Een ‘nieuwe engine’ is een beetje een term geworden die aardig populair is in discussies over Call of Duty’s. Want was is een nieuwe engine nu precies? Dat is wat Treyarch’s studiohoofd Mark Lamia zich ook afvraagt, hij ging dan ook dieper in op deze vraag die hem onlangs gesteld werd in een interview. Hij geeft aan dat de fundering van de oude Call of Duty-engine in Black Ops 2 gewoon nog altijd aanwezig is. Er zijn alleen wel, naar eigen zeggen, veel aanpassingen aangebracht en veel nieuwe code is toegevoegd.
Nu is een nieuwe engine ook wel te omschrijven als een complete rewrite, wat in veel gevallen gunstig kan uitpakken, iets wat niet gebeurd bij Black Ops 2. Als je fundering nog stamt van een tijd dat zolang geleden is, dan kan je gelimiteerd worden met nieuwe ontwikkelingen. Het is alleen moeilijk oordelen omdat de engine niet open-source is (logisch) en dus niemand kan kijken hoe het nu daadwerkelijk opgebouwd is. Ook is de game nog niet uit en kunnen we nog geen oordeel vellen of de game daadwerkelijk verbeterd is op technisch vlak. Degene die dat wel kunnen zijn de ontwikkelaars achter de game en die zouden nooit toegeven dat de boel verouderd is, billenkoek van Activision wil je immers niet.
Mark zijn antwoord kun je hieronder lezen en is uitermate interessant, het gehele interview vind je hier.
People always ask me, “Is this a new engine?” I liken it to people who live in an older house that has been remodeled. Just because you’re remodeling the house and it will look new or it will have a new kitchen, you don’t tear out the foundation, or break out some of the framing. You might even go as hardcore as replacing the plumbing, and we will do that sort of thing, as an analogy. It’s a gross simplification, but it’s one way to say that. There’s a lot of good still in that foundation that you wouldn’t get rid of, and we don’t. We look to advance in the areas that support our game design.
Engines, each time they get touched, they change. The creators alter them; they don’t modify what they don’t need to, and then they alter what they need to. You can’t make a competitive product if you’re not upgrading that engine along the way.
I think the whole thing about a new engine…sometimes that’s a great buzzword. Well, I have a new graphics engine — is that a new engine? Where does it start and stop? Elements of the code, you can trace back for a very very long time…but whole parts of the code are entirely new. Two areas we did focus on for this game were the graphics and the lighting — a pretty significant amount of work is going into that.
I think what people are asking for is for us to push. They want us to make a better-looking game; they want things. I don’t think those are things people can’t ask for. We asked ourselves that very same question — we wanted to advance the graphics. I think the questions are valid. The answer may not need to be an entirely new engine, but you might need to do an entire overhaul of your entire lighting system. The trick is, we’re not willing to do that if we can’t keep it running at 60 frames per second — but we did that this time. So this is the Black Ops II engine.
lekker toch??
Ze kunnen de graphics niet op BF3 niveau brengen, want dan kunnen ze geen 60 fps meer halen op consoles.. En dat is waar elke COD al keer op keer naar streeft. Ik zou ook niet willen dat het lager was, aangezien het super soepel speelt met 60 fps.. Het enige wat ze kunnen doen is verbeteringen aanbrengen aan de engine. Dit kan gaan van gameplay tot graphics in beperkte mate.. Ik ben ervan overtuigend dat ze een nieuwe engine zullen maken, maar niet meer op de huidige consoles.
runt bf3 op 30 fps dan?
