Impressie Assassin’s Creed III – Met Revelations heeft Ubisoft het verhaal van meester assassin Ezio Auditore da Firenze afgesloten. Het meta verhaal van Desmond is echter nog in volle gang en heeft nog veel onbeantwoorde vragen. Fans zijn watertandend aan het wachten op het echte vervolg op Assassin’s Creed II en wij mochten onlangs de echte nieuwe Assassin’s Creed voor het eerst bekijken. Tijd voor een nieuwe periode, tijd voor een nieuwe assassin, tijd voor Assassin’s Creed III.

Hoge ogen

Na een riant welkom in het vijf sterren Manhatten hotel in Rotterdam was het tijd om klaar te gaan zitten voor de voorstelling. Associate Producer Julien Laferrière mocht ons een ruime twee uur de oren van het hoofd lullen over hun nieuwe pracht en praal. Naarmate Laferrière meer verteld over de productie van de game word het steeds duidelijker dat Ubisoft hoge ogen gooit met ACIII. Het derde deel is namelijk al twee en een half jaar in ontwikkeling. Tevens kon hij melden dat alle senior developers aan het project werken, de crème de la crème van Ubisoft. ACIII is een ambitieus project en wil vooral de drie pilaren die de serie zo groot heeft gemaakt perfectioneren.

Nieuwe setting, nieuwe assassin

Dit allemaal begint met een gloednieuwe setting waar we in ACIII mee te maken gaan krijgen. Weg zijn de charmante, pittoreske straatjes van Venetië en Rome. Weg zijn de geforceerde Italiaanse accenten. Het is tijd om de grote oversteek te maken en Europa in te ruilen voor het land van de onbegrensde mogelijkheden, Amerika. Om preciezer te zijn, de oostkust van Amerika, om nog preciezer te zijn, Boston en New York. Deze twee steden zullen de hoofdlocaties worden voor het verhaal. De game zal zich afspelen in de periode van 1753 tot aan 1783.

Dit nieuwe continent gaat natuurlijk gepaard met een nieuwe Assassin. Dit keer geen suave, charmante lady’s man, maar een rechtvaardige strijder die vecht voor vrijheid en eerlijkheid. Het nieuwe hoofdpersonage heet Connor en vanuit de cutscenes die we kregen te zien is dit een van Desmond’s serieuzere voorvaderen. Veel achtergrond verhaal kregen we helaas niet uit Laferrierè geperst. Wat we wel weten is dat Connor half Native American en half Engels is. Hij leefde met de Mohawk stam in het bos, maar zodra zijn dorp vernietigd word werd hij door zijn stam in contact gebracht met de Assassin’s. Vanaf daar word het doel van Connor duidelijk, de Templars uitschakelen. Ondanks dat de game zich dus afspeelt tijdens de Amerikaanse Revolutie is het nooit het doel van de game om de revolutie te winnen.

Nog wat kleine weetjes: Je zult Connor ook als kleine jongen spelen. George Washington en Benjamin Franklin zullen een grote rol spelen in het verhaal. Hiernaast zullen we onder andere ook Charles Lees zien. De Tomahawk en Boog van Connor zijn niet zomaar wapens. Achter beide wapens zit een verhaal waar we helaas nog niet meer van weten.

Twee steden en een bos

Zoals velen van jullie wellicht weten was Amerika nog niet de grootmacht die het nu is in de tijd van de revolutie. In deze tijd waren steden ook nog niet zo groot zoals ze nu waren, dus als je dacht dat je gigantische wolkenkrabbers kon gaan beklimmen dan heb je het mis. We hebben een kort gedeelte van Boston mogen zien en wat meteen opviel was dat de NPC’s veel meer te vertellen hebben. Niet in de vorm van dat je met ze kan praten, maar de wereld leeft echt. Zo zagen we op de haven een krantenjongen zijn kranten proberen te verkopen en een groenteboer luidkeels schreeuwen om aandacht. Vervolgens werd er een appel gestolen en hoor je de man roepen om hulp. Connor kan hem gaan helpen maar de keuze is aan jou.

Toen we van de haven af wilde moesten we door een bewakers post. We kozen voor de gewaagde aanpak, Connor zet het op een sprinten. Hier showde Ubisoft het verbeterde free running systeem. Hoe Connor over kraampjes gleed, over karren sprong om vervolgens een huis in te springen om de bewakers van zich af te schudden was verbazingwekkend. Als je dacht dat het free runnen al soepel ging, dan heb je ACIII nog niet gezien.

Maar steden kennen we al, we weten dat Assassin’s Creed hier sterk in de schoenen staat. We waren dan ook verrast toen de derde ‘stad’ van de game werd geïntroduceerd, het bos rondom de twee steden heen. Het gehele bos is vrij voor je om te verkennen. Er zijn kleine dorpjes en kampen waar je zijmissies kunt ophalen en jagen zal een grote rol gaan spelen in ACIII. Met dertig verschillende diersoorten om op te jagen zal je taak zijn om op de zeldzamere soorten te jagen en deze eervol of oneervol af te slachten. De ene manier zal natuurlijk een betere beloning geven als de andere manier.

