zien in Golden Abyss en vind het zonde dat er maar heel weinig inzit. Hierdoor mis je af en toe toch even die pracht die Uncharted je altijd wist te geven.

Gimmick controls

Af en toe merk je duidelijk dat deze game een launchtitel is voor de PS Vita. Aangezien de console een gevoelige achterkant heeft, touchscreen, dual analoge sticks en ga zo maar door, wil men dit graag even ‘showen’. Je weet vast nog wel hoe erg het was in het begin van de PS3, dat je Motorstorm kon besturen met SIXAXIS-controls. Het voordeel is alleen dat de gimmick controls, zoals het beklimmen van een touw met de gevoelige achterkant, wel werken in Golden Abyss. Zelf vind ik het alleen wel jammer dat het vechtsysteem teveel rust op het touchscreen. Verder is de game eigenlijk overal met buttons te besturen en zijn het enkele keren dat je de gimmicks gebruikt. Daarnaast is het ook wel even leuk om kennis te maken met de mogelijkheden van de PS Vita via Uncharted.

Ontbreken van de multiplayer

Golden Abyss kent alleen een singleplayer en geen multiplayer. Het ontbreken hiervan kan ik me eigenlijk wel voorstellen, om zoveel dingen namelijk in één keer in een launchtitel te stoppen, dat is een hoog risico. Men moet eerst haar eigen draai vinden binnen de ontwikkeling van de PS Vita, voordat er gewerkt wordt aan een multiplayer. Daarnaast zal er natuurlijk ook wel enige druk zijn geweest om de game op tijd af te krijgen voor de systemlaunch van de PS Vita. De singleplayer daarentegen is wel echt heel uitgebreid en kent eigenlijk alles wat je van Uncharted mag verwachten. Je kunt schatten zoeken, trophies hunten, kleine opdrachten vervullen zoals foto’s van objecten maken en nog veel meer. Daarnaast is het verhaal zelf alleen al goed voor 10 uur gameplay.

Uncharted: Golden Abyss is een echte Uncharted zoals je dat gewend bent, alleen dan wel in je broekzak. Het is ongelooflijk dat men deze succesvolle franchise ook op de PS Vita geweldig weet te maken. Grafisch is het de mooiste handheld game die je tot nu toe zult zien en het geluid is ook nog eens van hoge kwaliteit. De open omgevingen hadden wel wat meer gemogen maar dit is eigenlijk maar een klein minpunt. Het ontbreken van een multiplayer heb ik zelf geen problemen mee, alhoewel het wel leuk had geweest op de PS Vita. Deze game is een prachtige launchtitel die je eigenlijk gewoon verplicht bent aan te schaffen samen met je PS Vita.

• Uncharted voor in je broekzak
  • Zeer goed uitgewerkt tot een volwaardige PS Vita game
  • Grafisch de meest mooie game op een handheld tot nu toe