Review: Shank 2 – In augustus van 2010 kwam de game Shank uit. In deze game was het de bedoeling om iedere vijand om te brengen met de meest fantastische moves in een fantastisch vormgegeven 2D wereld in stripstijl. Sinds 8 februari van dit jaar kunnen we aan de slag met de opvolger van deze redelijk unieke game. Weet EA met Shank 2 weer een topgame neer te zetten die je niet snel aan de kant schuift, of konden ze het beter bij één deel houden? Dat lees je allemaal in deze review.

Het gaat verder

Het verhaal begint met een bus die in cartoonstijl over een bergweggetje rijdt en onze hoofdrolspeler Shank vervoert. Samen met een fles drank en een foto van hem en twee vrouwen droomt hij weg.
Tijdens de rit krijg je te zien dat je bus tegen wordt gehouden en vanaf dat moment zit je eigenlijk direct midden in de actie en moet je de eerste vijand al tegen de grond werken.
Het uiteindelijke doel waar Shank op uit is, is payback time en het redden van zijn vrienden.

Het verhaal doet een beetje simpel aan, maar door de cutscenes die er werkelijk prachtig uitzien maakt dit eigenlijk helemaal niet uit. Het verhaal is verdeeld over acht levels met ieder een eigen eindbaas. Wel jammer vind ik dat het spel redelijk kort is. Je bent rond de 5 uur bezig en dan heb je de normal mode wel gehad. Mocht je het nog een keer willen proberen dan kun je de campaign nog een keer doorlopen op de mode hard en zal je wel wat langer bezig zijn.

Wat het dan wel weer dat beetje extra geeft zijn de leaderboards. KLEI Entertainment heeft een leaderboard in de verhaalmodus gemaakt, dus mocht je in elk van de acht levels eerste willen staan dan moet je toch wat vaker het verhaal doorlopen.

Hakken en zagen

Over de gameplay kunnen we duidelijk zijn. Ten opzichte van het eerste deel is de gameplay heel erg verbeterd. Je personage doet alles wat je hem opdraagt lekker vloeiend en reageert direct op de buttons die je indrukt. Ook de combo’s maken gaat erg gemakkelijk en als je eenmaal bezig bent met het hakken en zagen is het moeilijk om te stoppen. Ook de soorten finishing moves zijn erg leuk om te zien, vooral de finishing moves die je kunt maken met de wapens die door vijanden op de grond worden gegooid als ze doodgaan. De honkbalknuppel is op dit moment mijn favoriet, samen met de kettingzaag.

Wel zijn de eindbazen vrij pittig, zelfs op het normale niveau heb ik verschillende pogingen moeten doen om ze neer te krijgen. Nadat ik een paar van deze eindbazen gehad had, werd het wel steeds makkelijker, omdat je iedere keer hetzelfde kunstje uit moet voeren.

In het begin heb je nog niet zoveel wapens tot je beschikking. Gelukkig speel je wel andere wapens vrij gedurende het spel. Ook wapens die de vijanden laten vallen als ze dood zijn kun je gebruiken.

Twee dimensies

De graphics en de kwaliteit van Shank 2 vallen zeer zeker niet tegen. Ook al is de game in 2D, wat Shank 2 dus weer uniek maakt. De levels zitten goed in elkaar en van alle kanten komen de vijanden je beeld ingesprongen, zelfs vanuit de beeldbuis. De cutscenes zijn erg leuk om te zien en hebben een eigen unieke stripstijl waar je maar geen genoeg van kunt krijgen.

De soundtrack van Shank 2 is ook dik in orde. Tijdens het spelen hoor je er niet veel van omdat je druk bezig bent en de geluiden van het hak- en zaagspektakel meer op de voorgrond worden gezet, maar dit is met deze game absoluut geen minpunt.

Samen spelen

De multiplayer van Shank 2 is één van de leukste features van de game. Ontwikkelaar KLEI Entertainment heeft van de multiplayer een zogenaamde Survival mode gemaakt, waarbij je steeds waves van vijanden krijgt te verwerken.

Deze Survival mode is lokaal te spelen, met een willekeurige persoon online of met een vriend uit je vriendenlijst.

Als extraatje staan er ook drie munitie opslagplekken waar regelmatig zogenaamde bommenleggers aan gaan staan om een bom te planten. Ten eerste moet je proberen de bommenleggers te stoppen, maar hebben ze toch een bom geplant, dan moet je deze bommen zien te ontmantelen voordat de hele opslagplaats ontploft.
Af en toe komt er een wave voorbij waarin een extra grote over-the-top gast het level binnenkomt en de enige manier om hem af te maken is door op het juiste moment een schakelaar om te zetten zodat hij in een paar malende wielen terechtkomt of een boot of wagen op hem valt.

Gelukkig laten alle vijanden die je verslaat blokjes goud vallen. Door deze op te rapen kun je in de shop allerlei upgrades aanschaffen. Zo kan je een wild zwijn kopen die steeds op en neer rent en vijanden omvergooit. Ook kan je een minigun kopen, dit werkt vooral goed tegen de grotere tegenstanders. Qua upgrades ben ik nog niet verder gekomen, omdat de waves steeds pittiger worden en ik nog niet verder ben gekomen dan wave 12. In totaal zijn er 30 waves die je moet doorstaan, waarbij je in de laatste wave een aantal zombies moet uitschakelen.

Helaas zijn er maar 3 levels waaruit je kunt kiezen in de multiplayer mode. Dit is een beetje aan de magere kant. Wel zijn de 3 levels leuk ingericht met verschillende wapens tegen grotere vijanden, zoals een harpoengeweer wat je kunt gebruiken, een luik wat je kunt openen zodat ze in malende tandwielen vallen of luiken die je open kunt zetten zodat ze verbranden.

Shank 2 staat in de PlayStation Store voor het bedrag van € 10 en is het geld zeker waard. Als je deel 1 van deze game leuk vond, dan is Shank 2 een must-have. Het ziet er grafisch een stuk beter uit en de game reageert ook een stuk vloeiender dan het eerste deel. Shank 2 is een goede opvolger van deel 1 en KLEI Entertainment heeft hiermee dan ook weer een erg goede game afgeleverd.

• Grafisch erg leuk
    • Hakken en zagen
    • Erg veel bloed en afgehakte ledematen