Review: Gravity Rush – Een echte must-have titel voor de PS Vita was lange tijd ver te zoeken. Bij de launch had je natuurlijk games als Uncharted: Golden Abyss en enige tijd later Resistance: Burning Skies. Beide erg degelijke titels, maar het leverde geen ervaring op die je beleefd moest hebben. Beide franchises kennen we al van de Playstation 3 en er veranderde, afgezien van de leuke touch besturing, niet enorm veel. Toen wij te horen kregen dat Gravity Daze onder de naam Gravity Rush naar Europa zou komen, waren we meteen grenzenloos enthousiast. Deze game is er namelijk één die optimaal gebruik maakt van alle functies die de PS Vita te bieden heeft. Dit zorgt voor leuke, uitgebreide en enorm uitdagende gameplay. Vooral omdat je absoluut niet bang hoeft te zijn gelimiteerd te worden door de wetten der natuur.

In Gravity Rush speel je als Kat, een tienermeid die overduidelijk lijdt aan geheugenverlies. Je wordt wakker in een stad genaamd Heksenville, een plek die voor Kat onbekend is en ook hoe ze hier verzeild is geraakt is een raadsel. Je kijkt voor je uit en ziet een zwarte kat, die jou zonder enige vraag om goedkeuring de kracht geeft om de zwaartekracht naar wens aan te passen. Dit voor Kat onbegrijpelijk fenomeen maakt het verliezen van haar geheugen alleen nog ernstiger. Al snel beginnen haar pas verworven krachten te wennen en ook de kat, die zij later de naam Dusty geeft, is al snel haar beste vriend. Samen probeer je een eigen plekje te vinden om ’thuis’ te noemen, maar al gauw kom je erachter dat Heksenville geteisterd wordt door monsters die in de volksmond de Nevi genoemd worden. Jij maakt het jouw taak om Heksenville te verlossen van deze erbarmelijke omstandigheden.

Hoewel haar krachten goed van pas komen in de strijd tegen de Nevi, is niet iedereen even blij met haar inspanningen voor het grotere goed. In het begin van de game staat Kat bekend als een no-good shifter, de vreemde krachten die ze heeft – dat was zo ongewoon! Je zult veel goede daden moeten verrichten om je reputatie te verbeteren. Hoe hoger de reputatie, des te meer krachten zul je ontvangen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om de krachten die je al in je bezit hebt, nog sterker en zuiniger in gebruik te maken. Uiteindelijk kom je de reden van de slechte faam van shifters tegen, namelijk Raven. Zij heeft een heel andere kijk op de gebeurtenissen in Heksenville en ziet jou als een doorn in het oog. Haar krachten zijn van gelijke aard, maar worden gebruikt voor compleet conflicterende doeleinden.

Al in het begin van de game maak je kennis met verschillende gravitationele krachten, welke je door middel van het verzamelen van kristallen kunt verbeteren. Deze kun je op verschillende manieren bemachtigen. Zo vind je deze verspreid door de grote open wereld, maar ontvang je ze ook als beloning voor het verslaan van de Nevi of voltooien van challenges. Die laatste is erg belangrijk voor de voortgang in de game, aangezien deze de hoofdbron van de kristallen zijn. Daarnaast zijn ze erg handig voor het beoefenen van specifieke krachten. Sommigen gebruik je minder vaak dan anderen, maar als je ze ooit tijdens een kritiek punt in de game nodig hebt, is dat beetje oefening wel handig. De challenges verschillen van races tot verslaan van Nevi en je zult in alle gevallen te maken hebben met een tijdslimiet. De uitslagen hiervan worden online opgeslagen en je kunt jezelf vergelijken met je vrienden, maar ook de rest van de wereld. Dit blijft je pushen om het steeds beter te doen en zorgt dus voor een leuke vorm van rivaliteit.

Niet alleen daardoor houden de challenges je lang bezig, maar ook omdat sommigen juist enorm lang duren. In bepaalde gevallen kun je door het verslaan van een aantal Nevi tijdens een challenge de speeltijd rekken. Omdat je normaal gezien zo lang niet door hoeft te gaan, valt de game qua vijanden en tactiek wat in herhaling. Dit kan vooral in een later stadium van de game een plaag zijn, in het bijzonder als je het af en toe niet haalt, want de game mist een ‘Retry’ optie. Normaal gezien is dit niet zo’n probleem, want een missie afbreken om daarna opnieuw op te starten is gewoon mogelijk. Jammer genoeg is het grootste nadeel van Gravity Rush de veel te lange laadtijden. Hierdoor kun je beter de missie afmaken, terwijl je weet dat je het niet gaat halen, of gewoon doodgaan. Dat is namelijk (veel) sneller.