Lol, een nieuw engine zie ik als een engine dat (veel) betere graphics en animaties heeft als het vorige engine. En veel soepeler. De “fundamenten” van het engine kunnen natuurlijk wel hetzelfde blijven. Maar de rest moet echt opgepoetst worden en aan de eisen van een gamer uit 2012 / 2013 voldoen. BF3 en Uncharted 3 hebben wel een beetje de standaard gezet qua graphics in 2012. Naar mijn idee zal CoD die graphics op de huidige consoles nog lang niet gaan evenaren. Vooral omdat ze zich vast houden aan dat stomme “60 FPS” (bullshit). Bijna alle andere games draaien op 30 FPS op de console. En bijna alle films draaien op 30 FPS. Zelfs alle YouTube video’s draaien op 30 FPS. En dat ziet er allemaal ook gewoon smooth uit. Natuurlijk is 60 FPS beter, maar betere graphics is nog veel beter. Én mooier. 😉
@Omer58: Op de console? Ja zeker, 30 FPS Locked.
Goedzo, ik heb toch een hekel aan TreyArch, nu maar hopen dat IW/SledgeHammer voor 2013 een nieuwe engine gaat gebruiken.
@PattyS3: Beter Graphics dan langzame gameplay? Sorry hoor, maar naar mij mening speel ik liever een FPS game op 60FramePerSecond dan op 30. Ik ben niet voor niets overgestapt van PS3 naar PC op de front van Battlefield, er zitten echt wel nog irritanten framedrops in Battlefield 3 voor PS3, op PC gaat het lekker snel en vloeiend en dat heeft een tactische fps wel nodig!
@PattyS3: En dan nog iets, jij speelt liever iets met ULTRA graphics maar dat je dan 10fps hebt? Zo komt het over 😉
heel simpel. Fix de lag,matchmaking en alle andere bullshit en breng een keer een CoD zonder frustraties. dat zou heel fijn zijn.
@195.169.188..xxx: Langzame gameplay? De gameplay snelheid wordt niet aangetast door de hoeveelheid FPS hoor.
En ik heb het er over dat ik liever een game speel op 30 FPS (Locked) met top-graphics, dan een game op 60 FPS met matige graphics. 😉
Maar mijn mening is wel duidelijk met mijn vorige Comment lijkt mij.
Eenzelfde engine voor dezelfde franchise op zes jaar tijd voor een zesde keer gebruiken gewoon te veel.
Engine dit… engine dat pfff… Crysis draaid op een super engine… maar de game haalt het never nooit niet bij de populairiteid van een COD of BF game.
COD is een arcade shooter gebasseerd op reactie snelheid.
Dan is de hele poespas van lichteffecten of het inzoomen op pixels echt onbelangrijker dan fast phase op een kleine map met heel veel actie op een paar vierkante meter.
Maar goed… als het niet je game is.. en je vind dat de engine zo achterhaald is etc… waarom speel je het dan? Of waarom reageer je dan een heel jaar bij elk COD artikel met dat de engine verouderd is.
In mijn ogen heb je dan gewoon echt geen leven.
@Klart: Wist je dat de MW3 engine een modded enginge is van CoD 1?
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat er heel veel geupdated wordt als je het niet kan bewijzen.
Ik denk dat dit weer niks word.. Dit klinkt gewoon zoals in het begin met MW3…
er is maar 1 soupel spelend spel.
Call Of Duty
The King Of fps
Black Ops 2 gaat potten breken
SIE for life
Maar grafisch is de game matig op z’n best. En dat vind ik toch zeer kwalijk als je zo een budget hebt. En ik heb toch alle COD’s maar MW3 met ELite speel ik niet meer…..
Call of duty is nog steeds niet verslagen kwa gameplay.
Dus wordt er naar de gfx van die engine gekeken en daarmee maar proberen neer te halen best triest!
Het enigste wat ik vind dat echt aan COD gefixt moet worden is die ****** Connectie trip, maar nee Gfx en een nieuwe Engine vinden sommige mensen toch belangrijker. Kuch Kuch *
Er is nog niks bekend (of wel?) over de Servers van Black Ops 2
Zodat de game ervaring geoptimaliseerd kan worden.
Eerst zien dan geloven. Maar een nieuwe engine moet er wel komen. Zoniet bij BO2 dan wel bij de volgende COD.