http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4fd0d140caa1d.jpg

Over de laatste paar maanden ben ik druk bezig geweest met het verzamelen van informatie rondom de PlayStation 4. In al die jaren dat ik PSX-Sense al beheer heb ik een hoop vrienden gemaakt binnen de industrie en zo ook veel betrouwbare informatie mogen ontvangen. Zo wisten we al te voorspellen dat de online pass eraan zat te komen voordat dit ook al maar ergens bekend was. Als eerste waren we ook met het bekend maken van het feit dat je PlayStation 3 gebanned kon worden, inclusief screenshots van Sony’s back-end. Verder in het rijtje wisten we ook als allereerste website artwork weten te bemachtigen van Uncharted: Golden Abyss, toen nog een game voor de NGP. Alsof dit allemaal nog niet genoeg was hadden we ook nog exclusief de hacker-log van de grote PlayStation Network inbraak van vorig jaar.

Ik wil dan ook benadrukken dat we een flink aantal bronnen hebben en niet zomaar informatie uit onze duim gaan zuigen om bezoekers te halen. In dit artikel en de informatie die we je hierin ga vertellen heeft maanden werk gezeten en er zijn dan ook heel veel gesprekken aan voorafgegaan met onze bronnen. De informatie die we nu als totaliteit hebben los weten te peuteren is niet afkomstig van slechts één persoon, maar loopt in de tientallen. De informatie die we hebben is dus bevestigd door meerdere persoon, maar, dat betekent niet dat dit allemaal final is. Het gaat hier nog steeds om specificaties en informatie van een prototype, er kan dus nog steeds veel veranderen.

Sony’s planning

Laten we beginnen met hoe de PlayStation 4 uiteindelijk in de markt gebracht zal gaan worden en wat Sony’s eigenlijke planning nu precies is. Vorig jaar waren er binnen Sony plannen gemaakt om de PlayStation 4 inderdaad te onthullen op de E3 van 2012. De persconferentie die echter gehouden is was, zoals je misschien wel weet, vele malen korter dan dat Sony dit normaal doet. Dit komt omdat alles eigenlijk zou moeten gaan draaien rondom de PlayStation 4. De reden dat dit alleen niet gebeurd is was omdat er roet in het eten werd gegooid door de grafische chip van de PlayStation 4.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4fd0d383754f6.jpgSony is tegen enkele problemen aangelopen die ervoor zorgen dat de eerder geplande onthulling niet door kon gaan. Deze onthulling zou namelijk gedaan worden zodat Sony kon beginnen met het uitsturen van prototype devkits naar kleinere ontwikkelaars. Op het moment zijn enkel nog ‘de grote jongens’ in het bezit van een prototype waarop zij ontwikkelen. Dit prototype zou alleen niet echt de PlayStation 4 zijn maar meer een PC die de PS4 na moet bootsen. Aangezien Sony deze ‘PS4/PC’ nog niet uit wilt geven aan kleinere ontwikkelaars is het voor hun belangrijk de PS4 zo snel mogelijk aan het publiek te tonen. Wanneer dit namelijk gedaan is hebben ze niet meer te kampen met uitgelekte informatie en kunnen ze zelf gewoon met de primeur komen.

Qua release hoor je verschillende verhalen, maar de originele planning was om de PlayStation 4 in het vierde kwartaal van 2013 in de winkels te krijgen. Aangezien de GPU alleen ervoor heeft gezorgd dat ze tegen problemen aanliepen, is de kans hierop een stuk kleiner. Ook hebben we een release gehoord van 04-04-2014, wat dan weer meer een symbolische release zou worden.

De naam

Als er ergens veel verwarring over is dan het is het de naam van de PlayStation 4. Zoals je hebt gezien kwam onder andere Kotaku met het verhaal dat de nieuwe console PlayStation Orbis zou gaan heten. Op enkele documenten die we gezien hebben wordt ‘ORBIS’ aangeduid als codenaam, onduidelijk is alleen of dit een interne codenaam voor ontwikkelaars is of een naam gebruikt door Sony. Naar alle waarschijnlijkheid zal de console gewoon PlayStation 4 gaan heten en dus geen ORBIS.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4f745f73ab00a.jpg

De focus van de PlayStation 4

Sony heeft uiteraard een aantal doelen voor ogen met deze next-gen console en die vallen in principe onder te verdelen in drie categorieën. De eerste is prijs en kwaliteit, Sony focust zich op de best mogelijke performance voor de meest schappelijke prijs. Een adviesprijs hebben we nergens gehoord maar Sony heeft blijkbaar wel gezegd zich enorm te focussen op een redelijke adviesprijs. Of dit boven of onder de eerste PS3’s adviesprijs gaat liggen, dat weten we niet, maar dit was toentertijd zo’n 600 euro.

De tweede categorie is het ontwikkelen makkelijker te maken, iets wat dit keer heel erg hoog in het vaandel ligt. In het begin van de PS3 klaagden veel ontwikkelaars over het feit dat een game maken voor de PS3 geen kattenpis is. Dit probeert Sony dit keer te voorkomen en dus kiezen ze voor een veel begrijpelijkere SDK en bekendere structuren om de ontwikkelaars tegemoet te komen.

