http://playsense.nl/images/file/img_4fda752b51c5f.jpg

Hands-on: FIFA 13 – De FIFA serie bestaat al vele jaren en inmiddels kunnen we toch wel stellen dat Electronic Arts de strijd met Konami heeft gewonnen als het gaat om de meest verkochte games. Elk jaar komen de makers met een aantal vernieuwingen en nieuwe features. Op de E3 kregen we doormiddel van een presentatie al het nieuws op ons af en konden ook nog één potje spelen. FIFA 13 lijkt op veel vlakken toch weer beter te gaan worden. Wat dan precies? Dat lees je hieronder.

Spitsen met een hoger IQ

In FIFA 13 mag je vanzelfsprekend weer alle grote en kleine competities verwachten, maar het belangrijkste in de footie is toch nog wel de gameplay. Het vorige deel werd door velen gezien als de beste FIFA ooit, maar deze kan daar wellicht wat in gaan veranderen. Zo heeft men bij EA Sports meer nadruk gelegd op het aanvallen. Zo is de intelligentie van de aanvallers opgeschroefd, waardoor zij meer kansen proberen te ontwikkelen door meerdere richtingen op te gaan. Het voornaamste bij dit is dat ze de vrije ruimtes vaker op zullen zoeken, waardoor er gaten kunnen vallen. In FIFA 12 bleven ze soms nog weleens hangen of liepen ze te snel buitenspel, omdat ze gewoon naar voren renden richting het doel. Dit moet in FIFA 13 verleden tijd zijn.

http://playsense.nl/images/file/img_4fda7724ec0f0.jpg

De posities worden daarnaast volgens EA Sports ook beter bezet, waardoor het rondzwerven van aanvallers tot het minimum wordt beperkt, maar nog een verbetering is het ‘Complete Dribbling’. Hier heeft men een beetje leentjebuur gedaan van FIFA Street, welke eerder dit jaar verscheen. Elke beweging met de voet aan de bal bepaald of je de bal goed bij je zal houden. Dit verschilt natuurlijk per speler, want de ene is hier beter in dan de ander. Messi is bijvoorbeeld hier erg sterk in en je zult duidelijk merken dat je met hem makkelijker verdedigers passeert. Het dribbelen lijkt ook aanzienlijk soepeler geanimeerd te zijn. In FIFA 12 zag dit er soms nogal lomp uit en leek het net of je met de bal aan het zigzaggen was.

Ballen aannemen en rennen uit die muur

Spelers zullen naast het in 360 graden kunnen dribbelen ook beter de bal kunnen afschermen hierdoor. Ook dit was in het vorige deel wat hoekig om het zo te zeggen. Voetballers zullen nu meer hun armen gebruiken en de bal sneller onder de voet houden en draaien. Het betere dribbelen levert tevens meer acceleratie op bij het sprinten. Dit zal allemaal een stuk explosiever zijn als we de ontwikkelaars mogen geloven. Voordat je een dribbelactie kunt uitvoeren moet je de bal eerst goed aan kunnen aannemen en hier heeft ook een wijziging plaats gevonden. Het heet het ‘Firtst Touch Control’ wat betekent dat jouw houding voor het aannemen van een bal cruciaal zal zijn. Sta jij net met een verkeerde hoek naar de bal dan zal de aanname net wat minder juist zijn. Dit is gedaan om meer realisme te creëren.

http://playsense.nl/images/file/img_4fda775aa0611.jpg

Tijdens de presentatie zagen we dit duidelijk in beeld. Zo zagen we een spits die perfect een ruimte in liep, maar net niet de juiste richting had tegenover de bal, waardoor deze van zijn voet sprong. Jij kunt als tegenstander met een verdediger een duwtje geven of druk zetten en hierdoor kan de speler die de bal wil hebben sneller in de fout gaan. Het druk zetten kun je bijvoorbeeld doen door vlakbij de aanvaller op rondje te drukken, zodat je in duel gaat en zelfs een schouderduw geeft. Dit alles om een spits zijn gedrag te beïnvloeden, waardoor de aanname alsmaar slecht wordt. Het is een klein detail, maar het lijkt een toffe toevoeging te worden. Ook lijkt dit er voor te zorgen dat de balans op orde wordt gehouden aangezien aanvallers nog slimmer en kundiger zijn geworden door de eerder genoemde nieuwe features.

