http://playsense.nl/images/file/img_4fcf8faf6eb9e.jpg

Impressie: The Last of Us – Eind vorig jaar kondigde Sony en Naughty Dog The Last of Us aan. Een game waar Naughty Dog al geruime tijd mee bezig is en zelfs de eerste trailer was werkelijk fantastisch. De recent verschenen tweede trailer was ook fantastisch, maar het werd wel tijd om de game eens in actie te zien. Tijdens de persconferentie van Sony kwam de game voor het eerst aan bod wat betreft gameplay en op de beursvloer van de E3 zelf hebben we de game nog eens nader kunnen bekijken.

Grafisch hoogstandje

Het eerste wat ons opviel toen we de game in een privé demonstratie te zien kregen was dat het grafisch ontzettend mooi was. Naughty Dog overtreft zich wederom op dit vlak, net zoals ze al bij de Uncharted delen keer op keer flikten. De animaties van Joel, Ellie en de vijanden ogen bijzonder natuurlijk en op punten waar je grafische glitches in andere games ziet, denk dan aan lichaamsdelen die door elkaar bewegen op intense momenten, is er bij The Last of Us geen enkel moment sprake van geweest.

http://playsense.nl/images/file/img_4fcf90c499fe0.jpg

De animaties zijn van de allerhoogste denkbeeldige plank en als je de game nader bekijkt, dan vallen er veel meer details op die je in de eerste instantie over het hoofd zou zien. Dan te bedenken dat het qua detail nog beter zal gaan worden, althans, dat vertelde de Naughty Dog medewerker me. In ieder geval is het bijzonder dynamisch; als je iemand met een object op zijn hoofd ramt, dan zal er eerst een druppel bloed over zijn gezicht stromen. Mep je harder en ligt de vijand op de grond? Dan zal het bloed zich verspreiden, maar dan wel rekening houdende met de obstakels ‘onderweg’. Het stroomt dan bijvoorbeeld om een tafelpoot heen in plaats van er doorheen.

Oog voor detail

Kleine details is wat The Last of Us sowieso al boven veel andere games plaatst, maar dat is lang niet alles. Als je fan bent van hun werk en met name Uncharted, dan weet je dat Naughty Dog niet vies is van een beetje geweld. The Last of Us gaat alleen een flinke stap verder, want het geweld is niet alleen veel prominenter aanwezig, het is tegelijkertijd ook een stuk grover. Toch is het wel zo dat Naughty Dog er geen extreem gewelddadige game van wil maken, maar dat de mogelijkheden in de game zitten heeft te maken met dat Naughty Dog er een volwassen game van wilt maken.

http://playsense.nl/images/file/img_4fcf90ec916b2.jpg

Niet dat Uncharted geen volwassen game was, maar de nadruk bij The Last of Us ligt op de intensiteit en de betrokkenheid. Vergeet ook niet dat het een semi-apocalyptische setting is, wat de overlevenden des te meer reden geeft om grover en ruwer met elkaar om te gaan. Juist dat maakt het tot een bijzonder geloofwaardig stukje software en om er nog een schep bovenop te doen… de game zal de nodige vrijheid bevatten. Zo zagen we Joel de strijd aangaan met diverse vijanden in een gebouw, maar het bleek later dat hij ook de mogelijkheid heeft om juist om deze vijanden heen te sluipen.

Zeer nette A.I.

De omgeving reageert volledig op wat jij doet en wat volgens de AI logisch zou zijn om te doen. Als jij om de vijanden heen sluipt, dan mis je potentieel interessante objecten die je kunt gebruiken om andere vijanden te lijf te gaan, wapens te maken of juist objecten die van pas kunnen komen als je gewond bent. Om even terug te komen op het logisch beredeneren van de AI. Joel schoot tijdens de demonstratie zijn pistool leeg en bij de eerste klik die de vijand hoorde van een leeg magazijn kwam hij op Joel af. Echter kun je zien hoeveel kogels je nog hebt, dus als je slim bent ga je niet met een leeg pistool schieten.

http://playsense.nl/images/file/img_4fcf910041f1a.jpg

Op dat moment denkt de vijand dat je nog steeds een gevaar voor hem bent en dat geeft jou de mogelijkheid om een alternatieve manier te zoeken om deze persoon naar het hiernamaals te sturen. Schiet je met een leeg pistool of ander wapen, dan zal de vijand of de vijanden hierop inspelen door je vanuit verschillende posities te benaderen, aangezien je op een dergelijk moment in een zwakkere positie zit. Juist de verhoudingen tussen jouw capaciteiten en die van de vijanden zijn een cruciaal gameplay element in The Last of Us. Alhoewel we een korte demonstratie kregen vertelde Naughty Dog ons dat ze dit tot zover mogelijk willen doorvoeren in de game.

Objecten gebruiken

Het enige wat we aan confrontaties te zien kregen was overigens hetzelfde als in de gameplay demo die bij de persconferentie getoond werd. Dus met menselijke tegenstanders. Deze zijn vrij intens om aan te pakken, maar hoe zit het dan met de Infected? Wel, we moeten je een concreet antwoord schuldig blijven, maar dat zal nog uitdagender zijn, maar ook hierbij is stealth een mooi alternatief. Hoewel je cruciale objecten kunt missen, is het een relatief open game wat de gameplay betreft en dat in een relatief lineaire opzet.

De combat beperkt zich overigens niet tot alleen vuurwapens, je kunt diverse objecten oppakken en deze gebruiken om de hersenpan van de vijand tot moes te meppen. Ook kun je de omgeving gebruiken en hierbij is het vechtsysteem uit Uncharted 3 als basis gebruikt. Het zal het in deze game allemaal wel veel diepgaander zijn dan in Uncharted. Je zult als je in de buurt van een object bent dit object kunnen gebruiken. Denk dan aan een leeg flesje bier die op iemands hoofd kapot mept of je ramt iemand de TV in die daar toevallig staat. Ben je niet in de buurt van objecten, dan zal het meer op je eigen kracht aankomen, maar waar het concreet op neerkomt is dat het veel diepgaander is en dus ook veel gevarieerder.

http://playsense.nl/images/file/img_4fcf912183834.jpg

Veel variatie

Wat betreft variatie, je zult zeer weinig een veelvoud van iets vinden in deze game. Als je kogels hebt, dan zul je hier enorm zuinig mee moeten doen, want je loopt eerder met een leeg dan een vol wapen rond. Alles wat je onderweg tegenkomt zul je in je rugzak kwijt kunnen, maar om de realiteit in het oog te houden zal dit niet ongelimiteerd zijn. Verschillende objecten kun je op diverse manieren gebruiken. Ben je gewond, dan kun je een stuk stof gebruiken om jezelf te verbinden. Heb je toevallig ook een fles met brandbaar materiaal in je rugzak? Dan kun je ervoor kiezen er een molotov cocktail van te maken.

Voorlopige conclusie

We hebben uiteindelijk van de vele gameplay elementen slechts een glimp gezien. Denk dan aan het combineren van items, het vechten, de verschillende manieren van de vijand benaderen en hoe ze jou benaderen, maar wat als een paal boven water staat is dat Naughty Dog een dijk van een game aan het maken is. The Last of Us is een game die gericht is op volwassenen, grof geweld niet schuwt en het rauwe leven in een apocalyptische setting goed weergeeft zonder hier de realiteit uit het ook te verliezen, dat dan weliswaar los van de Infected. The Last of Us is een topper in wording, we kunnen niets anders zeggen!