Review DiRT Showdown – In het tijdperk van de PSone kwam ook de game Destruction Derby uit. Hierin stond het beuken en rammen met auto’s centraal en moest je zorgen dat jij als laatste overbleef met een nog rijdende wagen. De makers van DiRT Showdown hebben deze game als uitgangspunt genomen, en er een draai aan gegeven door flink wat andere soorten races toe te voegen. DiRT Showdown is volgens de makers dan ook een spin-off van de DiRT serie, dus iets compleet nieuws. Zullen ze met DiRT Showdown een waardige opvolger maken van de originele Destruction Derby en een unieke spin-off van de gewone DiRT rallygame? Dat alles lees je in deze review.

Verhaal

‘s Avonds laat in de woestijn van Nevada. In de verte zien we felle lichten en regelmatig wordt wat vuurwerk de lucht ingeschoten. Heel zacht horen we brullende motoren en zien we een aantal grote luchtbalonnen hangen. Door de camera worden we meegenomen richting het spektakel. Een paar wagens zijn bezig met een race en laten heel wat stof opwaaien. De camera volgt een wagen die na een kleine sprong vol in de zijkant wordt geraakt en de brokstukken vliegen in het rond. Daarna krijgen we een andere wagen in het vizier die we verder volgen en in gevecht is met een busje.

Nadat we over de finishlijn zijn gegaan voor de tweede ronde draait de camera achter de wagen en mogen we ineens zelf het stuur in handen nemen en moeten we proberen de finish te halen. Tijdens het racen krijgen we onderin het beeld te zien welke toetsen we moeten gebruiken voor welke acties. Gelukkig zijn deze hetzelfde als in de andere DiRT racegames en liggen we al snel op kop. Af en toe moeten we slalommen tussen andere wagens die met rokende motor op de baan staan, en regelmatig krijgen we een pijltje in beeld wat erop wijst dat er een tegenstander vlak achter ons zit.

Gelukkig zien we de finish snel dichterbij komen en met een laatste turboboost vliegen we als eerste over de lijn. Dit was een korte introductierace om te kunnen wennen aan de besturing, en nu mogen we dan aan de echte DiRT Showdown Tour beginnen. Deze Showdown Tour is onderverdeeld in vier categoriën, te weten Pro, AllStar, Champion en Legend. Iedere categorie bevat weer twaalf races en de dertiende race is de finale van de categorie. In elke categorie worden de verschillende races weer wat moeilijker omdat je weer een stukje bent gestegen op de ladder. Variatie is voldoende aanwezig, denk hierbij aan gewone races waarbij je als eerste moet zien te finishen, evenals 8-ball races waarin het ook zaak is om als eerste te finishen maar ook om je tegenstander zo hard mogelijk te raken zodat ze ofwel spinnen of uitvallen. Er zijn nog veel meer verschillende races, maar deze zullen we niet verklappen zodat er nog genoeg te ontdekken is.

Gameplay

De besturing is vrijwel hetzelfde als de voorgaande delen van DiRT, met als enige aanpassing de turboboost. Hiermee kun je een korte tijd wat harder rijden om zo te proberen die irritante tegenstander voor je in de vangrail te beuken omdat hij je steeds blokkeert als je wilt inhalen of om net voor de finish, terwijl de tegenstander in je nek hijgt, dat extra beetje power te gebruiken om als eerste te finishen. De besturing heb je vrij snel onder de knie, en na niet al te lange tijd ben je al flink bezig met het maken van mooie drifts en donuts.

Ook heeft Codemasters samen met DiRT Showdown een nieuwe service gereleased met de naam Codemasters RaceNet, waarop je kunt registreren en zodoende overal ter wereld in kunt loggen en je statistieken kunt bekijken en vergelijken met je vrienden. Ook zie je op deze website een uitgebreidere uitleg omtrent wat het RaceNet event van dat moment inhoudt en wie er op de eerste plaats staat op dat moment. Het lijkt er hiermee een beetje op alsof Codemasters mee wil gaan met het Battlelog van Battlefield 3 en CoD Elite.

