Review: Modnation Racers: Road Trip – Een paar jaar geleden werden we blij verrast door ModNation Racers op de PlayStation 3. De frisse, vrolijke en kleurrijke kart game wist de harten van vrijwel iedereen op de redactie te verwarmen, al zij het met gemengde gevoelens dankzij de laadtijden. SCE Studios San Diego probeert het deze keer in plaats van United Front en dan wel op de krachtpatser op zakformaat van Sony. Maar zal deze PS Vita titel het niveau van haar grotere broer weten evenaren, of is ModNation Racers niet geschikt voor de Vita? Je leest het in deze review!

Grafisch

We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen met dan ook het eerste wat opviel bij het opstarten van de game. Grafisch is de titel namelijk niet één van de sterkste launch titels voor de Vita en dat is nog zacht uitgedrukt. Het lijkt er een beetje op dat men voor een lagere resolutie heeft ontwikkeld dan voor het machtige OLED-scherm van de Vita, wat zich uit in pixelated graphics.

Natuurlijk kunnen wij hier wel mee leven en zijn graphics nou ook weer niet alles, als het maar met de rest van de game goed zit, toch? Totdat we iets verder gingen met de game en we grote hoeveelheden framedrops ervoeren, al tijdens het scrollen in de menu’s. Geen goed begin dus voor deze portable kart game, maar we houden de hoop erin.

Doe het zelf

Modnation Racers: Road Trip heeft gelukkig wel de meeste features van haar grotere broer overgenomen. Zo is het gewoon weer mogelijk om mods, karts en tracks zelf in elkaar te sleutelen, uiteraard met talloze gloednieuwe items. Ook de gouwe ouwe kart en mod attributen zitten er weer in wat dus alleen maar meer bouwplezier inhoudt.

Mocht je niet zo van het zelf sleutelen zijn, niet getreurd. Het bekende share station is ook weer van de partij en hier kunnen we niet alleen creaties van Road Trip downloaden, maar ook alle creaties van de PS3-variant. Dit zorgt er voor dat we al van meet af aan met een gigantisch scala aan mods, karts en tracks aan de slag kunnen en dat het werk van de fanatieke PS3 gamers niet voor niets is geweest.

Track building

Het creëren van mods en karts is vrij rechttoe rechtaan en beide maken gewoon gebruik van de touchscreen optie van de Vita. Bij het in elkaar sleutelen van deze twee is dit niet zo’n grote factor, maar het bouwen van tracks is andere koek. Dit doen we namelijk volledig door te slepen met de vinger over het scherm en zo een baan te maken. Het initiële bouwen gaat vrij soepel, maar zodra we meer willen aanpassen aan de baan zoals het toevoegen van hoogte en andere perikelen, wordt het een regelrecht drama.

Het kan aan ons liggen, maar voor zulk secuur werk is een touchscreen niet geschikt en we missen een beetje de precisie die we hadden bij de originele Modnation Racers. Het zal ongetwijfeld een kwestie van wennen zijn, maar verwacht dus niet dat je eerste track een even groot meesterwerk zal zijn als de tracks die we wel eens in Modnation Racers op de PS3 hebben gezien.

Karren met die kart

Nadat we alle karts, mods en tracks in elkaar gesleuteld hebben willen we natuurlijk ook wel even alles testen. Dit kan in de carrière modus waar we vijf tours hebben, elk bestaande uit vijf races. Als je deze alle vijf verslaat met een vereist puntentotaal unlock je ook nog de bonus tour, wat dus nog vijf races inhoudt.

Elk van deze tours is weer in een compleet andere setting en zo zien we ook wat van de variatie die de game te bieden heeft. Het racen voelt goed aan en het welbekende driften, boosten en bombarderen van je tegenstanders is uiteraard ook weer van de partij.

Iets wat gelukkig niet van de partij is, zijn de ellenlange laadtijden die ModNation Racers tergden bij de launch. Dit probleem is inmiddels een stuk minder erg na diverse patches en het lijkt erop dat deze ook in acht zijn genomen bij het maken van de portable versie.

Modes

Zoals we al zeiden is er dus de welbekende carrière modus. Ook kunnen we aan de slag met time trials op zowel de bestaande maps als gedownloade maps en kunnen we enkele races uitvoeren. Qua online functionaliteit kunnen we kort en bondig zijn; die is er namelijk niet. Momenteel heeft SCE Studios San Diego de focus gelegd op een singleplayer ervaring, wat voor een handheld op zich ook niet erg is.

http://youtu.be/XlpqbSRf9f8

Wel hebben we nog een ad hoc modus, die we helaas niet hebben kunnen testen aangezien niemand in de wijde omgeving al in het bezit is van een Vita met ModNation Racers.

Everyday I’m lagging

Het racen in Modnation Racers: Road Trip voelt goed aan, is leuk uitgevoerd en bevat de gezonde dosis sadistische humor als je degene die voor jou rijdt even vol raakt met een welgemikte raket. En toch is er sprake van een gigantische ergernis in de game die eigenlijk de volledige ervaring om zeep helpt.

Zodra een track een beetje druk is, er veel tegenstanders op het scherm aanwezig zijn of jij fanatiek aan het sturen en driften bent, daalt de framerate met drastische proporties. Het gevolg hiervan is dat je vrijwel altijd uit de bocht schiet of een domme fout maakt, aangezien je simpelweg niet ziet wat je aan het doen bent. We hebben het hier dan ook niet over framerates van 20 à 30FPS, denk eerder aan een maximum van 5. Wat dit probleem veroorzaakt weten we niet precies en het is enorm spijtig, maar aangezien we dit eigenlijk wel in elke race tegenkomen maakt dit de game eigenlijk onspeelbaar.

Conclusie

Modnation Racers: Road Trip heeft alle ingrediënten om een succesvolle, vermakelijke en tijdrovende titel te zijn. De vele tracks, mods en karts, evenals het welbekende ‘doe-het-zelf’ principe, zijn enorm tof om mee aan de slag te gaan op een handheld. Helaas doen de karige graphics en de dramatische doch zeer frequent verschijnende framedrops enorm veel afbreuk aan de ervaring. We kunnen alleen maar hopen dat SCE Studios San Diego dit oplost, want tot die tijd is de game slechts goed voor een matig zesje.

Pluspunten

  • Enorm veel te doen
  • Vrolijke en kleurrijke game
  • Goed nagedacht over variërende gameplay

Minpunten

  • Karige graphics
  • Geen online functionaliteit
  • Onvergeeflijke framedrops en lag