Review: PS Vita’s Augmented Reality Games – Je hebt ongetwijfeld wel bij de aankoop van je PS Vita gezien dat je er een paar kaarten bij kreeg. Deze kaarten bevatten blokjes die dienen voor functies binnen een aantal games. Deze games zijn gratis te downloaden voor je PS Vita vanuit de PlayStation Store. Het gaat hier om ‘Cliff Diving’, ‘Fireworks’ en ‘Table Football’. Dit zijn kleine, maar gratis, games voor je PS vita die de augmented reality functie tonen. Wij gingen kijken wat voor games het zijn en hoe deze AR-functie nu precies werkt.

Fireworks

Dit is een game waarbij je AR-kaarten op je tafel legt die dan vervolgens veranderen in bijvoorbeeld een huis of ander gebouw. Hierbij zit dan een prachtig tuintje aangesloten waar vervolgens heel wat vuurwerk de lucht in wordt geschoten. Je kunt meerdere kaarten tijdens het spelen toevoegen om meer uitdaging te krijgen, zo gaat er namelijk meer vuurwerk in de lucht. Wanneer het vuurwerk wordt afgeschoten moet je op het juiste moment de ‘lichtbol’ aanraken, vervolgens ontploft het vuurwerk dan.

Fireworks is een leuk concept die me doet denken aan een oude klassieker op de PS2, namelijk Fantavision. De game is ook leuk voor de kids alleen het is jammer dat de hele vuurwerkhype van het oudjaar inmiddels al afgelopen is. De game werkt goed en kent een gering aantal gamemodi. Het is geen game die je uren zoet zal houden, maar om het is leuk om af en toe even te spelen. Het spel heeft helaas geen trophies.

Prijs: Gratis
Opslagruimte: 315MB
Aantal spelers: 1
Ons cijfer: 7/10

Table Football

Wil je echt voetballen op je PS Vita, dan ga je natuurlijk voor FIFA Soccer van EA Sports. Maar voor diegene die graag een gratis voetbalspelletje uit de PlayStation Store willen plukken is er Table Football, ook een augmented reality game. Na het spelen van het best leuke Fireworks was Table Football een regelrechte aanfluiting. De game is veel te ingewikkeld qua besturing en de tutorial alleen al is een regelrechte pijn om doorheen te komen.

Het is dat de game gespeeld moest worden voor dit artikel, anders was ik al meteen gekapt met spelen. De game is inmiddels verwijderd van mijn PS Vita en is echt je tijd niet waard. Het gaat helemaal nergens over en het is verre van daadwerkelijk voetballen. Het is in weze geen game maar meer een flink mislukte tech demo, zonde!

Prijs: Gratis
Opslagruimte: 266MB
Aantal spelers: 1 speler of 2 spelers Ad-hoc
Ons cijfer: 1/10

Cliff diving

De derde augmented reality game gaat over een onhandig niet al te slim mannetje die graag in zijn zwembroek overal rondloopt. De game kent een leuke vrolijke presentatie en de menu’s zijn mooi vormgegeven. De game gebruikt elke willekeurige AR-kaart en als je een level begint wordt je gevraagd een kaart neer te leggen. Tot mijn grote verbazing veranderde de kaart opeens in een plas water, midden op me bureau. Dit maakte me toch wel aan het lachen en dit had ik echt totaal niet verwacht.

Het is aan jouw de taak om een succesvolle duik te maken met je personage wat eigenlijk nog best wel uitdagend kan zijn. Cliff diving is echt de leukste van alledrie, met name omdat je kaart in een zwembad veranderd. Het is mooi om te zien wat er met AR kan en dat je er ook iets grappigs mee kunt doen. AR-games moeten zichzelf vooral niet al te serieus nemen en daar scoort Cliff diving dan ook punten op. De game kent een leuke knipoog naar de speler toe en lever een leuke speelervaring. Absoluut proberen!

Prijs: Gratis
Opslagruimte: 476MB
Aantal spelers: 1 speler