Graphics en sound

Ook deze game van Codemasters is grafisch weer dik in orde. Je wordt tijdens het racen getrakteerd op flink wat visueel spektakel in de vorm van vuurwerk telkens wanneer je de finishlijn passeert of wanneer je over een ramp heen rijdt voor een sprong. Ook zien we regelmatig verschillende onderdelen van de wagens voorbij vliegen en op de baan liggen. Ook bandenstapels en watertonnen die midden op de baan staan moeten het vaak ontgelden en worden aan de kant gebeukt.

Een nieuwe optie die aanwezig is tijdens de races is de Crashback optie. Wanneer je een grote crash veroorzaakt die grote schade veroorzaakt krijg je linksonderin het Crashback icoontje in beeld, en door op R1 te drukken krijgen we dan de replaymode waarmee we de crash kunnen terugkijken en uploaden naar YouTube, wat af en toe een erg leuke functie blijkt te zijn om je crashes terug te kijken.

De soundtrack van DiRT Showdown is lekker pakkend en zorgt voor een lekkere sfeer en heeft genoeg variatie door de 46 verschillende tracks. Rock afgewisseld met dubsteb en dan weer dance muziek is wederom goed uitgezocht door Codemasters. De wagens waar we in hebben gereden klinken goed en rauw zoals een rallywagen of een gepimpte sloopwagen hoort te klinken en wanneer je crasht hoor je glas breken en toeschouwers schrikken en roepen.

Multiplayer

De multiplayermode van DiRT Showdown is vrij uitgebreid en goed voor flink wat uren speelplezier. We kunnen kiezen om online te racen of via splitscreen, of we kunnen deelnemen aan het Racenet event. De onlinemode is ook weer onderverdeeld in verschillende categoriën, namelijk Demolition, Hoonigan en Racing.

Demolition bevat de onderdelen Rampage, 8-Ball en Knockout. Dit zijn eigenlijk de modi waar het de bedoeling is zoveel mogelijk schade te veroorzaken bij de overige racers. In Rampage doe je dat in een arena en in 8-Ball rijdt je op een track waar je op verschillende punten kruisend verkeer kan tegenkomen. Op deze momenten zitten we regelmatig op het puntje van onze stoel als we op de eerste positie rijden en een kruispunt naderen terwijl je even daarvoor een aantal wagens de bocht in ziet gaan.

Hoonigan is een onderdeel waarin trucjes en stunts centraal staan. Aan de ene kant moeten we ons bewijzen in een Head-2-Head race, waarin we zo snel mogelijk achter elkaar alle trucs en stunts uit moeten voeren en daarna nog als eerste over de finishlijn moeten rijden.

Het Racenet event is een race of uitdaging welke regelmatig vernieuwd wordt en online wordt gezet door Codemasters. Hierin is het de bedoeling te proberen om de hoogste score of de snelste tijd te halen. Erg leuk en doordat het steeds wordt afgewisseld met nieuwe uitdagingen zijn, blijf je eigenlijk continue bezig met proberen om je score omhoog te halen of te verbeteren om de beste van de troon te stoten.

Met DiRT Showdown wil ontwikkelaar en uitgever Codemasters een uitstapje maken naar een ander genre racegame. DiRT Showdown is dan ook geen DiRT 4, maar een stap zijwaarts om te kijken of dit genre bevalt bij de gamers. Bij ons heeft DiRT Showdown in ieder geval een erg goede indruk gemaakt en is het een party-racegame geworden waar we zeker flink wat uurtjes zoet mee zijn, zowel de singleplayer als de multiplayer bieden hiervoor genoeg variatie en actie. Grafisch is deze game weer een topper en ook op het gebied van geluid hebben ze flink hun best gedaan.

• Beuken en rammen blijft leuk
  • Grafisch met veel oog voor detail
  • Multiplayer verveelt niet snel