Review: FIFA 12: UEFA EURO 2012 DLC – Het is alweer bijna juni, tijd voor een nieuw Europees Kampioenschap voetbal. Een reden voor EA Sports om een game te wijden aan dit gigantisch spektakel. Dit jaar doen ze dat niet in de vorm van een volledige game, maar als DLC voor FIFA 12. Hierdoor is de prijs beschaafd 20 euro gebleven, maar is hierdoor de kwaliteit ook achteruit gegaan? Het valt allemaal te lezen in deze review.

Tijd voor het EK

Ja, daar was hij dan! De DLC waar ik al een paar weken op aan het wachten was. Lekker voetballen met de beste landen van Europa om mezelf op te werken tot Europees Kampioen. Veelal speel ik eerst even een potje aftrap om te kijken of er nog wat duidelijke vernieuwingen zijn, maar daar kreeg ik gelijk een klap tegen me kop.

Als trouwe Nederlander koos ik voor het Nederlandse elftal en nam het op tegen Spanje. Gelijk na de aftrap merkte ik al iets op dat totaal tegen mijn FIFA principes ingaat: de game is vertraagd. Hetgeen dat ik zo lief had aan FIFA, hetgeen waar ik me mee vermaakte, het was verdwenen. De spelers waren sloom en acties zijn in deze DLC veel te voorspelbaar, omdat deze een stuk trager verlopen dan voorheen. EA Sports heeft me in de steek gelaten.

Ik hoop zo dat EA niet van plan was om dit ook door te gaan voeren naar FIFA 13, want dan weet ik zeker dat ze een heleboel trouwe volgers gaan verliezen. Maar eens zien of de resterende gamemodi mij toch een glimlach op mijn gezicht kunnen toveren.

Zegetocht

De nieuwste functie die deze DLC met zich meebrengt is die van Zegetocht. Hierin kan jij een eigen speler kiezen naar keuze om tenslotte nieuwe spelers vrij te spelen door middel van het verslaan van landen. De eerste keer dat je een land verslaat krijg je een reservespeler, bij de tweede keer een wisselspeler en bij de derde keer een basisspeler.

Ditzelfde systeem heb ik eerder gezien, maar dan in FIFA Street. Op exact dezelfde wijze kom je nu aan je spelers. Ik koos zelf voor Arjen Robben en ging aan de gang met mijn eigengemaakte FC Lurzmeister. Hierna was het tijd om spelers te gaan scoren om zo een geheel eigen, fantastisch en dominerend wereldteam te creëren.

Deze game mode is leuk in elkaar gezet, maar toch vond ik hem leuker in elkaar zitten in FIFA Street. Ik heb geen zin om drie keer tegen dezelfde tegenstander te spelen en dan nog ook als CPU welteverstaan. Ik ben meer van het online gamen, lekker tegenstand krijgen, maar bots bieden die helaas niet al te veel.

Ik heb een paar poules vrijgespeeld en wat wedstrijden gedaan, maar hierna was voor mij de lol er wel vanaf met nog steeds een gaar rotteam. Je moet toch wel even goed wat tijd vrij maken, wil je een leuk team in elkaar zetten. Er zullen vast mensen zijn die zich uitstekend vermaken met deze gamemode, maar mij kon het niet spectaculair bekoren.

Het online kampioenschap

De gamemode waar ik het meeste naar uitkeek was het online kampioenschap. Je kiest een team waarmee je daarna 3 poulewedstrijden speelt, een kwartfinale, halve finale en ten slotte de finale. Hetgeen dat ik helaas ook hier vreesde, werd werkelijkheid. Het lijkt wel alsof de meeste mensen gewoon te hard willen zweten, want van de zes wedstrijden die je moet spelen om het EK te winnen kom je minstens drie á vier keer Spanje tegen.

Online speel ik niet graag met de beste teams, ik speel liever met een 4 á 4,5 sterren team. Hierin zitten toch aardige skillmove spelers, maar ook niet de meest sterke spelers, zodat je toch werkelijk wat moet doen voor die overwinning. Ik ben blijkbaar één van de enige online spelers op deze DLC, want veelal tref je toch wel vijf sterren ploegen waarvan heel vaak Spanje.

Ik vind dat EA hier best een patch tegenaan kan drukken, want in het echt is het ook niet mogelijk om tweemaal één land in je poule te hebben zitten. Zo zou EA bijvoorbeeld kunnen patchen dat je in een toernooi elk land maar één keer kan tegenkomen, om het zo wat realistischer te maken.

Sfeer

Een punt in de DLC waar het zeer zeker niet aan lag is de sfeer. Deze is, zoals bij elke EK/WK game van EA, ronduit fenomenaal. Alle ins en outs van Polen en Oekraïne, elk logo, elk stadion en alle mogelijke sfeertjes in het publiek zijn verwerkt in de DLC. Het maakt niet uit welk land je bent, de gehele tribune zal vol zitten om je aan te juichen en de tegenstander zit er natuurlijk om je uit te fluiten wanneer je die 4-0 om te oren slingert bij hen.

Hierdoor is het grafische punt gewoon vrij hoog te noemen en misschien nog wel beter dan die van FIFA 12 zelf. Op het geluid valt ook niets aan te merken en deze grafische hoogstandjes tezamen met het gezang van de tribunes zorgt voor een adembenemende ervaring.

UEFA EURO 2012 heeft me niet datgene gegeven dat ik verwachte. EA heeft de gameplay vertraagd en juist dit heeft de lol van het spel weggegooid. De vlugge acties, snelle skillmoves en fake-schoten zijn nu allemaal te voorspelbaar en makkelijk te onderscheppen. Het online gedeelte mag wel een patch gebruiken om ervoor te zorgen dat er variatie komt in de tegenstanders. De nieuwe gamemode genaamd Zegetocht is leuk bedacht, maar deze heb ik beter uitgewerkt gezien in FIFA Street en verveelt snel. Toch is er nog wel wat positiefs te bespeuren in deze DLC en dat is namelijk de sfeer. De stadions, veel felle kleuren en het fanatieke publiek zorgen voor een prachtige ervaring op het speelveld.

• Heerlijk gejuich en gejoel vanaf de tribunes
  • Veel vrolijke kleuren en mooie graphics

• De gameplay is vertraagd