“Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de mooiste van heel het land?”, zo klinkt de bekende strofe uit het sprookje ‘Sneeuwwitje’ geschreven door de gebroeders Grimm. In dit sprookje moet de mooie prinses vluchten voor de kwade daden van haar stiefmoeder, omdat Sneeuwwitje nu eenmaal de mooiste en de slankste meid van het land is. En laat dit nu eenmaal het tegenovergestelde zijn van wat er in de PSN-game Fat Princess, ontwikkeld door Titan Studios, gaande is.

De legende van de dikke prinses

De legende van de dikke prinses begint wanneer 2 bevriende prinsesjes samen wandelen in het Zwarte Woud van het land ‘Titania’ en opeens een groot stuk taart zien. De prinsessen kunnen hun smaakpupillen niet bedwingen en ze nemen allebei een stukje taart, en nog een stukje, en nog een stukje, …, tot opeens de 2 koningen, de vaders van de prinsessen, hen vinden. Ze waren zo dik als olifanten geworden door al die zoetigheid te eten. De koningen gaven het bevel aan hun soldaten om hun dochters naar huis te rollen en ze allebei op dieet te zetten.

Zo begint het verhaal van deze zeer unieke game. De korte verhalen worden allemaal verteld uit het grote boek ‘De legende van de dikke prinses’. Er zijn 7 verhaalstukjes met elk een stukje gameplezier.  In deze missies worden de gamemodi Red de prinses, Team Deatchmatch, Veroveren en wegwezen en Invasie aangehaald. Jammer genoeg zijn sommige missies bijna onmogelijk te voltooien, omdat de domme AI van je teamgenoten je parten speelt. Maar niet getreurd, want het verhaal op zich duurt op z’n minst 2 uur.

Pettenmania

Wij hebben het al eerder aangehaald in deze review, maar we kunnen het niet genoeg benadrukken hoe uniek deze game is. In Fat Princess heb je 3 verschillende spelmodi: De legende van de dikke prinses, Doe maar wat en Gladiator. De eerste modus is de verhaalmodus waarbij de volledige legende uit de doeken gedaan wordt. Doe maar wat is de skimirish modus van deze game, waar je onder andere de map en de gamemodus kunt selecteren. Er zijn 4 verschillende gamemodi: Red de prinses, Team Deatchmatch, Veroveren en wegwezen en Invasie.

Red de prinses en Veroveren en wegwezen zijn andere namen voor capture the flag, alleen is hier de vlag veranderd door een dikke prinses. De tegenstanders kunnen de prinses vetmesten, om het gewicht van de prinses te vergroten. Dit heeft als gevolg dat als je de dikke prinses oppikt, je trager zult wandelen dan als je een dartelend prinsesje zou opnemen. In de gamemodus Invasie moet je zoveel mogelijk controleposten veroveren om de punten van de tegenstander te doen zakken. Staan deze op nul, dan heb je gewonnen. De Gladiator modus is de survivalmodus uit deze game. In deze modus moet je in de arena strijden tegen de vijand en zoveel mogelijk ronden overleven. Maar pas op, want met elke ronde wordt het steeds moeilijker om de volgende heelhuids te doorstaan. Jammer genoeg zit er geen split-screen modus in deze game.

Eenmaal in-game heb je de keuze tussen 5 petten van de pettenfabriek: de schutterspet, werkerspet, magiërspet, priesterpet en de strijderspet. Elke pet heeft haar eigen voor- en nadelen. Je kunt met de standaard werkerspet hout en ijzer verzamelen en dingen bouwen met deze materialen. Deze bouwsels kunnen variëren van het herstellen van de ingangspoort van je kasteel tot een petfabriek-upgrade. Een dergelijke petfabriek-upgrade heeft als voordeel dat de speler die deze pet draagt, een tweede aanval krijgt. Na de upgrade van bijvoorbeeld de werker kan deze bommen werpen naar de vijanden.  Met de magiërspet wordt je een Uri Geller in het klein. Zo kan je vuurballen en ijspegels werpen naar de vijanden. De vuurballen veroorzaken schade, maar de ijspegels vertragen de speler. Met de priesterpet kan je teamleden genezen en kan je na een upgrade de gezondheid van de vijanden opslurpen. Zo zie je dat alle spelers elkaar nodig hebben in-game. Dit versterkt het teamgebeuren aanzienlijk en is tactisch denken vereist om een overwinning te behalen. Maar niet enkel met de petten moet rekening gehouden worden, ook met de speelmap. Zo zijn er bepaalde mappen waar water en lava grote rollen in spelen. Water richt schade aan als je kopje onder gaat, terwijl als je in lava staat, dit een onmiddellijke dood betekent.

