Review: FIFA Football – De PlayStation Vita is nog geen week verkrijgbaar en er zijn al een heleboel toffe games verkrijgbaar. Denk hierbij aan een geweldige avonturengame als Uncharted: Golden Abyss, of een race-game als WipEout 2048. Er is alleen ook nog een sportgame verkrijgbaar en dan hebben we het over FIFA Football. Ontwikkelaar EA Sports heeft hard zitten werken om de game naar de handheld van Sony te brengen, die overigens gebruik maakt van dezelfde engine als die van de console-versies. Of FIFA Football de beleving van een FIFA op je console naar je PS Vita brengt, dat lees je in deze review.

FIFA 12, of FIFA Football?

Bij het opstarten van de game krijgen we zoals je gewend bent bij FIFA op je console een aantal keuzes opgelegd, zoals kiezen welke moeilijkheidsgraad het best bij jou past. Nadat je een keuze hebt gemaakt kom je terecht bij de Arena, daar kunnen we spelen met de speler Ricardo Kaká, of doelman Petr Cech. De keeper en speler kun je uiteraard aanpassen bij de instellingen van de game, maar standaard staat Kaká ingesteld.  We hadden even het gevoel dat we gewoon FIFA 12 aan het spelen waren in plaats van FIFA Football. Alles lijkt namelijk ontzettend op FIFA 12, zoals de menu’s en opbouw van het spel.

We besloten maar eens onze eigen voetbalcarrière te gaan beginnen. Je kunt kiezen uit drie verschillende soorten mogelijkheden: Speler, Manager en als laatste Speler/Manager. Bij Speler is het de bedoeling dat je jezelf moet bewijzen bij een club naar jouw keuze en kruip je in de huid van je favoriete speler, of eigen virtuele prof. Bij Manager kun je een team kiezen uit de tientallen aanwezige competities in FIFA Football. Je krijgt dan de volledige controle over het hele team. Ten slotte hebben we nog Speler/Manager waarin we zowel kunnen spelen met onze eigen virtuele prof en het hele team. Voordat je een wedstrijd begint kun je dus kiezen om de hele wedstrijd het hele team te besturen, of alleen jouw eigen virtuele prof.

Toernooien zijn ook nog van de partij bij FIFA Football, je kunt kiezen uit ruim 50 verschillende soorten toernooien, die allemaal anders zijn per land. FIFA Football toont veel overeenkomsten met FIFA 12 op de consoles. De game draait ten slotte op dezelfde engine, wat we onder andere terug zien zien is de mogelijkheid om 360 graden te dribbelen. Het enige wat dan weer mist, wat geïntroduceerd werd bij FIFA 12, is de Player Impact Engine. Maar veel mensen zullen bij dit laatste waarschijnlijk blij zijn met het ontbreken hiervan. Op de PS3 was dit onderdeel namelijk nog behoorlijk buggy.

Multiplayer

Iets wat we natuurlijk niet kunnen missen bij een FIFA is de multiplayer. Je kunt in de online multiplayer het 1-tegen-1 opnemen tegen andere bezitters van de game. We hebben een aantal potjes gespeeld en de multiplayer, die nog niet door heel veel mensen gespeeld wordt. Toen we een kijkje namen in de wedstrijdlobby kwamen we ongeveer 15 games tegen, de andere keren rond de 10 matches. Het automatisch zoeken naar een wedstrijd kan soms een halve minuut in beslag nemen, maar soms duurt het ook gewoon maar een paar seconden. We waren verbaasd dat we vrijwel geen last hadden van lag, wel af en toe een lichte daling in de framerate maar dat kan de pret niet drukken.

Schieten met je touchpad en touchscreen

Zoals je weet heeft de PS Vita een aanraakgevoelige achterkant en een touch-screen en ook FIFA Football maakt gebruik van deze functies. Met je touchscreen is het mogelijk om te passen of penalty’s en vrije trappen nemen en te wisselen van speler. Nu hebben we zelf ondervonden tijdens het spelen van een wedstrijd dat het wisselen van speler met je touchscreen heel erg onhandig is.

