Er is heel wat commotie geweest rondom de titel WET, van ontwikkelaar Articifial Mind and Movement. Zo zou het spel eerst niet meer uitkomen omdat A2M wilde voorkomen dat het met WET hetzelfde af zou lopen als met titels zoals Brütal Legend. Deze en een heel rijtje andere titels hebben namelijk aardig wat last gehad van de fusie van Activision en Blizzard. Later besloot Bethesda de game op te pakken en deze toch uit te brengen. Hoe dan ook, de game is volop in ontwikkeling geweest en wij hebben hem uitvoerig kunnen spelen. Ons oordeel lees je in deze preview!

Jimmy Who?

Op een redelijk regenachtige morgen vond in de Amsterdamse Aziatisch getinte club Jimmy Woo een klein evenement plaats. Hier werd namelijk de game WET getoond op het grote scherm voor de voltallige Nederlandse games pers, tevens stonden er ook nog eens een tiental consoles waar de game speelbaar was. Een primeurtje voor Nederland. Reden genoeg om even langs te gaan, en dat was zeker de moeite waard. Na een uitgebreide presentatie van de mannen van Artificial Mind and Movement (A2M) en Bethesda werden we vriendelijk opgevangen door onze eigen real-life Rubi, die ons de hele dag van hapjes en drankjes heeft voorzien. Met ons eerste drankje in de hand zijn we uiteraard meteen achter de PlayStation pod gesprongen, en hebben we de game uitvoerig gespeeld.

Rubi

Jij bent de mooie Rubi Malone, een chick die er een stuk aardiger uit ziet dan ze werkelijk blijkt te zijn. Zo doet ze je geregeld denken aan Uma Thurman in Quentin Tarantino’s Kill Bill, maar is ze nog een stuk dodelijker en onpersoonlijker. Een grote verbetering ten opzichte van Uma dus! Je motivatie is wraak, en gedurende de game volg je dus een bad guy die jou zijn vuile klusjes heb laten oplossen. Gelukkig heb je genoeg unieke moves en wapens om je in de tussentijd bezig te houden. Zo kun je met je pistolen, uzi’s of sawed-off shotguns je vijanden bewerken tijdens het uitvoeren van de meest acrobatische moves. Zo kun je een wallrun doen, een backflip via een muur of simpelweg glijden op je knieën richting je vijanden. Het mooie is nog dat je tijdens deze acrobatische moves de tijd kunt vertragen waardoor je perfect mid-air je vijanden uit kunt schakelen. Tijdens deze vertraagde acties zal je linkerarm altijd autolocken op een vijand, en ben je met je rechterarm vrij om een willekeurige 2e vijand neer te schieten of een explosieve ton te laten ontploffen. Natuurlijk kun je dit voor close-combat allemaal ook nog eens afwisselen met je katana-achtige zwaard wat het arsenaal aan moves aardig groot maakt.

Arena Mode

De behoorlijk afwisselende story mode waarbij je deels gewoon van area naar area loopt om iedereen te killen, bevat ook aardig wat andere elementen. Zo heb je bijvoorbeeld de Arena mode, waarin je in een ruimte komt met vijanden die continu blijven spawnen. Om dit te stoppen moet je een aantal deuren sluiten, die uiteraard zwaar beveiligd zijn door de al eeuwig verschijnende bad guys. Nadat je het logo, die meestal boven de deur hangt, hebt gesloopt met je zwaard valt de deur op slot en na het sluiten van alle deuren kun je door met je game.

Rage Mode

Deze massive hack’n’slash modus wordt afgewisseld met onder andere de Rage Mode. In deze modus kun je na een zware battle lekker je agressie kwijt, want de hele stijl veranderd in 1 klap naar een soort berserker setting. Je omgeving wordt rood met zwart, je vijanden komen in grote getale op je afgerend en het is de bedoeling met een zo hoog mogelijke Chain Kill bij het eindpunt aan te komen. Des te meer enemies je achter elkaar verslind, des te hoger je Chain Kill en dus je bonus wordt. In deze modus ren je iets sneller, krijg je sneller en meer health en hogere combos. De focus ligt dan dus ook echt op momentum, want door snel veel moves af te wisselen scoor je de meeste punten.

Car Hop

Na al je agressie kwijt te zijn kun je weer rustig verder met het volgen van de bad guy die jou vuile klusjes op heeft laten lappen, want daar waren we gebleven! Laat je vijand nou toevallig wegrijden in een auto, maar ook daar weet Rubi wel wat op. Door boven op auto’s mee te liften en steeds naar nieuwe auto’s te springen op het moment dat er iets mis gaat kan ze zelfs met hoge snelheid de trouwe volgers van de bad guys af maken. Het hele carhoppen gaat door middel van quicktime events, wat inhoudt dat je op het juiste moment de juiste knop in moet drukken. Dit werkt vrij vergevensgezind, dus kun je de focus op het schieten houden.

Conclusie

Ondanks dat we een vroege versie hebben gespeeld zijn we er redelijk positief over. Het is een mix tussen Stranglehold en de cinematische stijl van Quentin Tarantino met wat extra’s. Met de graphics en de gameplay zit het dus wel goed. Het verhaal blijft voor ons ook nog redelijk onbekend dus helaas kunnen we daar nog geen conclusie over trekken. Voorlopig lijkt het een leuke game te worden om wat tijd te doden tussen alle extreem goede titels die later dit jaar zullen verschijnen als Uncharted 2 en Modern Warfare 2. De game komt later dit jaar in de schappen te liggen (4e kwartaal).