Alweer een nieuw deel van Blazblue; dit keer Blazblue Continuum Shift Extend genoemd. Een echt nieuw deel is het eigenlijk niet, omdat het vooral een update is. Is Blazblue: Continuum Shift Extend (vanaf nu BB) het geld waard of kan je hem beter laten liggen? Na het lezen van deze review weet je mijn mening hier over.

Makkelijk instappen

BB is een vechtspel gemaakt door Arcsystemworks, dit zijn de developers die ook achter Guilty Gear zitten. Guilty Gear is een geweldige fighter en de bedoeling was dat BB het over zou gaan nemen. Het stijltje is in iedergeval hetzelfde, mooie achtergronden en 2d anime graphics. De characters zijn uniek en hebben allen verschillende uitdagende vechtstijlen waar per character aardig wat tijd in is gestopt. Gelukkig zit er in BB een goede tutorial mode, deze legt vrijwel alles uit wat je moet weten wil je beginnen met BB. Dit gaat van hoe je personage moet bewegen tot aan spacing en moeilijkere technieken zoals “roman cancels”. Er wordt veel gecovered in de tutorial mode en de uitleg is voice acted wat het allemaal wat leuker maakt. Maar hoewel je er veel van leert wordt het op gegeven moment toch aardig langdradig.

Het spel draait voornamelijk om combo’s en druk zetten op de tegenstander. Gelukkig is dat aardig makkelijk. BB heeft vier knoppen om mee aan te vallen, dit zijn de A, B, C en D knop. Waar A de snelle short range low damage aanval is en C de mid range langzamere aanval. De D knop is de drive knop, de drive knop heeft voor elk karakter een andere functie. Een van de karakters verandert bijvoorbeeld in een wolf met een compleet nieuwe moveset, de ander krijgt met de D knop toegang tot andere wapens. Leuk is dat voor de meeste characters de aanvallen in elkaar overlopen. Raak je de tegenstander met je A aanval kan je direct beginnen met een simpele combo door hierna B en daarna C te doen. Dit valt dan af te maken met een special move en je hebt een simpele 4 hit combo uitgevoerd voor redelijke damage.

Moeilijk om te masteren

Als je wilt weten wat voor potentie je character heeft kun je de Challenge mode doen. In deze modus kies je een character en dan wordt je gevraagd om aan aantal moves en of combos uit te voeren die in het scherm staan. De eerste challenges zijn uiteraard vrij simpel maar je komt er snel achter dat als je de echt toffe dingen wilt laten zien; je aardig aan je timing moet werken.

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat de focus zo hevig op ‘combos maken’ ligt. Het spel geeft penaltys als je achteruit loopt of als je niet vaak genoeg aanvalt. Dit maakt het spel geforceerd snel en geeft je maar één soort speelstijl en dat is rushdown. Wat je dus doet is genoeg druk zetten op je tegenstander, totdat je in één keer een rake klap er tussen krijgt en dan als een malle beginnen met combos maken. Dit zijn combo’s die, mits je het goed onder de knie hebt, 50 procent van de tegenstanders leven afnemen en tegen de 50 hits aanlopen. Super tof om te zien natuurlijk maar het maakt het spel wat mij betreft iets te eentonig.

Genoeg voor de solo speler om te doen

Voor de speler die graag alleen speelt is er naast de arcade mode ook nog een uitgebreide story mode. Deze begint met een geanimeerde uitleg van het verhaal waarna je met elk personage kunt gaan spelen om zijn of haar deel van het verhaal mee te maken. Gááááp. Ook al is alles voice acted het feit blijft dat je soms 10 minuten een verhaal zit aan te horen. Deze zijn allesbehalve boeiend en om daarna een keer een ronde te mogen vechten en het volgende stuk verhaal weer aan te mogen horen, mij niet gezien. Er komt ook geen animatie aan te pas tijdens deze verhalen, je ziet gewoon de portretten van de personages die het aangaat en daaronder een balk met tekst die je voorgelezen wordt. De story mode vind ik een misser. Gelukkig is dit een vechtspel en gaat het dus niet allemaal om de story!

Er zitten nog een aantal game modes in die je alleen kunt spelen, zoals unlimited mars die belachelijk moeilijk is en werkelijk geen hol aan door de moeilijkheidsgraad. Score attack waarbij je tegen je tegen de A.I vecht voor de beste score en Abyss wat eigenlijk een soort survival mode is. Van de modes die je in je eentje kunt doen vond ik eigenlijk alleen arcade en de challenges leuk. Arcade om dat je dan een deel van het verhaal ook mee krijgt maar dan in een wat rapper tempo en de challenges omdat deze je werkelijk gaan helpen bij het leren van een karakter.

Online

Als je graag met andere mensen speelt zit je met BB wel goed. De online functie is geweldig en er is dan ook bijna geen lag te vernemen bij het spelen van dit spel. Iets wat je niet vaak bij vechtspellen ziet. Het is dan online ook geen probleem om de timing van de moeilijkere combos goed voor elkaar te krijgen, wat resulteert in het constant vast zitten in de combo van je tegenstander waarna er een 50/50 mixup komt die er voor zorgt dat als je verkeerd gokt dat je gewoon weer in een combo vast komt te zitten… dolle pret.

Voor diegene die het wel heeft op fighters met moeilijke executie en fan is van een rushdown combo heavy fighting game is dit een goed spel. Dat is voornamelijk omdat de online functie zo strak in elkaar zit en omdat er voor de hardcore gamer veel uit te halen valt door het veelzijdige vechtsysteem. Maar als je zin hebt om af en toe even casual een spelletje online te doen kan je dit spel beter links laten liggen. In deze game zal je er toch wat tijd in moet stoppen om de combos onder de knie te krijgen, ook moet je uit zien te vinden wat je moet doen tijdens de constante druk die de tegenstander op je gaat leggen. Eigenlijk is BB dus precies het omgekeerde van wat ontwikkelaars de laatste tijd proberen te doen. In plaats van een spel te maken die makkelijk instappen is en fun voor iedereen, hebben ze een technisch moeilijk vechtspel in elkaar gedraait. En alhoewel het simpel lijkt in het begin kent de game een aardig hoge skillcap. Leuk voor de hardcore fighting game fan maar minder voor de casual speler.

• Goede tutorial die alles bespreekt
  • Geen lag bij online spelen!
  • Leuke stijl voor de anime fans