De grote catch van dit bos is dat je in werkelijk waar alles kan klimmen. Bomen, rotswanden, de natuur is je speelterrein en Connor word erin losgelaten als een kind in een ballenbak. Door vormen in de bomen zal je al snel herkennen waar een uitkijkpunt is voor Connor, je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je niet weet waar je naar toe moet of wat je kunt beklimmen. Dit alles kon niet mogelijk worden gemaakt zonder het uitbreiden van het klimsysteem van AC. Deze is dan ook gefinetuned en dit gaat gepaard met de mooiste en strakste animaties die de game tot nu toe heeft gezien. Onze enige zorg met dit nieuwe element is dat het bos wellicht snel als een leeg gebied gaat aanvoelen waar je niks kan doen. Dit was namelijk ook al het geval in andere AC games.

Seizoenswerk

ACIII voegt ook nog meer toe als boompje klimmen. Zo zullen seizoenen een grote rol gaan spelen in de gameplay. Voorbeelden die wij kregen? Denk aan een mistige dag waarop je zicht is vertroebeld, maar dat van je tegenstanders ook. Denk aan regen waardoor er minder mensen op straat zijn en het dus moeilijker inblenden zal zijn. Of misschien sneeuw waardoor je langzamer beweegt. Hoe deze elementen zich allemaal in het bos gaan ontvouwen weten we nog niet. Wel konden we wat gameplay zien van sneeuw in het bos en dat Connor ook daadwerkelijk last zal hebben van diepsneeuw. Ook zal bloed sporen achterlaten in de sneeuw etc. Het team heeft hele toffe ideeën ingebracht en dat liet zich zien.

Vechten als een ware meester

Ook het vechtsysteem van ACIII is uitgebreid. Dit is waar veel gamers nogal kritiek op hadden. AC stond bekend om zijn makkelijke vechtsysteem waar counteren genoeg was om elk gevecht te winnen. Dat zal dit keer een stukje moeilijker worden. De vijand beschikt dit keer namelijk om een geruime hoeveelheid musketten en ander geschut. Maar zoals we weten zijn dit nog geen automatische machinegeweren. Na elk schot moest een musket herladen worden en dit kon wel twee minuten duren. Connor kan dan ook een menselijk schild gebruiken om de eerste paar kogels te ontwijken om vervolgens vloeiend een einde te maken aan de soldaten die zich proberen te verdedigen met de messen op hun geweren.

De combat is vloeiender dan ooit en dat komt vooral door het feit dat Connor wapens kan dual wielden. Yup, je leest het goed, in je ene hand een tomahawk en de andere een geweer is geen probleem voor Connor. Dit leid tot hele interessante combat waardoor je vloeiend twee vijanden tegelijk kan afmaken, een van dichtbij en de andere veraf met je geweer.

Grafische update

Als laatste zijn daar nog de graphics. Het zal geen geheim zijn dat AC geen grote grafische update heeft gehad sinds ACII. Met nummertje drie willen ze groot uitpakken en dit is te zien. Grafisch is de game een pareltje om te zien. Dit is ook nodig aangezien de game een meer cinematische aanpak heeft dan eerdere titels. Verwacht dus meer close-ups van gezichten en brute filmische cutscenes. Deze visuele pracht gaat gepaard met fantastische nieuwe animaties en een strak nieuw menu. Voor het eerst zijn alle items bijvoorbeeld in 3D te bekijken in je inventory. Grafisch is ACIII nu al een grote stap vooruit voor de serie en wat wij hebben gezien is pas een demo.

Voorlopige conclusie

Het klinkt misschien cliché, maar ACIII gaat een Game of the Year kandidaat worden en daar is geen twijfel over mogelijk. Op alle vlakken laat Ubisoft verbetering zien. Grafisch is de game een flinke stap vooruit, het klimsysteem is soepeler, de animaties zijn slikker, het vechtsysteem ziet er fantastisch uit en het bos is een ware vernieuwing qua gameplay en hoe je gaat kijken naar je omgeving. Er is maar een kleine zorg bij ons en dat is dat het bos straks niks gaat bieden en alleen maar een groot gebied word waar niks in te doen is. Maar Ubisoft kon ons verzekeren dat dit niet het geval zou zijn. Wij vertrouwen ze dan maar op hun woord.

Nog een lijstje van korte bevestigingen:

  • Je kan zwemmen
  • Water kan bevriezen
  • Brotherhood zal aanwezig zijn
  • Multiplayer zal aanwezig zijn
  • Er zijn geen bommen meer
  • Stealth voor het eerst in de game door in bosjes te gaan zitten
  • Mogelijk om rennend vijanden te killen
  • Paardrijden is terug
  • De game is 1.5 keer groter dan Brotherhood
  • 30% van de game zal zich afspelen in het bos
  • Trinity Church zal in de game zitten als landmark

Het interview is afgenomen samen met Nisute.com