Preview: Spec Ops: The Line – Onlangs werden wij uitgenodigd door uitgever 2K Games om hun nieuwe titel Spec Ops: The Line te spelen. Spec Ops: The Line is een 3rd person shooter die in het derde kwartaal van dit jaar verkrijgbaar zal zijn. De game speelt zich af in Dubai, maar niet in het Dubai dat we gewend zijn. Dubai ziet er namelijk totaal anders uit in Spec Ops: The Line. De game zit natuurlijk nog in zijn ontwikkeling, dus het een en ander kan nog veranderd worden. Maar wat onze voorlopige mening over Spec Ops: The Line is? Dat lees je in deze hands-on.

Het verhaal in het kort

Jij speelt als een Delta Force soldaat genaamd Captain Martin Walker, die met zijn twee teamgenoten uitgezonden wordt naar Dubai om op zoek te gaan naar Colonel Konrad. Deze is een aantal maanden vermist en zou volgens verscheidene bronnen dood zijn. Plotseling duiken er echter berichten op dat Colonel Konrad wellicht nog leeft. Dubai zou ondertussen al getroffen zijn door een aantal zandstormen die de stad een totaal andere look geven. Het verhaal is geen standaard verhaal en we waren dan ook verbaasd over de plotselinge wendingen. Ook wordt je vaak geconfronteerd met ethische aspecten, waarin de personages worstelen met het maken van de juiste keuzes.

De gameplay

Over de gameplay zijn we erg te spreken van Spec Ops: The Line. Spec Ops: The Line is geen game waarin het gaat om alleen te schieten, je kunt veel meer. Je hebt bijvoorbeeld twee teamgenoten die je bevelen kunt geven. Zo heb je één speciale teamgenoot die je kunt gebruiken om iemand te laten snipen. Je hoeft hem alleen het bevel te geven een vijand uit te schakelen door de vijand als het ware te ’taggen’. Een 3rd person shooter is natuurlijk niets zonder een cover-systeem. Het cover-systeem van Spec Ops: The Line werkt erg goed. Zo kun je zelfs dekking zoeken achter een gestationeerde machinegeweer om vervolgens blind te schieten vanuit je dekking. De game combineert tactisch gamen, stealth en knallen op een erg goede manier met het verhaal. Op sommige momenten kun je namelijk ervoor kiezen de silent aanpak te nemen, of je gaat er op los schieten als een gek.

Standaard werden we uitgerust met en M4A1 en 9MM. Wat ons opviel was dat de 9MM bijna net zoveel schade doet als de M4A1, maar dan met minder kogels. Ook hadden we af en toe het probleem dat onze kogels opraakten. Tegenstanders die je doodt laten niet altijd even veel kogels vallen en als ze dat doen kun je het pech hebben dat ze niet bij jouw wapen passen. Soms kom je dan weer een ammo box tegen, maar het kan zo zijn dat je er langs loopt.

Bij het maken van een headshot krijg je een korte vertraging wat zeer kort duurt. Ook zal je op sommige momenten gebruik moeten maken van je omgeving, bijvoorbeeld een zeer groot raam kapot moeten schieten zodat er een berg zand op de vijand valt. Dit heb je natuurlijk niet binnen drie seconden even gepiept, want het zijn immens grote ramen en soms zit je dan ook ruim een minuut of langer je vijanden dood te schieten en ondertussen het raam kapot te krijgen.

Graphics + sound

Grafisch hadden we wat meer verwacht van de game, maar liepen uiteindelijk een beetje teleurgesteld weg. Dit neemt niet weg dat je ziet dat er echt nagedacht is over de omgeving van de game. Op sommige momenten herken je dat je rondloopt in Dubai, maar dan is bijna alles bedolven onder zand. De graphics kunnen natuurlijk nog verbeterd worden in de uiteindelijke versie, wat we dan ook hopen. Over de sound zijn we wel wat meer te spreken, deze klonk erg goed en soms had je bijna het gevoel alsof je midden in een zandstorm zat.

Voorlopige conclusie

Spec Ops: The Line belooft een game te worden met een diepgaand verhaal. Deze game mag dan wel een erg toffe gameplay hebben, maar het draait allemaal om het verhaal. Over de graphics waren we ietwat teleurgesteld, maar dit kan allemaal nog verbeterd worden. Wel hebben we zo onze twijfels of Spec Ops: The Line het zal overleven tussen alle andere games die era in het derde kwartaal van dit jaar aan zitten te komen.