http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4f5635c0345d8.jpg

Onlangs heeft Eric Hirshberg, CEO van Activision Publishing, een interview afgegeven aan Gamesindustry.biz. Hierin reageert hij op de negatieve berichten die de franchise sinds de release van Black Ops en Modern Warfare 3 heeft ontvangen. Volgens de CEO komen de negatieve berichten niet overeen met wat Call of Duty-fans echt willen. Hij noemt het ouderwetse wijsheid van de gamesindustrie, al die negatieve berichten rondom CoD.

That’s the conventional wisdom in the gaming industry. I get asked that question a lot. It’s just not reflective of what our gamers clearly want. If you start from that place, of looking at what gamers want and what their behavior would suggest- they want more DLC, they want more new gameplay experiences. And so, we’re starting with that and building it out. We’re not starting with the conventional wisdom of the industry and going in.

Volgens hem willen CoD-fans juist meer downloadbare content en meer manieren om de(zelfde) game te spelen. Ook beweert hij dat de franchise zijn populariteit helemaal niet aan het afnemen is, sterker nog, het wordt alsmaar sterker. Volgens Eric heeft de komst van Call of Duty: Elite hier heel veel mee te maken. Ook zegt hij dat Call of Duty gewoon een jaarlijkse gebeurtenis is, net als de NFL. Hij beweert dat mensen elk jaar weer behoorlijk enthousiast zijn over de NFL en dat dit ook opgaat voor Call of Duty.

Let me also say that you can’t find a metric that would indicate that it’s fatiguing or that there are signs of slowing. The concurrency of players is higher than ever and not only that, it’s across several games. I think that the top three most played games on Xbox Live are the last three Call of Duty games.

It’s a year-round activity. So, if you look at it like an annual retail release, by those standards, it’s easy to get nervous. But if you look at it through a different lens; if you look at it like, the NFL happens every year and people like it every year and they obsess over it every year and they come back for more every year and I think that it’s an entertainment relationship that’s pretty unique in the gaming space,

Nu doelt hij hiermee waarschijnlijk vooral op de Amerikaanse markt. Zijn NFL-vergelijking gaat immers voor ons Europeanen niet op. Stel je namelijk eens voor dat we elk jaar een WK hadden, dan was het waarschijnlijk lang niet zo populair als dat het nu is. Ook geldt dit voor de Olympische Spelen en het EK, maar die noemt Eric waarschijnlijk liever niet.

It’s a year-round activity. So, if you look at it like an annual retail release, by those standards, it’s easy to get nervous. But if you look at it through a different lens; if you look at it like, the NFL happens every year and people like it every year and they obsess over it every year and they come back for more every year and I think that it’s an entertainment relationship that’s pretty unique in the gaming space.

Zelf vind ik het jaarlijks uitbrengen van een game helemaal niet nodig. Neem een voorbeeld aan SSX, die game is lang weggeweest maar zet nu wel behoorlijke verkoopcijfers neer. Dit komt omdat de nieuwe game gewoon echt heel goed is. Hetzelfde geldt voor games als Grand Theft Auto, waar ook niet elk jaar een nieuw deel van uitkomt. Je kan het als CEO nog zo mooi verwoorden, maar CoD is en blijft gewoon een copy-paste product wat zichzelf op den duur toch tegen gaat komen. Je kan niet jaren hetzelfde blijven doen en verwachten dat het goed gaat, kijk maar naar een bedrijf als Nokia. Ooit marktleider, maar wegens te weinig innovatie zijn ze mooi op hun gezichtje gevallen.

Als ik dit zo lees denk ik dan ook niet dat Activision ooit op gaat houden met het uitmelken van de franchise. Men gaat net zolang door totdat het echt niet meer kan. Eind dit jaar komt ongetwijfeld Black Ops 2 uit en mark my words, die nieuwe engine kun je ongetwijfeld wel op je buik gaan schrijven. Activision gaat lekker op deze tour verder en negeert het negatieve, overigens wel opbouwende kritiek, van de gamesindustrie. Voor mij geen Call of Duty meer.