Als laatste is de focus het besturingssysteem, deze wordt gloednieuw en dat betekent dat de PS4 afscheid gaat nemen van het welbekende XMB. Sony gaat met man en macht eraan werken om ook meer applicaties naar de PS4 te brengen. Voor Noord-Amerika betekent dit bijvoorbeeld meteen vanaf de launch een breed scala aan services zoals Hulu+, Netflix, MLB, Amazon Video, UFC, Crackle, Pandora, NHL Gamecenter, CNBC, NBA, ESPN en nog veel meer.

De hardware

Als iets een doel voor me was dan was dat het bemachtigen van een foto van de PlayStation 4 zelf, maar dit is me helaas niet gelukt. De PlayStation 4 is enkel en alleen nog maar een console op papier voor ontwikkelaars en slechts een select aantal mensen weten hoe het apparaat er eigenlijk echt uit gaat zien. Sony vindt het daarnaast ook niet nodig om de looks van de PS4 te delen met ontwikkelaars, omdat ze hier simpelweg niets aan hebben. Natuurlijk heeft Sony daar dan ook wel een goed punt, maar dit is uiteraard wel jammer voor ons.

Wat ik alleen wel heb gekregen is een zeer uitgebreid document van de specificaties van de PlayStation 4. Zo zou de PlayStation 4 een AMD Fusion APU krijgen waarbij de CPU en GPU samen op dezelfde chip zitten. De codenaam voor deze chip is ‘Liverpool’ Volgens ontwikkelaars zou deze chip in ‘gewone praat’ ruim 10x meer kunnen dan dat die van de PS3 dit kan. Het zou een Quad Core AMD x86 CPU bevatten die loopt op 3.2Ghz welke de codenaam ‘Steamroller’ kent. De GPU is een ATI r10xx op 800MHz met 1843 GFLOPS, deze heeft de codenaam ‘Tahiti’. Deze chip zit onder andere ook op een AMD Radeon HD 7970, beide chips (CPU en GPU) zijn 28nm-processors.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4fd0ca48c8f4c.jpg

Qua geheugen is er nog veel onduidelijkheid met de PlayStation 4, zo was het initiële plan van Sony om 2GB unified memory in het apparaat te stoppen. Dit is alleen nog altijd een punt ter discussie en ontwikkelaars vragen toch echt of dit omhoog gebracht kan worden naar 4GB, deze mogelijkheden worden nog door Sony bekeken. Ter vergelijking, de Wii U zou 1,5GB aan geheugen gaan bevatten.

Qua disc-drive zal de PlayStation 4 weer uitgerust worden met Blu-Ray, de ruimte die een Blu-Ray schijf biedt (50GB) is namelijk nog altijd genoeg en dus blijft men deze technologie gebruiken. Achterop de PS4 zul je een HDMI 1.4-poort aan gaan treffen en deze zal een maximale output hebben van 1080p en dus niet de eerder genoemde 2048p.

In totaal zullen er tijdens de launch twee PlayStation 4’s beschikbaar zijn, beide zijn alleen uitgerust met een harde schijf die groter is dan 320GB. Qua bundels zijn er nog geen concrete plannen bij Sony. Wat het precieze verschil is tussen de twee weten we niet, maar dit gaat waarschijnlijk gewoon de harde schijf grootte zijn. Ook zal de PS4 een apart plekje hebben voor patches, OS etc dit wordt opgeslagen op een interne 16 GB flashopslag.

Specificaties in een notendop

  • AMD Fusion APU – Codenaam ‘Liverpool’
  • Quad Core AMD x86 op 3.2 GHz
  • ATI r10xx (3e generatie ) op 800 MHz en 1843 GFLOPS – Codenaam ‘Tahiti’
  • 2GB aan Unified memory (nog onzeker, dit kan 4GB worden)
  • Blu-ray
  • HDMI 1.4 – 1080p output
  • 320GB+ HDD
  • 16GB Flash Memory

Het downloadmodel

De PlayStation 4 gaat gebruik maken van een downloadmodel die ook gebruikt wordt door de PlayStation Vita. Alle launch games zullen namelijk meteen vanaf dag 1 ook beschikbaar zijn in de PlayStation Store. Dit zorgt ervoor dat gebruikers zelf de keuze kunnen maken of ze een game in de winkel willen kopen, of via de PlayStation Store. Ook zal de PlayStation 4 gebruik gaan maken van cloud storage, voor bijvoorbeeld je savegames. Dit is ook al mogelijk op de PlayStation 3 alleen dan enkel en alleen met PlayStation Plus. Of dit ook een PlayStation Plus feature wordt op de PS4 is nog onbekend.

http://www.psx-sense.nl/images/file/img_4fd0d23ccc1af.jpg

Voorlopige conclusie

Alles wat je hierboven hebt kunnen lezen is een verzameling aan informatie die we hebben gekregen over de loop van een aantal maanden. Sommige informatie stamt bijvoorbeeld uit december 2011 terwijl andere dingen weer echt heel recent zijn. We willen nogmaals benadrukken dat we dit echt niet uit onze duim zuigen en alles zoveel mogelijk hebben gecheckt tot zover dit mogelijk was. We zijn wat dat betreft een kleine Nederlandse website maar dat betekent niet dat je dit soort informatie moet laten liggen.

We hopen jullie hiermee flink wijzer te hebben gemaakt en dat jullie er ook echt wat aan hebben. Ik blijf natuurlijk niet stil zetten en hoop aan de hand van de publicatie met dit artikel nog meer informatie te kunnen krijgen de komende maanden. Voor nu is dit het en hopelijk tot snel!