http://playsense.nl/images/file/img_4fd0af7fb73d2.jpg

Impressie: Call of Duty: Black Ops II – Call of Duty: Black Ops II, de grote knaller van Activision voor dit najaar. Deze shooter werd recent onthuld middels een trailer en hieruit konden we opmaken dat de game zich ditmaal in de toekomst gaat afspelen. Inmiddels hebben we de game uitgebreid in actie kunnen zien, tijd voor een eerste indruk dus en deze was zoals al te verwachten viel weer behoorlijk spectaculair. Eén ding staat vast en dat is dat het weer een achtbaanrit van jewelste gaat worden.

Wat we te zien kregen

Tijdens de presentatie kregen we een tweetal missies te zien. De eerste missie speelde zich in downtown Los Angeles af. Althans, de missie begon op de snelweg richting de stad en het draaide hierbij om het beschermen van de president. Echter is de vijand op de hoogte welk belangrijk persoon je bij je hebt en ze zetten dan ook alles op het uitschakelen van je squad en met name de president. Dit alles terwijl het ‘gewone’ offensief ook nog doorgaat. Het doel was om de president naar de binnenstad te brengen, maar zoals je al zou verwachten verloopt dat niet echt zonder al te veel problemen.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0b08242ac6.jpg

In eerste instantie zit je in een gepantserde truck die over de snelweg racet en terwijl dit gaande was kregen we om de haverklap een slow-motion moment voor onze kiezen. Dan werd er weer een auto kapot geschoten die over ons heen stuiterde, kort daarop vloog een drone rakelings over ons heen en al snel brak de hel los door een goed gemikt schot op de gepantserde truck. De weg per voet vervolgen was het doel en wat we daarna allemaal te zien kregen was spektakel van de bovenste plank. Continu is er actie in beeld, zowel dichtbij als veraf en uiteraard knal je er zelf ook behoorlijk op los.

Dit knallen gaat op de klassieke manier, maar dan wel met futuristische wapens. Denk hierbij dan aan geweren die bij het inzoomen door objecten heen kunnen kijken en eventuele vijanden aangeven. Door objecten heen schieten is geen enkel probleem, aangezien het wapen dat gebruikt werd gebruik maakt van een elektronische schoten in plaats van de klassieke kogels. Dat neemt niet weg dat de ‘traditionele’ manier van oorlog voeren is verdwenen, want het welbekende lood vliegt je ook om de oren.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0b09b1a738.jpg

Dit dan wel op een futuristische manier via bijvoorbeeld quadrocopters die als een malle kunnen schieten en een enorm spoor van lege hulzen achter zich lieten. Quadrocopters zijn overigens vette dingen die je zelf ook kunt besturen als daar reden toe is. Hetzelfde geld voor kleine mechs die uitgerust zijn met verschillende wapens en goed tegen een stootje kunnen. Wel zo handig aangezien de vijand alom aanwezig is en je het met een beperkt aantal mensen moet opknappen, je missiedoelen.

Om weer even terug te keren naar wat een sterke indruk op ons achterliet was dat er continu wat gebeurde. Zo zagen we een verhoogde snelweg volledig instorten, even later in Downtown Los Angeles stortte er een wolkenkrabber in met een enorme stofwolk tot gevolg en meer van dat soort momenten. Call of Duty: Black Ops II is net zoals Call of Duty: Modern Warfare 3 een aaneenschakeling van alleen maar spectaculaire momenten die het gevoel van een extreme achtbaanrit nog eens benadrukken.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0b0e3346a4.jpg

Leuk is ook om te zien dat ondanks dat de game zich in 2025 afspeelt je toch nog wat bekende gebouwen tegen zult komen. Treyarch is natuurlijk vrij in hoe ze de game vormgeven, aangezien het pas over 13 jaar zal plaatsvinden, toch lijken ze wel enigszins het huidige Los Angeles te willen bewaren qua structuur, uiteraard gestyled naar die tijd. Tot zover zijn we dan eigenlijk ook alleen maar positief over deze shooter, maar tijdens de demonstratie vielen ons ook een paar dingen op die ongetwijfeld nog gepolijst gaan worden, maar ons toch enige zorgen baren. Zo bewegen voertuigen op de weg verre van natuurlijk en door auto’s heenrijden zonder dat dit enige impact op jouw voertuig of de besturing heeft is niet bepaald realistisch.

Verder is een veelgehoorde klacht dat het weer op de inmiddels verouderde engine draait. Dit valt wat te relativeren, want wat we te zien kregen zag er stuk beter uit dan je in de trailer kon zien. Waar dit door komt is een beetje een raadsel, maar ondanks dat het geen game van het kaliber The Last of Us is als het gaat om het visuele aspect kan de game er op grafisch vlak nog wel een jaartje mee door. Wel op voorwaarde dat de volgende Call of Duty voorzien zal worden van een gloednieuwe enige.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0b11175040.jpg

Goed, even terug naar de gameplay. Tijdens het spelen zul je voornamelijk aan het schieten zijn, door de intensiteit van de levels is er amper een rust moment, maar er is gelukkig wel voldoende afwisseling. Zo zul je een quadrocopter of een mech kunnen besturen, maar ook in een straaljager stappen en vijandelijke drones uitschakelen ontbreekt niet. Dit was overigens best tof, aangezien het begeleiden van een ambulance (met daarin de president) als snel in de soep liep belandde de straaljager in een dogfight met drones. Uiteraard weer met een knallend einde, namelijk een raket die recht op je afvliegt. Gelukkig is daar de schietstoel knop, waardoor de piloot veilig op de grond landde.

Kort hierna kregen we een ander level te zien en dit is een zogenaamd Strikeforce level. Dit zijn volledig vrije levels met bepaalde doelstellingen. Hierin kun je een drone uitsturen om de omgeving te verkennen, manschappen aansturen, quadrocopters en mechs inzetten, alsook overnemen. Leuke twist in dergelijke missies is doordat je alle vrijheid hebt dat je ook kunt falen in het vooropgezette doel. Betekent dit opnieuw beginnen? Nee, in tegenstelling tot eerdere Call of Duty games heeft het slagen of falen een effect op het verloop van de singleplayer in de gewone missies, op deze manier kun je dus een ietwat afwijkende game spelen dan een ander.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd0b15d1de9d.jpg

Voorlopige conclusie

Uiteraard gaat dit niet zo diep als Heavy Rain, waarbij praktisch elke keuze een gevolg had, maar desondanks is de implementatie van Strikeforce levels een verfrissing voor de franchise, mede door de vrijheid die je hebt om de missie te spelen en de invloed. Hoe dit precies en hoe uitgebreid dit in de singleplayer zal zitten is nog even afwachten aangezien Treyarch verder geen details kwijt kon. Treyarch is een goede ontwikkelaar, dus ze zullen dit ongetwijfeld goed aanpakken en afsluitend kunnen we hieraan toevoegen dat Call of Duty: Black Ops II door de futuristische setting qua mogelijkheden wat gevarieerder is, maar in de kern blijft het een rasechte Call of Duty en dat betekent dikke actie en een aaneenschakeling van spectaculaire momenten.