http://playsense.nl/images/file/img_4f0b958723630.jpg

Review: Ridge Racer Vita – Ridge Racer is al jaren een vaste launchgame voor een nieuwe PlayStation console, zo ook weer voor de PS Vita. De PS3 had Ridge Racer 7 en de PlayStation Portable had bij de lancering ook een nieuwe Ridge Racer. De Ridge Racer franchise heb ik persoonlijk zelf altijd een warm hart toegedragen, ik was dan ook zeer verheugd toen ik Ridge Racer voor de PS Vita kreeg. Weet deze titel zoals altijd weer mijn hart te verwarmen of is het een aanfluiting? Dat lees je in deze review.

Het Ridge Racer principe

Ridge Racer is een franchise die racegames uitbrengt die niet altijd voor iedereen bedoeld zijn. Het racen is ontzettend arcade en de game dateert al van heel ver terug. Daarnaast is de franchise ook een bekend gezicht in de Japanse arcade hallen. Namco Bandai levert al vanaf de PSone puik werk af met Ridge Racer, ik heb de franchise dan ook altijd heel erg kunnen waarderen. Zelf ben ik een groot fan van Ridge Racer en absoluut geen nieuwkomer voor de serie. De pompende beats, prachtige tracks en futuristische wagens van Ridge Racer zijn zo speciaal, die vind je in geen enkele andere racegame, heerlijk. Ook staat de game bekend om zijn soepele framerate, die altijd dik in orde is geweest op alle consoles en handhelds. De PS Vita versie gooit alleen roet in het eten en laat de Ridge Racer franchise van haar slechtste kant zien, waarom? Dat ga ik je haarfijn uitleggen.

Een diavoorstelling

Deze PS Vita game kent ongetwijfeld de slechtste framerate die ik tot nu toe gezien heb. Zodra je een bocht neemt zie je framedrops die niet meer normaal zijn en dat nog wel voor een Ridge-game. Een franchise die altijd die lekkere 60 frames-per-seconde wist te leveren bij zowel de PS3 als de PSP, stelt nu opeens flink teleur. Dat de game op 30 frames-per-seconde liep, dat wist ik, maar zorg er dan wel voor dat die hier op gelocked staat en niet gaat lopen droppen. Onspeelbaar wil ik de game niet noemen, maar fatsoenlijk driften is er echt niet bij, tenzij je naar een diavoorstelling wilt gaan kijken.

Bijna geen content

Om het allemaal nog even erger te maken heeft Namco Bandai ook nog besloten een andere weg in te slaan met downloadbare content, een gevalletje verkeerde afslag. Geld verdienen aan downloadbare content gebeurt al jaren, maar Ridge Racer brengt het naar een geheel nieuw niveau. Zo bevat de game vijf auto’s en slechts drie banen, een hele grote teleurstelling. Hoe heeft zo’n game ooit in vredesnaam uit kunnen komen? Framedrops, bijna geen content en een belachelijk downloadable content plan wat echt nergens op slaat. Dat breng je toch niet op de markt als uitgever zijnde?

http://playsense.nl/images/file/img_4f0b955fc0e52.jpg

Nu was het nog leuk geweest als de downloadbare content meteen bij de launch al interessant was, maar nee ook hier stelt het weer teleur. Verder dan wat audio-packs kom je niet, dat is de launch dlc waar je het mee moet doen. Over de loop van de tijd zul je ongetwijfeld nieuwe auto’s en dergelijke kunnen kopen, maar, dat gaat geld je kosten. Zo zou er een pack komen voor zes tracks en acht auto’s voor zo’n 15-20 euro. Deze worden dan vanaf februari tot mei geleidelijk vrijgegeven. Het idee van Namco Bandai is namelijk dat je de game voor een lagere prijs aanschaft, om vervolgens uit te breiden met downloadable content. Dit is op zich niet een heel gek plan, maar hoe het hier uitgevoerd is, belachelijk gewoon. Dan te bedenken dat de game ook nog keihard een adviesprijs van 30 euro heeft, je moet het maar durven als uitgever zijnde.

Grafisch dan wel weer in orde

Qua graphics ziet de game er dan wel weer redelijk goed uit, de auto’s zijn mooi en het wegdek ziet er fantastisch uit, gedetailleerd ook. Het jammere is alleen dat deze graphics waarschijnlijk ten koste gaan van de framerate. Nu heb ik meerdere PS Vita games gezien met framerate problemen, maar lange na niet zo erg als Ridge Racer. De graphics zijn dus best aardig maar het voelt als een product die niet af is. Het spreekwoord “al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding” is hier dan ook van toepassing.

http://playsense.nl/images/file/img_4f0b962ecaa96.jpg

Totaal geen motivatie om door te spelen

Met drie tracks en vijf auto’s in het achterhoofd, heb je bij Ridge Racer weinig motivatie om door te spelen. Alhoewel de game redelijk goede gameplay kent, is er gewoon te weinig van. Het is alsof er een enorm lekkere sappige biefstuk voor je neus hangt, maar je mag maar één hapje nemen. Dit werkt nu eenmaal niet en dit concept is dan ook gedoemd om te falen. De auto’s besturen verder lekker, op de framedrops na en het is jammer dat men deze game niet heeft door ontwikkeld om uiteindelijk toch een goed product af te leveren. Het lijkt wel of er halverwege de ontwikkeling er snel een einde aan is gebreid, heel erg jammer.

Zo kent de game aardig wat leuke modi, waaronder World Race waarin je het op kan nemen tegen een ghost of online. Dan heb je nog Spot Race wat je het beste kan zien als de carierre modus en natuurlijk nog Time Attack. Op de modi is verder niks aan te merken en het brengt die welbekende Ridge Racer ervaring waar we allemaal zo van houden.

Conclusie

Ridge Racer is een game die gewoon niet afgemaakt is, er schort namelijk veel te veel aan. De framedrops zijn met name een doorn in het oog bij deze game, om dan nog maar over de hoeveelheid content te zwijgen. Met vijf auto’s en drie banen haal je het echt niet als racegame, dat zal dan ook wel snel gaan blijken in de verkoopcijfers van de game. Het is jammer dat Ridge Racer Vita zo weinig replay value kent en ik hoop dan ook dat Namco Bandai hier een harde les heeft geleerd. Hopelijk is de volgende Ridge Racer op de PS Vita wel in orde, als die komt.

Pluspunten

  • Grafisch ziet de game er goed uit
  • Leuke speelmodi

Minpunten

  • Te weinig content dankzij belachelijk DLC-plan
  • Framedrops
  • Deze game is niet af en had nooit uit mogen komen
  • Grootste misser in de Ridge Racer franchise ooit