Review: MotorStorm RC – Motorstorm was één van de launch titels voor de PS3, ontwikkeld door Evolution Studios. Een jaar daarna kwam Sony Computer Entertainment met MotorStorm Pacific Rift, Arctic Edge voor de PSP en MotorStorm Apocalypse die vorig jaar verscheen. Nu is het de beurt aan de komst voor een MotorStorm op de PS Vita en PS3, namelijk MotorStorm RC. Deze game is totaal anders vergeleken met zijn voorgangers en of dit goed uitpakt? Dat lees je in deze review!

Motorstorm vanuit een ander perspectief

MotorStorm RC is niet zomaar een nieuwe MotorStorm, maar de game wordt gespeeld vanuit een totaal ander perspectief. Als je ooit een MotorStorm-game heb gespeeld dan ben je gewend te spelen met een zicht van achteren je auto, of van binnenuit. Maar bij Motorstorm RC racen we vanuit een top-down view. Niet alleen is het perspectief anders, maar ook nog eens de auto’s waarmee we racen. De auto’s zijn namelijk vervangen voor radiografisch bestuurbare auto’s.

Alle MotorStorms in één

Een leuk detail aan Motorstorm RC is dat ontwikkelaar Evolution Studios de vier verschenen MotorStorms heeft gecombineerd in de game. Je hebt in de game namelijk het zogenaamde Festival seizoen. Elk festival staat voor een eerder verschenen MotorStorm-titel. Denk hierbij aan de allereerste MotorStorm die zich afspeelde in Monument Valley, MotorStorm Pacific Rift, MotorStorm Arctic Edge en MotorStorm Apocalypse. Wanneer je kiest voor het festival van Monument Valley, dan race je op tracks die gebaseerd zijn op het eerste deel van Motorstorm. De tracks uit de eerste Motorstorm waren namelijk meer gericht op off-road racen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook totaal andere race-tracks in een sneeuwklimaat, van MotorStorm Arctic Edge.

Elk festival heeft twaalf races die je kunt doen. Bij elke race kun je maximaal drie medailles halen, dit is afhankelijk van de prestatie die je levert. Het gaat allemaal om tijd en snelheid, dus op sommige momenten is het bijvoorbeeld de bedoeling dat je binnen 1 minuut 10 auto’s in moet hebben gehaald. Dan krijg je drie medailles, doe je dit tussen een tijd van 1.00 en 1.30, dan krijg je twee medailles enzovoorts. Uiteraard zit er ook de standaard race bij waarin je de koppositie moet zien te behouden.

Het neerzetten van de snelste tijd gaat natuurlijk niet alleen gepaard met een aantal medailles. Je unlockt bijvoorbeeld nieuwe auto’s, of nieuwe skins voor je auto. Je heb verschillende soorten categorieën auto’s, denk hierbij aan monstertrucks, racetrucks, buggy’s, rallywagens, big rigs, muscle cars en super cars.

Zoals we net zeiden heeft elk festival twaalf races. Het is niet mogelijk om één van al die twaalf races uit te kiezen om er vervolgens even drie medailles te pakken. Sommige races vereisen namelijk een minimum aantal behaalde medailles. Wanneer je meerdere vrienden hebt die in het bezit zijn van Motorstorm RC, dan zal je zien bij races die je al voltooid heb wat hun behaalde score is. Het is erg leuk om bijvoorbeeld een betere tijd neer te zetten dan je vriend of vriendin.

Race tegen de klok, Pitwall en vrij rondrijden

‘Race tegen de klok’ is een toevoeging waarin je jouw persoonlijke record neer kunt zetten op een parcours naar keuze in de game. Houd wel rekening met het feit dat de ene auto is sneller dan de andere. Een andere game modus is ‘vrij rondrijden’. De naam zegt het al, je kunt vrij rondrijden op een parcours met in totaal 8 auto’s. Je kunt instellen of je een computergestuurde tegenstander wilt. Hetgeen wat we wel missen is een online multiplayer.

De PS3-versie van Motorstorm RC bevat dan weer wel een offline multiplayer, waarin je met in totaal vier personen kan racen op één scherm. Evolution Studios heeft dan weer wel iets anders in Motorstorm RC gestopt om toch nog een beetje het gevoel te geven van een online competitie. Je kunt namelijk niet alleen de tijd zien van je vrienden, maar ook die van andere. Er zal linksboven een pop-up verschijnen waar staat dat iemand jouw tijd heeft verbeterd. Wanneer je het X-knopje ingedrukt houdt start je direct die race op en kun je de tijd proberen te gaan verbeteren.

Graphics + Sound

Grafisch ziet de game er zowel op de PlayStation Vita mooi uit en op de PS3. De betere tussen deze twee is natuurlijk de PS3-versie. De graphics van de tracks in MotorStorm RC zien er gelikt uit. Zo zien de levels die in het teken staan van Arctic Edge er mooi uit en zie je het ijs ook werkelijk waar glinsteren op je scherm. Motorstorm bevat een heleboel liedjes die mooi passen bij de stijl van Motorstorm.

Motorstorm RC is een erg leuke game en voor een kleine prijs kun je de game spelen op je PS3 en PS Vita. Hetgeen wat je terugkrijgt voor de prijs van €5,99 is erg veel. Er zijn genoeg tracks aanwezig, maar ook auto’s die je aan kunt passen. De Pitwall maakt het erg leuk om de competitie aan te gaan met je vrienden en zo de snelste tijd neer te zetten. Motorstorm RC is een absolute must-have en is je €5,99 dubbel en dwars waard.

• Krijgt waar voor je geld
  • Combinatie van oudere MotorStorm delen erg tof
  • Soundtrack