Ook onhandig is het passen met je touchscreen, het haalt simpelweg het tempo uit de wedstrijd. Daarom is het ook veel handiger te passen met X en te switchen van speler met de L-knop. Vrije trappen nemen is daarentegen erg leuk, maar niet altijd even makkelijk. Door een slepende beweging te maken over je touchscreen kun je een effect geven aan je schot. Wat wel mooi is, dat is dat je ervoor kunt kiezen om het touchscreen in zijn geheel uit te schakelen bij de instellingen van de game.

Verder hebben we nog de gevoelige achterkant waarmee we kunnen schieten. Dit werkt op een totaal nieuwe manier waar wij dan ook maar al te graag mee aan de slag gingen. Jegevoelige achterkant is als het ware het doel. Stel je rent af op het doel en tapt linksboven op de achterkant van je PS Vita, dan zal je speler daar schieten. Wanneer je een speler hebt die zeer precies kan schieten, dan is de kans ook zeer groot dat je schot de kruising in zal gaan. Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat je vinger niet te lang op het touchscreen blijft. Door je vinger namelijk langer op het rear touchpad te houden zal je speler meer kracht zetten en heb je een grotere kans dat je schot helemaal over of naast gaat.

Het schieten met de achterkant is even wennen, maar wanneer je het onder de knie hebt is het zo eenvoudig. Misschien is het schieten met de achterkant op den duur zelfs te eenvoudig. Nou kan het zo zijn dat je tijdens een wedstrijd per ongeluk je vinger op het rear touchpad houdt, terwijl dit niet je bedoeling is. Gelukkig heeft EA hier een oplossing voor, wanneer je namelijk het rear touchpad aanraakt zal je bovenin een icoontje zien verschijnen zodat je weet dat je vingers het touchpad aanraken. Af en toe hadden we wel het kleine frustrerende probleem dat onze vinger het touchpad zeer licht aanraakte en we per ongeluk een schot lostte dat helemaal over ging. Het is ook mogelijk om te schieten met rondje. Wanneer je niet wilt schieten met je rear touchpad is het mogelijk deze functie uit te schakelen. Voor een multiplayer match kun je niet instellen dat beide partijen geen achterkant mogen gebruiken, dat is wel jammer.

Graphics + Sound

We weten allemaal dat de PlayStation Vita een krachtig apparaat is, wat we erg duidelijk zien bij FIFA Football. Want wat is FIFA Football toch een prachtige game. De spelers zien er allemaal erg realistisch uit en je herkent ze bijna allemaal. Wel ondervonden we af en toe wat problemen met de framerate. Dit was niet zozeer tijdens het spelen van een wedstrijd, maar meer bij de kleine cutscenes die soms voorbij kwamen. Bijvoorbeeld tijdens het wisselen van een speler of wanneer de spelers het veld verlaten.

Irritant is het gelukkig niet, want wanneer je een wedstrijd speelt is het niet alleen genieten van de geweldige gameplay, maar ook de mooie graphics die soepel lopen. De sound van de game zit prima in orde en je hoort het publiek juichen bij een goal en ook tijdens wanneer je speelt. Uiteraard wordt het commentaar weer verzorgt door meneer Evert te Napel en Youri Mulder. En zoals bij elke game van EA het geval is zit er ook een soundtrack bij van EA Trax. We hadden hier graag wel wat meer liedjes gezien, want het zijn er in totaal maar acht.

EA heeft overduidelijk hun best gedaan de FIFA-ervaring van de consoles naar de PS Vita te brengen. Ik moet toegeven, het is ze heel erg goed gelukt. FIFA Football is een prachtige game geworden. Pas wel op, want voordat je het weet ben je drie wedstrijden en een uur verder. Als je een sportgame zoekt voor je PS Vita, dan is FIFA Football de game die je nu moet hebben. De graphics, de gehele FIFA-feel en goed gebruik van PS Vita haar unieke functies maken deze game het ideale totaalplaatje.

• Graphics zien er netjes uit
  • Multiplayer werkt redelijk goed
  • Meer dan vijfhonderd voetbalclubs