Gelukkig is er nog iets wat niet snel voorbij hoeft te zijn (dat is het godzijdank ook niet) en dat is het verloop van de verhaallijn. Gravity Rush neemt je namelijk mee naar een dorpje, eerst zo klein, die uiteindelijk uitgroeit tot een heuse metropool. Tijdens de game is aan jou de eer om de stad weer terug te brengen naar haar oude glorie. Heksenville was namelijk niet altijd een pietleuterig, nietsbetekenend stadje. Gedeeltes van Heksenville zijn uit elkaar getrokken door de vervormingen die teweeg gebracht zijn door de aanvallen van de Nevi. Deze wezens komen voort uit de Gravity Storm die onder de stad schuilgaat. De storm zal pas opklaren als je de oorzaak van al het kwaad vindt en het zonder mededogen de kop indrukt. De oorsprong is echter niet zomaar gevonden! Op je pad zul je meerdere plotwendingen tegenkomen die niet alleen met jou, maar ook met je mede-shifter te maken hebben.

De sfeer van de game wordt steeds donkerder en zelfs een beetje somber. Maar hoe meer wij van de game zien en spelen, hoe meer wij de stijl in onze harten kunnen sluiten. De grafische stijl die ons met vlagen doet denken aan die in El Shaddai, had niet anders moeten of zelfs mogen zijn. Het geeft een soort van elegantie die de game siert, omdat het zo anders is en toch passend. Ook de comics die de verschillende episodes binnen de game met elkaar verbinden, voegen toe aan het geheel. De stemmen in de game, hoewel weinig aanwezig, blijven net als in Gravity Daze gewoon Japans, maar dan natuurlijk Engels ondertiteld. Wij hoopten stiekem op een nieuw voorval waardoor we de game nog ietsje langer konden spelen en die kregen we ook. Er is werkelijk aan alles gedacht.

Wanneer de wereld door al deze ontwikkelingen letterlijk en figuurlijk op zijn kop gezet wordt, is het van groot belang dat de besturing die dat alles weer recht kan zetten ook goed werkt. Hoewel het in het begin nogal ingewikkeld lijkt, en dat uiteindelijk ook is, baart oefening weldegelijk kunst. Je zult je steeds gemakkelijker door de wereld heen kunnen bewegen door te sliden, vliegen en tijdens deze vluchten de zwaartekracht aan te passen. Deze laten ook verschillende aanvallende moves toe die je nergens anders terug ziet. Je kunt simpel aanvallen vanaf de grond, maar ook vanuit de lucht. Deze laatste aanval, de gravity kick, zal doorgaans je meest gebruikte aanval worden, waardoor de overige mogelijkheden helaas door gebruiksgemak komen te vervallen. Je zult ook enkele ultieme aanvallen hebben, maar deze kunnen maar eens in de zoveel tijd gebruikt worden. Hierdoor ben je niet oppermachtig, ookal ben je door een hoger level in het voordeel. Dit houdt de spanning een beetje in het spel.

Je zult ook vaker dan in welke andere game dan ook moeten terugvallen op het gyroscopisch gemak en de touch screen mogelijkheden die de Vita je te bieden heeft. Het ontwijken van aanvallen doe je heel eenvoudig door een keer met je vinger over het scherm te vegen, zonder dat je hiervoor je vingers van de sticks hoeft te halen. Ook zul je je via de grond sneller kunnen bewegen met de gravity slide, welke gelijktijdig korte metten maakt met alle Nevi die je pad kruisen. Dit doe je door twee duimen in de onderste hoeken van het scherm te drukken en de Vita in de richting te bewegen waar je heen wil. Voor iets preciezere richtingkeuze til je een duim op, waardoor je een gerichte sliding maakt. Dit alles werkt perfect, maar dan wel als je thuis zit. In de bus of auto reageert de Vita ook constant op de bewegingen van het voertuig en daardoor zul je geregeld ondersteboven hangen of een kant opdraaien die absoluut niet wenselijk was.

Afgezien daarvan zijn wij zeker tevreden over de enorm goed uitgewerkte functionaliteiten en de integratie in een game als deze, welke zonder al deze toevoegingen niet het succes had kunnen zijn wat het uiteindelijk is geworden. Van de eigenzinnige soundtrack, tot de grafische stijl, de unieke, doch vreemde aspecten van het verhaal, maar vooral de gameplay – wij kunnen er alleen maar lof over uitspreken. Wat kleine minpuntjes zien wij maar al te graag door de vingers, wanneer deze overspoeld worden door een golf aan pluspunten. Ons lange wachten wordt beloond met een first party game die zonder al teveel moeite ons weet te overtuigen de Vita weer op te pakken en anderen zou moeten overhalen er een Vita voor aan te schaffen.

• Grote open wereld
  • Innovatieve besturing die ook nog eens goed werkt
  • Lange speelduur