Sony introduceerde met de PlayStation 3 een nieuw medium, de Blu-ray disc. Destijds was er forse concurrentie tussen de Blu-ray disc en de HD-DVD, maar deze laatstgenoemde moest na enige tijd toch zijn meerdere erkennen in Blu-ray. Deze disc was en is de toekomst, want de hoeveelheid data die men hierop kwijt kan is behoorlijk aan de hoge kant. Een standaard disc bevat al snel 50GB aan ruimte, maar Square Enix verwacht dat dit niet voldoende zal zijn voor de volgende generatie consoles.

Yoshihisa Hashimoto, de technische baas bij Square Enix is verantwoordelijk voor de Luminous engine en in een interview heeft hij aangegeven dat hij verwacht dat de huidige beschikbare ruimte op een Blu-ray disc een probleem kan zijn voor games die op next-gen consoles moeten gaan verschijnen.

“Yeah, that could be a challenge. There’s a possibility that just one Blu-ray may not be sufficient.”

De reden hiervoor is dat met de Luminous engine mogelijk is om bepaalde gedeeltes die gebruikt worden in CGI-filmpjes direct mee te nemen naar de daadwerkelijke game. Dit vraagt echter dusdanig veel schijfruimte dat de huidige grootte een beperking vormt. Toch valt het op te lossen door de content te comprimeren, maar ook dat is nog een behoorlijke uitdaging. Wel is het zo dat de next-gen consoles niet op korte termijn verschijnen, wat Square Enix de mogelijkheid geeft een oplossing hiervoor te vinden.

“Of course, it’s too massive of a data to use in a game as-is, but I think the look and feel will probably remain. If we had time, we could’ve compressed the data even smaller. We didn’t have time to do that, so we just used the same master data – but it can definitely be reduced.”

“We have to really consider the mechanism of compressing the data carefully.”