Review: Ultimate Marvel VS Capcom 3 Vita – We hebben deze game natuurlijk al eens uitgebreid behandeld in deze review. De game is nu alleen nu ook in Ultimate-vorm voor de PS Vita verschenen en dus gaan we hier ook even naar kijken. Ik heb de game inmiddels al uitgebreid mogen spelen en heb inmiddels mijn oordeel kunnen vellen. Wat ik ervan vind? Dat lees je in deze review.

Een fighter op de PS Vita

Samen met Bazblue is Marvel vs Capcom 3 één van de eerste fighters voor de PS Vita. Deze game kent alleen op de PS3 heel wat ingewikkelde combo’s waarvoor je toch echt de R2 en en L2 knoppen nodig hebt. De PS Vita heeft alleen deze knoppen niet en dus is het spelen iets anders. Ook het ontbreken van een arcade stick kan voor veel mensen een gemis zijn, maar het blijft natuurlijk een portable fighter.

Touch controls, hetgeen dat ik vervloek bij games op de iPhone en iPad zit ook in Marvel vs Capcom. Het is alleen niet zoals je zou verwachten, het is namelijk een soort assistent bij je combo’s. Je ziet verder ook geen knoppen op je scherm maar je hebt een paar moves die staan voor een beweging. Zo is je vinger naar voren slepen het volgen van je personage, aanvallen is ergens op het scherm drukken, versnellen is een snelle swipe naar voren of achteren enz. Dit werkt echt ontzettend goed en Capcom heeft hier het touchscreen mooi gebruikt. Deze mode is uiteraard vrijwillig, de arcade mode ondersteund deze controls niet.

Wat een grafische pracht

UMVSC3 is grafisch echt een belachelijk mooie game. Je personages zijn echt in een hele vette stijl vol kleur op je scherm aanwezig en doen het 5″ OLED-scherm echt een eer aan. De omgevingen zien er ook prachtig uit. De presentaties van de menu’s zijn wellicht wat old school en saai maar desondanks is dat hele retro-gevoel ook wel weer tof. Capcom heeft echt de PS Vita onder de knie weten te krijgen qua grafische prestaties en dat laat men maar al te goed zien met UMVSC3.

Online beetje saai

Op het moment van reviewen is de game natuurlijk nog niet uit, maar ik heb ook de Japanse versie op het Japanse PlayStation Network gespeeld. Hier ondervond ik hetzelfde als toen ik op het Europese PSN zat, er is bijna geen hond online. Er vallen haast geen matches te vinden en als ik uiteindelijk een match heb gevonden wordt of de verbinding verbroken of is er wat lag aanwezig. Dit is jammer want ik geloof best dat de online modus van UMVSC3 goed kan werken. Wellicht dat men dit nog kan patchen, maar drukte, daar kan een ontwikkelaar weinig aan doen.

Een geslaagde portable fighter

UMVSC3 is echt een geslaagde fighter voor de handheld. Alle ins en outs van de game kon je natuurlijk lezen in deze review, deze blijven redelijk hetzelfde voor de PS Vita versie. De game kent helaas wel een redelijke korte story modus en er zijn niet erg veel speelmodi. Dit is best jammer en ik had graag meer verschillende soorten speelmodi gezien, met name omdat online niet al te geweldig is en arcade vrij kort. Er is een hele manual aanwezig in de game sinds patch 1.01 die je alles overzichtelijk duidelijk maakt. Zelf speel ik ontzettend graag fighters en om dit ook op de PS Vita te kunnen en dan al helemaal een topper als UMVSC3, dat is echt geweldig.

Cross-platform

Het mooie aan de downloadable content voor deze game is dat het cross-platform werkt. Stel jij koopt een fighter voor de PS3-versie van de game, dan kun je dit ook gebruiken met je PS Vita-versie. Dit geldt ook voor weapon packs, costume packs etc. Daarnaast kun je de PS Vita als input-controller gebruiken voor de PS3-versie van de game. Dit heb ik even uit mogen proberen en ik was aangenaam verrast hoe vet dit was. Het is alleen meer een gimmick dan dat ik het zelf daadwerkelijk zal gebruiken. De voorkeur blijf bij mij toch uitgaan naar een arcade stick.

Wellicht een iets beknoptere review dan je van ons gewend bent, maar we hebben de game natuurlijk al eens uitgebreid behandeld. Voor de PS Vita is UMVSC3 een prachtige toevoeging aan de line-up voor fighting fans. De game kent prachtige graphics en een breed scala aan fighters. Het is jammer dat de online modus niet vlekkeloos werkt, maar wellicht dat Capcom hier nog wat aan gaat veranderen d.m.v. een patch.

• Grafisch werkelijk waar prachtig
  • Een goed uitgewerkte fighter voor een handheld
  • DLC te gebruiken in PS Vita versie en PS3-versie