http://playsense.nl/images/file/img_4fd11a7253d41.jpg

Hands-on: God of War: Ascension – Op de PlayStation 2 kwam Santa Monica studio van Sony met de God of War serie. Beide delen werden zeer goed ontvangen en een nieuw PlayStation icoon was geboren. We moesten vervolgens lang wachten op het derde deel in de trilogie, welke in 2010 verscheen op de huidige generatie consoles. Dit was het afsluitende deel, waarin we het einde van Kratos zagen, maar na veel geruchten werd er toch een nieuw deel aangekondigd. Het is niet deel vier, maar een prequel dat het verhaal van een jongere Kratos vertelt. Wij hebben de singeplayer van de game al even kunnen spelen en het is weer God of War, maar toch zijn er wat vernieuwingen en dan met name op het gebied van de gameplay. Hoe dat in elkaar zit lees je in onze hands-on.

De gameplay

In de vorige delen zagen we hoe Kratos de god van de oorlog werd, maar in God of War: Ascension gaat het allemaal om wraak. Hij heeft namelijk zelf door toedoen van Ares zijn eigen vrouw en kind vermoord. In de demo die wij speelden zagen we de zichtbaar jongere Kratos die net van een schip is gestapt. Al snel ging het over tot de actie en het voelde zeer vertrouwd. Net als in God of War III is de gameplay zeer vlot en hak je er op los. Kratos heeft niet de goddelijke krachten aangezien hij nog geen god is, maar desondanks zal het qua gameplay niet heel veel anders zijn. Is dit slecht? Nee, zeker niet, want Santa Monica heeft wat nieuwe features toegevoegd die Kratos kan gebruiken. Zo kun je door vijanden naar je toe te trekken hun wapens afpakken om deze vervolgens te hanteren.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd11cd2b5c7b.jpg

We pakten zo een zwaard op, welke je veelvuldig naar vijanden kunt werpen. Als je een vijand vastpakt met de ketting zie je een goudgele ring boven hun hoofd. Als je dit ziet weet je dat je hun wapens kan afpakken. Je kunt ze niet alleen ze via een ketting naar je toe halen, maar je kunt ze ook vasthouden en andere vijanden aanvallen. Natuurlijk keren ook de wat grotere vijanden terug, welke vanzelfsprekend wat meer moeite kosten om te doden. Na wat hakwerk, wat toch weer net wat soepeler aanvoelde dan het vorige deel, zagen we de eerste quick-time event, waar we de grote vijand op een brute wijze afmaakte.

Kratos hakt eerst de benen eraf om vervolgens het klusje te klaren. Het bloed vliegt in het rond en het geeft veel voldoening als je deze actie met succes uitvoert. Doe je dit niet, dan stopt de animatie en sterft de vijand in één keer. Na het eerste gevecht kwamen we bij de eerste puzzel. Deze ontstond nadat een beest in zee het schip, waar Kratos eerst op zat, richting land gooide. De weg naar het volgende gedeelte werd gesloopt, maar door middel van een nieuwe feature, of beter gezegd voorwerp, kun je gedeeltes van het level herstellen. De Circle of Life, zoals dit voorwerp heet krijg je door het verslaan van een eindbaas eerder in de game.

Circle of Life

De Circle of Life kun je trouwens ook gebruiken tijdens gevechten. Richt je juist op een vijand dan zal deze een aantal seconden zweven in de lucht en dat in slow-motion. Op dat moment kan je veel aanvallen plaatsen. In de demo was nog geen heads-up display, maar in de uiteindelijke game zul je weer een balk zien lopen. Is deze leeg dan kun je de Cirlce of Life logischerwijs niet gebruiken. Op vaste stukken, zoals het punt waar het schip terecht kwam, kun je de Cirle of Life onbeperkt gebruiken. Dit is namelijk onderdeel van een puzzel. Zoals eerder gezegd kun je met dit het gedeelte van een level herstellen.

Bij het klimmen merkten we op dat dit allemaal wat vloeiender ging en je hoeft niet elke keer snel op kruisje te drukken om door te gaan. Ook een vernieuwing, maar dat is niet het enige want op grafisch vlak is er verbetering te zien. Tijdens een speciale aanval, waarbij Kratos zijn zwaarden in de grond steekt met als effect dat vijanden de lucht in vliegen zagen we een mooie gezichtsuitdrukking. Je ziet de agressie en dat het Kratos veel kracht kost om deze actie te doen. Op deze manier zagen we de fraaie details in het gezicht en lichaam. Daarnaast lijken de animaties een stap gemaakt te hebben. Even later in de demo zagen we nogmaals de nieuwe feature, waarmee Kratos een speer opraapt en deze vervolgens richting vijanden gooit. Ongeveer hetzelfde als bij de zwaarden, maar toch weer wat nieuws.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd11d53f1b37.jpg

Je kunt als speler nu namelijk ook de keuze maken om dit sub-wapen, zoals het genoemd kan worden, als het ware los te laten. Hierdoor doet Kratos nog één speciale aanval die behoorlijk wat schade aanricht. Waarmee je ook meer schade mee aanricht is een soort ‘rage fase’. In de demo zagen we hoe Kratos tijdens dit in vuur en vlam stond. De basis aanvallen die we kennen uit de vorige games doen zo flink wat meer schade en uiteindelijk zullen er vier beschikbare elementen zijn welke je via de D-pad kunt selecteren. Na nog wat kleinere en grotere vijanden te verslaan kwamen we bij een eindbaas terecht.

Deze eindbaas heet de Olifantaur en als je hem ziet weet je gelijk waarom. Het is kort gezegd een olifant op twee poten en nadat hij eerst een mens aan zijn slagtand spietst is Kratos aan de beurt. Met een actievol gevecht eindigde de demo in typsiche God of War stijl. Kratos snijdt de schedel van de Olifantaur open en steekt zijn zwaarden er in. Het was erg jammer dat het hier stopte, want het smaakte zeker naar meer.

Voorlopige conclusie

Van de gameplay hoef je in God of War: Ascension niet totaal iets anders te verwachten, maar de nieuwe features zoals de Circle of Life en het oppakken van wapens voelden aan als een mooie toevoeging. Hoewel het qua gameplay niet geheel fris aanvoelt kunnen we wel concluderen dat deze demo ons erg goed beviel. Het wachten tot maart 2013 is voor ons dan ook begonnen!