http://playsense.nl/images/file/img_4fe0fd213bba2.jpg

Nog steeds vliegen de kogels ons om de oren. Nog steeds suist het geluid van langsvliegende F16’s door onze oorschelp. Nog steeds schuurt het stof van voorbijkomende tanks. Het is oorlog en dat gaat er hard aan toe! Oorlog is iets wat ons virtueel nooit zal vervelen, hoe slecht het ook is. We pakken net zo graag de wapens op en herladen ze met een brede glimlach. Oorlog is iets speciaals dat altijd in onze gedachtes blijft rondzweven. Het geeft een impact en dat gevoel willen wij zo nu en dan nogmaals meemaken. Het is oorlog en wij gaan Back to Karkand!

Battlefield 3 kwam in oktober vorig jaar uit en voldeed bij velen niet aan de verwachtingen. De singleplayer was veel te kort en de multiplayer zat vol met problemen. Iets waar DICE snel mee aan de slag ging, met als gevolg wat patches en een veel betere multiplayer. Gelukkig viel het achteraf allemaal erg mee en ondertussen is Battlefield 3 uitgegroeid tot een spectaculaire shooter, die we dagelijks nog wel even spelen. Al is het alleen maar om even dat vrije gevoel te beleven in een jet of dat gevoel als je iemand beetgrijpt en zijn keel doorsnijdt. Het zijn dingen die ons blijven vermaken en dat doen we natuurlijk op onze favoriete locaties. Back to Karkand brengt ons terug naar enkele maps waarop wij gamers in het verleden het meest hebben gespeeld, maar dan in een hele nieuwe sfeer dankzij de Frostbite 2.0 engine.

Back to Karkand neemt ons mee terug naar de epische ervaringen uit Battlefield 2. Denk bijvoorbeeld aan dat moment dat je in je favoriete voertuig die ene kill maakte in die supervette map waarmee je dat toffe wapen vrijspeelde. Het zijn momenten die je altijd bij blijven en dat nostalgische gevoel is iets wat deze DLC zo goed maakt. Back to Karkand neemt ons namelijk terug naar: Gulf of Oman, Sharqi Peninsula, Strike at Karkand en Wake Island, de maps die veel spelers van eerdere Battlefield delen het beste vonden Back to Karkand brengt ons niet alleen volledig opnieuw opgebouwde maps, maar ook nog eens: een tiental wapens, 3 nieuwe voertuigen en als klap op de bermbom een nieuw speltype.

http://playsense.nl/images/file/img_4fe0fda904b1a.jpg

Laten we beginnen met het bespreken van de maps en dan wel met Strike at Karkand. Strike at Karkand is een compacte map waarin de speler oorlog voert in veelal kleine straten en gangetjes rondom een vrij groot warenhuis. Niet zo heel bijzonder eigenlijk, maar waar we in deze DLC vooral op moeten letten is de vergelijking van hoe het er nu uitziet en 4 jaar terug. Met dat in het achterhoofd is de map in grote lijnen nog herkenbaar, al is er ook veel veranderd. DICE heeft goed haar werk gedaan, want ze hebben de map met de nieuwe engine alleen maar toffer gemaakt. Zo zal je merken dat in het begin de map er heel mooi uitziet, maar enkele minuten later zullen brokstukken de smalle straatjes versperren en is er niks overgebleven van het warenhuis. Een map waar je continu actie beleeft en waar je jezelf niet snel verveeld.

Gulf of Oman daarentegen is een stuk groter dan Strike at Karkand en is in vrijwel drie stukken verdeeld. Stel: je bent de Rush modus aan het doen en je zit bij het aanvallende team. Dan zal je snel merken dat je meteen in het begin van alle kanten bereikbaar bent voor een simpele 50call. Het is namelijk een woestijnachtig gebied met vrij weinig muurtjes of huizen waar je achter kunt schuilen. Een stukje verder kom je in de wat meer bewoonde gebied terecht. Hier zijn wat huizen van normale grootte zoals we wel gewend zijn van de andere Battlefield 3-maps. Echter is nog een stuk verder sprake van een bouwput, waar meters hoge flats worden gebouwd. Hier denk je de vijanden slim af te zijn omdat alles nog steeds vrij dicht op elkaar staat, maar de snipers kunnen hier plaatsnemen in hoge hijskranen en je zo van boven een enkele reis naar het hiernamaals verkopen. Ondanks dat de map genoeg ruimte tot beweging geeft, is het nog steeds oppassen geblazen voor sniperschoten. Ook kom je hier in aanraking met het Desert Patrol voertuig, een soort racewagen in het zand.

