http://playsense.nl/images/file/img_4fe2f92955510.jpg

De Call of Duty games hebben allen tot het laatste deel een stormachtige singleplayer die velen in één ruk uitspelen, als ze er überhaupt aan beginnen. Na het uitspelen is een tweede playtrough interessant voor Trophy jagers, maar daar blijft het dan bij. Met de replay waarde is het dus niet spectaculair gesteld, maar daar gaat met Black Ops II mogelijk verandering in komen.

“There is something that multiplayer has, but the campaign hasn’t had so much of: replayability,”

Mark Lamia, studiohoofd bij Treyarch, heeft namelijk aangegeven dat de focus van Treyarch bij de singleplayer op een goede replay waarde ligt. Dit benadrukt hij door Strikeforce levels te benoemen, welke op vele verschillende manieren gespeeld kunnen worden én invloed hebben op het verloop van de rest van de singleplayer.

“If you look at the Strikeforce levels, and you look at us going after choice and sandbox gameplay, what it does is put replayability inside the campaign.”

De Strikeforce levels zullen een belangrijke rol gaan spelen en het is interessant om te horen wat de opinie van Lamia over de singleplayer is. Wij bekeken op de E3 de singleplayer en een Strikeforce level, waarover je hier meer kan lezen. Verder is het afwachten tot dit najaar en dan zullen we vanzelf zien of de singleplayer een degelijke replaywaarde bevat.

“Look at the branching storylines: all these things, I believe, will drive people who enjoy the campaign experience to go back and play it again, because you’re going to have some new paths that you didn’t experience, or even in the case of Strikeforce levels, levels that you didn’t even play: it’s possible that you might not play all the Strikeforce levels on your first play-through. And then there are the story-endings.”

“I think the goal at the highest level from a design perspective was accessibility plus depth of gameplay plus replayability. To me, for a campaign, that’s the Holy Trinity.”