Een ‘nieuwe engine’ is een beetje een term geworden die aardig populair is in discussies over Call of Duty’s. Want was is een nieuwe engine nu precies? Dat is wat Treyarch’s studiohoofd Mark Lamia zich ook afvraagt, hij ging dan ook dieper in op deze vraag die hem onlangs gesteld werd in een interview. Hij geeft aan dat de fundering van de oude Call of Duty-engine in Black Ops 2 gewoon nog altijd aanwezig is. Er zijn alleen wel, naar eigen zeggen, veel aanpassingen aangebracht en veel nieuwe code is toegevoegd.

Nu is een nieuwe engine ook wel te omschrijven als een complete rewrite, wat in veel gevallen gunstig kan uitpakken, iets wat niet gebeurd bij Black Ops 2. Als je fundering nog stamt van een tijd dat zolang geleden is, dan kan je gelimiteerd worden met nieuwe ontwikkelingen. Het is alleen moeilijk oordelen omdat de engine niet open-source is (logisch) en dus niemand kan kijken hoe het nu daadwerkelijk opgebouwd is. Ook is de game nog niet uit en kunnen we nog geen oordeel vellen of de game daadwerkelijk verbeterd is op technisch vlak. Degene die dat wel kunnen zijn de ontwikkelaars achter de game en die zouden nooit toegeven dat de boel verouderd is, billenkoek van Activision wil je immers niet.

Mark zijn antwoord kun je hieronder lezen en is uitermate interessant, het gehele interview vind je hier.

People always ask me, “Is this a new engine?” I liken it to people who live in an older house that has been remodeled. Just because you’re remodeling the house and it will look new or it will have a new kitchen, you don’t tear out the foundation, or break out some of the framing. You might even go as hardcore as replacing the plumbing, and we will do that sort of thing, as an analogy. It’s a gross simplification, but it’s one way to say that. There’s a lot of good still in that foundation that you wouldn’t get rid of, and we don’t. We look to advance in the areas that support our game design.

Engines, each time they get touched, they change. The creators alter them; they don’t modify what they don’t need to, and then they alter what they need to. You can’t make a competitive product if you’re not upgrading that engine along the way.

I think the whole thing about a new engine…sometimes that’s a great buzzword. Well, I have a new graphics engine — is that a new engine? Where does it start and stop? Elements of the code, you can trace back for a very very long time…but whole parts of the code are entirely new. Two areas we did focus on for this game were the graphics and the lighting — a pretty significant amount of work is going into that.

I think what people are asking for is for us to push. They want us to make a better-looking game; they want things. I don’t think those are things people can’t ask for. We asked ourselves that very same question — we wanted to advance the graphics. I think the questions are valid. The answer may not need to be an entirely new engine, but you might need to do an entire overhaul of your entire lighting system. The trick is, we’re not willing to do that if we can’t keep it running at 60 frames per second — but we did that this time. So this is the Black Ops II engine.