Cake Please!

Iets wat wel opvalt in deze game is de opmerkelijke keuze van menu. Zo zal je als je op ‘Wie is je papa?(Who’s your daddy?) drukt, je op een opmerkelijke credits uitkomt(zie filmpje hieronder). De muziekkeuze(Sir Mix-A-Lot met Baby Got Back) past perfect bij deze game en het dansende mannetje is geniaal gevonden. Terwijl de credits loopt, komen er opeens vijanden door de deuren gestormd. Tijd om Magere Hein te spelen en ze allemaal het loodje te laten leggen. Wij vinden deze credits één van de beste tot nog toe!

Graphics

Deze game maakt gebruik van Unreal Engine 3. De cartoonachtige graphics van deze game, passen perfect in de sfeer van de game. Zo ziet de prinses er zeer grappig uit al ze een aantal caloriebommen gegeten heeft. De spelers zelf verschillen allemaal van elkaar en de petten zien er allemaal zeer gedetailleerd uit.

Geluid

De kracht van muziek en voice-acting in een game mag zeker niet onderschat worden, want ze vormen een belangrijke schakel voor de sfeer van de game. In deze game lukt dit perfect. Zo is de voice-acting in de verhaalmodus volledig in het Nederlands en zal je echt meegesleept worden door de verteller. Maar in-game zit de sound van Fat Princess ook volledig snor. De speler kan in-game enkele uitspraken doen die gericht zijn tegen de vijand. Dit kan verschillen van “Noob!” tot “Ik ga je ownen!”. Dit wordt met een zeer hoog stemmetje gezegd en is om te gieren van het lachen.

Multiplayer

Multiplayer zit in elk hedendaags game ingebakken. Het moet de game-ervaring en speeltijd verlengen met een aanzienlijke tijd. Maar jammer genoeg zitten er in het begin in elke multiplayer wel enkele kinderziektes. Nu de makers van Fat Princess deze uit de weg geruimd hebben, kunnen we een gezond beeld vormen van wat de multiplayer inhoudt. Als je online gaat, heb je 4 keuzes in het menu. De eerste is een snel-join knop om snel in de actie te komen. De 2de keuze is om samen met je vrienden online te spelen. De 3de keuze is om een aangepast spel te zoeken met: het aantal spelers, de modus, enz. De laatste keuze is om je eigen gameroom op te richten. In dit menu heb je ook de keuze om het maximum aantal spelers te kiezen, de gamemodus, enz. Er is de keuze tussen vier modi: Red de prinses, Team Deatchmatch, Veroveren en wegwezen en Invasie. Eenmaal in-game zal je opvallen dat de room altijd volledig vol is, maar dit is echter niet zo. Er zit namelijk een bot-systeem in de onlinemodus. Doet er een nieuwe persoon mee aan de game, dan gaat de bot weg en komt de speler in de plaats. Zo zal je room nooit zonder te weinig spelers komen te zitten. Maar jammer genoeg zitten er in 2 modi een bug, of als je het zo kan noemen. Als je de modi Red de prinses of Veroveren en wegwezen selecteert, is er geen timer te bekennen en kan je dus niet voorspellen wanneer het spel ten einde zal zijn. Het enige wat je kan doen om direct te stoppen, is het spel winnen of de room te verlaten. Dit is ook het enige speciale aan de multiplayermodus van deze game.

Deze cartoonachtige game heeft de looks van een game voor 3+ te zijn, maar eigenlijk schuilt er veel meer onder dit lieve ding. Zo zijn de graphics en het geluid zeer toepasselijk voor deze game. Ook de gameplay is goed. De multiplayer is zoals in elke game, veel fun! Ben je iemand die graag een graantje meepikt van PSN-games, dan is dit de ideale game voor jou!

• Unieke gameplay
  • Grappig
  • Cartoonachtige Graphics