Dan is er ook nog Sharqi Peninsula. Deze map die bij vlagen aan Los Angeles deed denken is een middelmatige map qua grootte. Hier ligt in de Rush modus de focus op een enorm televisiestation waar meters hoog op het dak weer ruim voldoende plek is voor snipers. Speel je liever Conquest of het terugkomende Conquest Assault, dan komt er een stuk bij het level. Hierdoor wordt de actie ook heel wat groter, want er is dan ook sprake van: boten, jeeps, helikopters en natuurlijk tanks. In de Rush modus is er enkel sprake van een tank bij de aanvallende partij. Het is dus een map waar je vrijwel elke klasse kunt trainen en dat maakt deze map onder andere zo fijn om te spelen.

Als laatste is daar het eilandje midden in de oceaan, Wake Island. Voor velen is dit de reden om de mappack aan te schaffen, want het is namelijk niet de eerste keer dat DICE deze map terugbrengt in een Battlefield game. Voor het geval je de map niet bij naam kan herkennen, gaat het hier over dat U-vormige eiland waarin al jaren lang de balans subliem is. In de verschillende spelmodi heb je de beschikking over zowel land-, water- en luchtvoertuigen wat het gevecht nog vetter doet aanvoelen. Ook komt de F-35 weer terug en kunnen we tijdens een snelle achtervolging met een andere jet even stilhangen in de lucht om op adem te komen. De map zelf voelt al heerlijk nostalgisch aan en dan hebben we het nog niet eens over de leuke easter eggs gehad in de map. Denk dan aan de dino’s of het oude Battlefield deuntje uit de radio’s.

Naast de fantastische maps zijn daar ook nog een tiental nieuwe wapens. Deze wapens zijn vrij te spelen door verschillende Assignments te vervullen. Dit zijn kleine missies in de zin van: breng 10 mensen om of maak zoveel headshots met dat wapen. Vrij simpel dus en dat maakt het juist zo leuk om deze assignments te behalen. Bij het behalen van een bepaalde assignment, unlock jij een wapen welke ook in Battlefield 2 in het wapenpakket zat. Niet alleen brengen de wapens het nostalgische gevoel nog verder naar boven, ze zijn ook nog eens verdomd handig. Ze worden dan ook volop gebruikt in de multiplayer. Zoals je misschien zelf wel gemerkt hebt is de Famas toch wel het populairste wapen van het pakket.

We zijn nog niet klaar hoor, want naast een viertal maps en een tiental nieuwe wapens brengt Back to Karkand ook nog eens een nieuwe spelmodus met zich mee. Dit is Conquest Assault. Deze modus is te vergelijken met, de naam zegt het al, Conquest, maar dit keer heeft het verdedigende team vanaf het begin al alle vlaggen tot hun beschikking. Het is dus de bedoeling dat het aanvallende team zo veel mogelijk van deze vlaggen probeert in te nemen om zo genoeg punten te scoren om het potje te winnen. Ter compensatie mogen er van het aanvallende team wel 50 man meer sterven dan het verdedigende team. Een modus dus met veel spanning en teamwork en laat dat nu net zijn wat Battlefield al jarenlang zo leuk maakt.

Back to Karkand is zoals je kan lezen een bijzonder groot pakket. Om toch maar even de concurrent Modern Warfare erbij te halen, weet EA voor een prijskaartje van € 15 toch veel meer content te leveren dan enkel een viertal nieuwe maps. Naast de maps die weer als vanouds tof aanvoelen en de wapens en voertuigen die alles tot een nog hoger niveau weten te brengen zijn wij het toch wel met elkaar eens als we zeggen dat Back to Karkand een verdomd goede mappack is. Het totaalplaatje klopt en alles is netjes gebalanceerd. DICE is inmiddels al druk bezig met een nieuw mappack, maar tot die tijd gaan wij Back to Karkand!