Door de jaren heen heeft EA Sports getracht botsingen, tackles en het duw en trek werk steeds beter in beeld te brengen. In FIFA 12 was dit best prima, maar we zagen toch wel een hoop vage botsingen, waar soms voetballers de meest gekke bewegingen maakten. In FIFA 13 brengt men de tweede generatie van deze physics engine naar voren en moet alles aanzienlijk vloeiender gaan, maar wij hebben bij dit zoiets van: eerst zien dan geloven. Hoewel de nadruk in FIFA 13 meer op het aanvallen zal liggen is er ook aandacht besteed aan de standaard situaties, zoals vrije trappen en dan met name de tactische. Je kunt schijnbewegingen hierbij doen, waar je bijvoorbeeld eerst een speler over de bal kan laten rennen. De tegenstander kan echter een man meer in de muur zetten of juist er uit laten lopen richting degene die de vrije trap neemt. De muur een aantal stappen naar voren zetten kan ook, zodat je misschien een meter kan smokkelen.

http://playsense.nl/images/file/img_4fda777243b69.jpg

Een potje spelen en we zijn al bijna verkocht

Na de presentatie konden we eindelijk zelf even een wedstrijd spelen en dus hands-on met de game. Vanaf de eerste minuut beviel ons dat meteen. Qua gameplay voelt het aan als FIFA 12 wat niet raar is natuurlijk, maar het tempo lijkt veel hoger te liggen. Het passen gaat nog steeds soepel, maar je moet nog wel goed kijken waar je de bal naar toe schiet. Het dribbelen en de balcontrole wat we dus ook eerder zagen in FIFA Street was zeer aanwezig en het past in de grote voetbalgame. Het is even wennen, maar je draait veel makkelijker weg en zo heb je het gevoel dat je meer controle hebt. De animaties bij dit is ook zichtbaar verbeterd en we zagen ook meteen dat aanvallers meer de vrij ruimtes in gingen en echt zochten naar openingen.

We speelden met Chelsea en de opstelling was zo dat de vleugelverdedigers vaak opkwamen met een aanval. Deze liepen automatisch ver mee en zochten ook de gaten op. Het voorgeven van een bal lijkt tevens wat makkelijker te zijn. Wellicht denk je nu wel dat het verdedigen nu het kind van de rekening is en dit dachten wij eerst ook tijdens de presentatie, maar niets bleek minder waar. Glijdende tackles hebben meer impact zoals het lijkt en ook de verbeterde impact engine was hier te zien. De animaties bij het vallen over een been zijn flink verbeterd. Tevens is het druk zetten en het duwen met rondje erg effectief. Het gaat verder allemaal wat natuurlijker en hierdoor oogt het een stuk realistischer. Wat ook tof was dat spelers soms automatisch een overstap doen om zo een teamgenoot in een betere positie de doelkans te geven.

http://playsense.nl/images/file/img_4fda77952eecc.jpg

Voorlopige conclusie

Op visueel vlak was het minder als het vorige deel, maar dit is ook nog een vroege versie van de game die vooral de nieuwe features op het vlak van gameplay moest tonen. En qua gameplay maakte FIFA 13 door bepaalde verbeteringen en nieuwe features een nette indruk. En het voelt in het geheel wat echter aan en toch ook weer fris. Het speelde kortom lekker vlot en vooral het hogere tempo bevalt ons wel. Het creëren van openingen in verdedigingen gaat wat simpeler, maar dat bevorderde alleen maar het vermaak tot nu toe. Naast dit wordt Football Club uitgebreid en zul je ook op jouw telefoon (Iphone) alles kunnen bijhouden. In het kort lijkt EA Sports met FIFA 13 een nog betere footie neer te zetten dan voorheen.