http://playsense.nl/images/file/img_4f6a71d7b78f4.jpg

Activision heeft het er nogal druk mee, niet met een innoverende Call of Duty maken, nee met het bannen van cheaters. Aangezien de engine van Call of Duty echt een stuk kaas is vol met gaten, vinden gamers regelmatig glitches om onder de map te komen. Maar men heeft naar eigen zeggen enorm verbeterd op dit vlak en kan het nu makkelijker cheaters er tussen uithalen. Eigenlijk is dit ook wel zo, want het aantal bans met Modern Warfare 3 zijn inmiddels flink verhoogd.

Maar Activision blijft het een constante strijd noemen in een interview met Eurogamer. Niet alleen cheaters zijn een probleem, maar ook boosters. Er zijn veel kids die met tweede PSN-accounts bijvoorbeeld hun maatje helpen meer XP te verdienen, wat natuurlijk oneerlijk is.

“We’ve evolved these automatic tools that detect boosting. For example, if you kill the same guy ten times in a row, and he just lines up to get shot, eventually you’re going to get caught and you’re going to get your stats reset. If you’re in Elite competition at the same time, you might get disqualified and banned from competing in future competitions.”

Het is alleen moeilijk om bijvoorbeeld clans en dergelijke te onderscheiden van cheaten. Want stel je hebt bijvoorbeeld een maatje die je helpt met een riotshield, is dit dan cheaten of gewoon goed teamwork als clan zijnde? Om dat soort dingen moet Activision ook nadenken en dat kan het allemaal nog weleens moeilijk maken voor ze. Maar naar eigen zeggen worden de anti-cheating tools steeds beter en zijn ze veel mensen te slim af.

“It’s a struggle. If all of us were in a Lone Wolf operation and Mark [Cox, European Marketing Director of Call of Duty Digital Products] was playing with a riot shield and acting as a bullet shield for me, that would be cheating, because it’s a lone operation. In a clan operation, that’s good team play. So the tools we built to detect cheating don’t really apply to clan operations. They have to be changed and refactored.”