http://playsense.nl/images/file/img_4fd0a9a55d322.jpg

Impressie: Beyond: Two Souls – In 2005 werd de Franse studio Quantic Dream pas echt bekend door hun game ‘Fahrenheit’ en meer dan twee jaar terug was daar hun grootste titel; Heavy Rain. Een game die gekenmerkt is door de aparte speelstijl, waarin je door middel van quick-time events acties uitvoert en belangrijke beslissingen neemt, welke grote gevolgen kunnen hebben. Op de E3 persconferentie van Sony onthulde de oprichter van de studio, David Cage hun nieuwste project Beyond: Two Souls. We zagen een korte presentatie via een demo, welke erg veel indruk maakte. Het belooft weer een bijzondere ervaring te worden die je niet snel zal vergeten.

In Beyond: Two Souls leer jij het personage Jodie Holmes kennen waar de stem door Ellen Page wordt vertolkt. De actrice kennen we uit uit films, zoals Juno en Christopher Nolan’s Inception. Het gezicht lijkt dan ook zowat identiek aan dat van de actrice. Jodie is in haar jeugd onderdeel geweest van veel onderzoeken, waar men in laboratoriums geprobeerd hebben om krachten in haar te stoppen. Het zijn echter niet krachten, maar meer een soort geest die bij haar blijft. Een soort tweede ziel, waar de subtitel dan ook op slaat. Op één of andere wijze weet Jodie te ontsnappen slaat op de vlucht.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0a90cc116e.jpg

De onderzoekers en de overheid gaan achter Jodie aan en dit is ongeveer de basis van het verhaal. Wat het verhaal precies zal inhouden is nog lang niet duidelijk, maar de makers willen opnieuw net als in Heavy Rain een achtbaan aan emoties en spannende momenten creeren. Je zult dan ook meerdere keuzes kunnen maken en zo ook verschillende personages tegenkomen. Het komt er op neer dat je nooit hetzelfde zal beleven. Ook hier zien we dus een stukje uit hun vorige project in terug, maar dat is niet alles. Je zult Beyond: Two Souls op ongeveer dezelfde manier spelen met de welkbekende pijlen en iconen die in situaties voorkomen.

De geest besturen

In de demo die wij te zien kregen zagen we Jodie in een trein zitten. Ze is aan het slapen en ze hoopt natuurlijk niet gepakt te worden. Op een gegeven moment gaat de speler uit het lichaam en ben je in de rol van de tweede ziel of anders gezegd; de geest die bij Jodie hoort. Je ziet dan een soort blauwe gloed en als je de trein doorgaat zie je bij de andere passagiers de aura’s. Voorwerpen, zoals bekers of kranten kun jij dan manipuleren. Zo kun je een beker van een passagier omgooien door er op te richten en dan via de twee analoge sticks een duw er tegen te geven. Hiermee kun je bijvoorbeeld een afleiding veroorzaken en daar kwam later een goed voorbeeld van.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0a9306f186.jpg

Er kwam bij een bepaald station twee agenten de trein binnenlopen en voordat de trein daar arriveerde kon je via de geest al luisteren waar zij het over hadden. Je kon toen horen dat ze het inderdaad over Jodie hadden. Als speler wil je op datmoment zo snel mogelijk terug naar Jodie en op de vlucht slaan. Het probleem is alleen dat Jodie nog slaapt en dus moet je vervolgens op zoek naar een middel om haar wakker te maken. Naast Jodie staat een beker, welke jij dus kunt manipuleren. Zolang er een gele gloed overheen zit dan betekent dit dat je het kan bewegen via Jodie’s speciale kracht. Als eenmaal de beker is gevallen, schrikt Jodie wakker en ziet ze de agenten.

Ze rent snel de trein door en we zagen gelijk wat nieuws. Terwijl je in Heavy Rain tijdens segmenten waar een personage rent de instructies moest volgen via bijvoorbeeld de pijlen bestuur je Jodie zelf met de analoge sticks. Je kunt dus naar achter en naar voren rennen. Toch zagen we daar de bekende elementen en moest je soms wat korte quick-time events doen. Even verder in de trein probeert Jodie naar het dak te geraken via een luik in een toilet. Zij krijgt hem zelf niet open en vraagt aan haar andere zelf of die kan helpen. Opnieuw zien we weer die blauwe gloed en via de analoge sticks duw je het luik open. Je voelt op dat moment echt de spanning, want de agenten proberen ondertussen de deur van het toilet open te breken.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0a9592a181.jpg

Als Jodie eenmaal op het dak is zagen we de grafische pracht van Beyond: Two Souls pas echt. Wellicht kun jij je nog de vele scenes in Heavy Rain herinneren wat al grafisch van een hoog niveau was, maar Beyond gaat verder. Deze game doet daar namelijk nog een flink schepje bovenop met prachtige lichteffecten en de neerspattende regen ziet er heel fraai uit. De achtervolgende agenten naderen vervolgens Jodie en als speler moet je ze via korte en snelle instructies van je afhouden. Slaag je hierin dan zal de actie verder gaan in een bos als je van de trein bent gesprongen. Doe je dit niet dan wordt je opgepakt en vast gezet in een coupé van de trein.

Meerdere uitkomsten

Stel je zit in deze situatie dan kun je via de speciale kracht door de muren heen gaan en op zoek gaan naar een oplossing. Gelukkig is deze in de buurt, want een agent houdt de wacht en deze heeft een gele aura. Je kunt dus ook andere mensen besturen in de game en dat kan heel interessant worden. Als je uiteindelijk de agent onder controle hebt slaat deze zichzelf knock-out tegen een muur, waardoor de agent geen probleem meer is. Vervolgens kun je dan weer ontsnappen. In de eerder genoemde situatie ren je door het bos en probeer je zo te ontsnappen. Dit lukt, maar al snel wordt Jodie aangevallen door een hond. Dieren merken de spirutuele kracht van Jodie namelijk veel sneller op.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0a97ddb985.jpg

Qua gameplay lijkt Beyond: Two Souls een beetje op Heavy Rain, maar door de kracht die zij bezit voelt het toch weer fris aan. De keuzes die je maakt zullen veel invloed hebben op het verhaal, maar ook zul je hierdoor verschillende personages tegenkomen. Sommige zullen je helpen en soms zul je de hulp van je krachten erg nodig hebben. De variatie aan mogelijkheden die de krachten hebben zullen naar mate je verder komt zich steeds meer ontwikkelen. Van zichzelf is Jodie niet sterk, maar ze leert zichzelf gaandeweg steeds beter kennen en dus ook haar vaardigheden.

Voorlopige conclusie

Heavy Rain stond bekend om de geweldige gezichtanimaties en het verhaal wat elke keer anders kan zijn. Beyond: Two Souls bevat zeker het eerste, want in de getoonde demo zag het er nog scherper en mooier uit. Quantic Dream heeft namelijk de nieuwe KARA Engine in gebruik genomen voor de game en dat was duidelijk te zien. Verder zag alles er al erg mooi en vooral sfeervol uit. De Franse studio weet een soort vibe neer te zetten dat je als speler er gewoon helemaal in zit. We zagen nog niet hoe de conversaties zullen zijn, maar de rest was al zeer intrigerend. Quantic Dream lijkt met Beyond: Two Souls weer een bijzondere game neer te zetten en we willen maar al te graag zelf in de schoenen van Jodie stappen.