Review: Game of Thrones – Wellicht heb je wel eens van Game of Thrones gehoord. Dit is namelijk van oorsprong een reeks boeken uit 1996. Inmiddels, meer dan 10 jaar later is Game of Thrones verwerkt in erg populaire televisieserie. Met de hoge populariteit van de tv-serie besloot ontwikkelaar Cyanide Studios eerst met een MMO te komen, maar dit was echter allesbehalve een succes. Nu komt diezelfde ontwikkelaar met een RPG voor de PlayStation 3. Of deze tweede poging van Cyanide Studios beter uitpakt dan de MMO, dat lees je in deze review!

Het verhaal

Je zou denken dat de Game of Thrones RPG veel te maken heeft met verhaal van de boeken, of met de televisieserie. Dit had ikzelf ook verwacht van de game, maar opmerkelijk genoeg heeft het verhaal bijna niets te maken met de boeken en televisieserie. Wanneer je de game voor het eerst speelt krijg je een lange cut-scene te zien met heel erg veel dialogen, wat eigenlijk tijdens de hele game het geval is. Tijdens deze dialogen kun je zelf bepalen wat je zegt, waardoor het verhaal soms een lichte wending kan krijgen.

Jij speelt als Mors Westford en maakt deel uit van de Night’s Watch. Het is aan jou de taak tijdens je eerste missie om een verrader van de Night’s Watch op te sporen en te vermoorden. Wanneer je bijna klaar bent met je missie gebeurd er iets opvallends, waar wij inhoudelijk niet al te veel over willen zeggen om spoilers te voorkomen.

Wat we wel kunnen vertellen is dat er een compleet nieuw hoofdstuk begint en plotseling ben je in de huid gekropen van een andere personage. Jij bent nu Alester Sarwyck, de zoon van de inmiddels overleden koning van Westeros. De dienaar van jouw vader heeft je verzocht terug te komen naar je geboorteplaats, Westeros. Door het plotselinge overlijden van de koning is er veel onrust ontstaan in de stad Westeros waardoor het dan ook jouw taak is de orde terug te brengen. De dienaar van de koning heeft echter vermoedens dat het geen natuurlijke dood is, maar iemand hem vermoord heeft. Jij gaat op zoek naar de mogelijke moordenaar en komt langs allerlei gebieden, waaronder King’s Landing.

Gameplay

Wanneer je begint met de game zie je al met wat voor soort personage je kunt spelen. Je mag voor je personage weer een keus maken uit één van de drie vechtstijlen, maar ook skill points verdelen over verscheidene skills. Het uiterlijk van je personage is niet aan te passen, maar je kunt wel nieuwe uitrusting aanschaffen. Nadat je klaar bent met het verdelen van skill points en kiezen van een vechtstijl begint de game. Je krijgt een hele lange cut-scene te zien en kunt na heel veel dialogen dan aan de tutorial beginnen om de game een beetje te leren kennen.

Jij hebt een hoge rang bij de Night’s Watch, dus je krijgt de taak de nieuwelingen te trainen. Zij moeten tegen jou vechten, en terwijl dit gebeurd wordt uitgelegd hoe je de game speelt. Zo wordt bijvoorbeeld vertelt hoe je kunt switchen tussen het aanvallen van een bepaalde vijand, wat je simpelweg doet met de pijltjestoetsen. De aanvallen kun je echter niet helemaal zelf uitvoeren, je kiest gewoon welke vijand je aan wil vallen en kunt gebruik maken van je eigen unieke skills.

Deze skills heeft Cyanide Studios op een leuke manier toegepast. Wanneer je namelijk op de R1 knop klikt kom je in een soort slow-motion modus terecht waarin je kunt kiezen welke skill je wilt gebruiken en op welke vijand. Skills kun je niet constant gebruiken, want je moet in de gaten houden hoeveel energie je over hebt. De gevechten zijn naar onze mening ietwat aan de neppe kant, want je krijgt nauwelijks het gevoel dat je je tegenstander nou echt pijnlijk hebt geraakt. Je ziet dan ook vrijwel geen bloed wanneer je de tegenstander raakt.

Mors Westford heeft tevens nog een hond, die zelf ook zijn eigen skills heeft. Later in de game unlock je de mogelijkheid in de huid te kruipen van de hond, de zogenaamde Skinchanger. In sommige gevallen zal je de hond moeten gebruiken omdat je de geur van iemand of iets moet volgen. Het is een leuke toevoeging, maar kon wel iets beter uitgewerkt worden. Wanneer je bondgenoten aan je zijde hebt is het mogelijk om tijdens een gevecht te switchen naar hun. Je kunt dan ook bepalen wie zij aanvallen en hun eigen skills toepassen op een vijand. De gevechten in Game of Thrones zijn veelal hetzelfde en de bewegingen die je maakt tijdens een gevecht lijken constant hetzelfde.

Als je het eerste hoofdstuk met Mors voltooit heb ga je door naar hoofdstuk 2. Voordat we hiermee beginnen moeten we de vechtstijl kiezen en skill points verdelen bij Alester Sarwyck, vanaf dit hoofdstuk spelen we namelijk als hem. De gevechten zijn natuurlijk weer hetzelfde, van die saaie bewegingen en ondertussen weer wat skills kiezen. De keuze van Cyanide Studios om de game te spelen vanuit twee verschillende personages is niet zo slim geweest, want het is moeilijk om een band te scheppen met je personage door het constant veranderen van persoon.

Graphics + sound

Niet alleen stelt de gameplay ons teleur, maar ook de graphics vallen dik tegen. De cut-scenes, die je heel vaak tegenkomt in Game of Thrones, zien er grafisch niet al te best uit en de lippen bewegen ook nog eens niet gelijk en realistisch mee met de uitspraak. Op gegeven moment kwamen we in de game vuur tegen, maar het zag er werkelijk waar teleurstellend uit. Het enige waar wij nog blij van werden is dat we de steden waar we langs kwamen herkenden. Zo merk je overduidelijk hoe het eruit ziet bij ‘The Wall’ en herkennen we King’s Landing, maar de steden hadden levendiger gekund. Af en toe kom je iemand tegen, maar hetgeen wat je het meeste zal aantreffen zijn simpelweg handelaren, waar je bijvoorbeeld potions en wapens kunt aanschaffen.

Game of Thrones is een teleurstellende game. De game is leuk om een uurtje of 1 à 2 te spelen, maar daarna word je het wel zat om constant te praten met mensen en het hebben van diezelfde eentonige gevechten. Het was natuurlijk leuker geweest als het verhaal wat meer gebaseerd zou zijn op de televisieserie of de boekenreeks, maar dit neemt niet weg dat het verhaal nog wel in orde is. Qua graphics is Game of Thrones ook nog eens onder de maat en Cyanide Studios had veel meer kunnen halen uit het gevechtssysteem. Ben je een die-hard fan van Game of Thrones? Zelfs dan mis je eigenlijk helemaal niets als je deze game niet hebt gespeeld.

• Verhaal is goed opgebouwd
  • Steden zijn herkenbaar
  • Vrijheid om keuzes te maken