http://playsense.nl/images/file/img_4fd53b804e461.jpg

Hands-on: Crysis 3 – In 2007 kwam het Duitse Crytek met de eerste installatie van Crysis, welke toen verscheen voor de PC. Je had destijds wel een NASA PC nodig om deze te draaien, maar met de komst van de vernieuwde CryEngine was het ook mogelijk om de serie naar de consoles te brengen. Vorig jaar verscheen Crysis 2 op de PlayStation 3 en de game werd gekenmerkt door het grafische geweld en de vlotte actie. Begin volgend jaar moet al weer het derde deel in de winkels liggen en op de E3 hebben we de game zelf aan de tand gevoeld. Het is meer van hetzelfde, maar nog steeds ontzettend wreed!

In deel drie stap jij weer als Prophet in het Nano-suit, waardoor je weer de typische vaardigheden van het pak tot je beschikking hebt. Denk dan aan versterkte armour, night vision, cloak, snelheid en jouw vizier waarmee je vijanden en andere objecten beter kunt opmerken. Kortom je hebt weer het gevoel alsof je de sterkste en krachtigste op de wereld bent. Echter zit Prophet deze keer in een nogal lastige situatie. Hij bevind zich namelijk in de Liberty Dome te New York, welke is gebouwd door C.E.L.L. Dat is de organisatie die jou in de vorige games ook al in de weg zat. De stad is overigens volledig veranderd, want het verhaal van het derde deel speelt zich 25 jaar later af na het tweede deel.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd61c168e9ff.jpg

De Ceph zijn verdwenen al verwachten we daar nog wel wat van terug te zien en de C.E.L.L heeft de Liberty Dome gebouwd om alle dreigingen daarin vast te houden, zodat de buitenwereld er geen last van heeft. Echter zo zeggen zij het, maar het is eerder zo dat zij alle techniek die de Aliens hebben achtergelaten willen verzamelen voor militaire doeleinden. Als Prophet moet jij dat zien te stoppen en dat kan jij volledig doen met jouw eigen tactiek, zoals we merkte in de demo. Hierin moesten we een dam beschadigen om zo de voortgang van de C.E.L.L te vertragen. Met de tactiek die je kan kiezen bedoelen we dat er meer wegen naar Rome leiden.

Er zijn namelijk verschillende paden die je kunt bewandelen. Zo kun je namelijk bovenlangs stiekem iedereen afknallen en jouw onzichtbaarheid gebruiken om ongezien de dam te bereiken. Of je gaat via de grond en knalt alles af wat je ziet. Wij kozen voor een soort tussenweg, want we maakten gebruik van de cloak en gingen via de grond richting de dam. Aan het begin van deze speelsessie maakte we gelijk kennis met het wapen wat als symbool staat voor Crysis 3: de boog. Prophet heeft nu beschikking over dit wapen en deze heeft verschillende ammunitie. Zo heb je een normale pijl, waarmee je met één goed gerichte pijl iemand af maakt.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd61c5904c70.jpg

De andere pijlen zijn echter een stuk interessanter . Zo heb je de Burst Dart, welke je kunt gebruiken tegen de vijanden die in cover zitten. Je schiet de pijl tegen de muur aan en een drukgolf zorgt ervoor dat de vijand van de muur af vliegt en sterft. Het effect ziet er heel gaaf uit en dat geld ook voor de elektrische pijl. Zo zagen we een drietal vijanden in het water staan, welke je met één zo´n pijl kan doden. Je schiet de pijl in het water en ze worden alle drie geëlektrocuteerd wat erg handig en doeltreffend is. De laatste pijl is een explosieve, welke je kunt gebruiken tegen automatische turrets. Voor elke pijl is er dus wel een doel en we moeten zeggen dat de boog een hele toffe toevoeging is.

Toen we voorzichtig door het level heen gingen zagen we goed hoeveel de stad is veranderd. Alles is begroeid en soms zie je de overblijfselen staan of liggen van de Ceph. In de game zullen in totaal zeven districten aanwezig zijn genaamd de ´Seven Wonders´. Elk gedeelte heeft een eigen uiterlijk en dat van ons was overwegend groen met veel hoogteverschillen, maar je zult ook in een moeras terechtkomen, zoals in de eerste trailer getoond werd. Zo willen de makers de variatie in levels er in houden. Als je in een level rondloopt en schiet moet je de omgeving in de gaten houden, want zo kun je weleens een wapen van de Ceph vinden. In de demo vonden wij een lichtblauw gekleurd wapen wat van dezelfde kleur granaten afschiet. Het is, zoals de makers noemen een echt ´Power-Weapon´, welke je af en toe zult vinden.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd61c81cda7f.jpg

Echter als je via het pad boven gaat zul je deze vanzelfsprekend niet tegenkomen en dus hebben jouw keuzes op deze manier invloed. Het grote wapen gaf ons het gevoel dat we in dat moment oppermachtig waren, maar de sterke A.I. van de game zorgt ervoor dat je snel uit die droom wordt geholpen. Je moet altijd om je heen kijken, want vijanden kunnen je van alle kanten flanken. Gelukkig beschik je over jouw boog en de overige wapens. Het bedienen van al dit arsenaal ging ontzettend soepel en werkte erg fijn. In grote lijnen verschilt het amper van Crysis 2 en dat is niet erg, want die speelde ook fantastisch.

Na wat vette shoot-outs kwamen we terecht bij de ingang van de dam, waar een automatische turret stond die we met een explosieve pijl opbliezen. Vervolgens kwamen we in een gang met lasers en een nog eenzelfde turret aan het einde. Met de cloak functie kan je doorlopen, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je de lasers ontwijkt. Toen ontdekte weer een nieuw iets op het vlak van gameplay. Je kunt namelijk in de Visor Mode turrets hacken op afstand. Je gaat dan kort in claok en activeert het vizier, waar je vervolgens op kruisje drukt en vast houdt. Gevolg is dat de turret voor jou het werk doet en dat kan verdomd handig zijn als bescherming en afleiding.

http://youtu.be/05JhJqpv7jI

Op weg naar de kern van de darm volgde nog een gevecht, waar we weer die kenmerkende en sterke graphics naar voren zagen komen. De levels zien er al gedetaillerd uit, maar tijdens de gevechten vliegen de vonken, kogels en lichteffecten om je oren. En daarnaast zijn de geluidseffecten ook weer van een hoog niveau. Na wat knalwerk bereikte we de dam en saboteerde we deze. Op de helipad kwam er nog even een helikopter langs, waar we met een juist gemikte pijl mee afrekende. Vervolgens plakte we wat explosieven op de rest van de dam en toen was het vluchten voor twee andere heli’s. Met het zicht op de kapot barstende dam kwam een einde aan de demo.

Voorlopige conclusie

Waar we het meest van baalde na het spelen van de demo was dat we moesten stoppen met spelen. De gunplay is zo verfijnd en dat samen met de intensieve en kortweg brute actie is dit een regelrechte kandidaat voor shooter van het jaar 2013. Hoe het verhaal zich zal ontrafelen is nog niet bekend, maar het idee met de zeven onderdelen van de Liberty Dome klinkt interessant. Tevens zul je per missie verschillende wegen hebben om de klus te klaren. Elke weg vraagt om een andere tactiek. En moeten we nog zeggen dat dit een van de mooiere games op de E3 was? Volgens mij niet meer. Elke shooterfan die de setting ook maar een beetje boeiend vind moet deze op zijn of haar agende zetten.