Impressie: Rocksmith – Guitar Hero maakte enkele jaren geleden wereldwijde furore met de plastic gitaartjes die in korte tijd razend populair werden. EA zag het succes hiervan ook in en kwam met een tegenhanger die de naam Rock Band droeg. Door een overkill aan nieuwe delen ebde het enthousiasme echter snel weg en stopte Activision de Guitar Hero franchise in de koelkast. Rock Band leeft nog wel, maar echt veel spectaculairs hoeven we de komende tijd van de franchise niet te verwachten. Toch kun je binnenkort weer gitaar gaan spelen en wel dankzij Ubisoft, dat eindelijk Rocksmith naar Europa brengt.

Gitaar spelen, maar dan wel met een echte

Rocksmith is in Amerika vorig jaar verschenen en deze game onderscheidt zich van Guitar Hero en Rock Band door gebruik te maken van zo goed als een echte gitaar. Dat zal de prijs van de game ongetwijfeld fors doen stijgen, maar aan de andere kant is Rocksmith het meest realistische wat je maar kunt krijgen. De ontwikkelaar heeft de game al lang klaar, maar werkt de laatste tijd aan een uitbreiding in de zin van een basgitaar en Ubisoft wacht tot deze klaar is, zodat ze in Europa de meest complete versie kunnen uitbrengen.

Het spelen van games met plastic gitaren waarbij je lukraak op wat knopjes moet drukken is kinderspel in vergelijking met Rocksmith. De game maakt gebruik van gitaren die heuse snaren bevatten. Deze snaren kun je vervolgens weer aandraaien en dat heeft direct invloed in de game, wat behoorlijk bijzonder is om te zien. Je waant je een echte gitarist en wel doordat de gitaar min of meer gelijk is aan het echt werk. Het enige verschil is dat deze gitaar met een USB kabel is aangesloten aan je PS3, maar dat is het dan ook echt wat computertechnologie betreft.

In plaats van de knoppen indrukken nu de snaren raken

Waar Rock Band en Guitar Hero eigenlijk hetzelfde principe gebruiken, gooit Rocksmith het toch ietwat over een andere boeg. In plaats van dat je op het juiste moment de juiste knop moet indrukken zul je in deze game de juiste snaar moeten aanraken. Klinkt op zich vrij simpel, maar iedereen die wel eens gitaar gespeeld heeft weet dat je op elke plaats waar je het instrument raakt een hele andere klank krijgt. Dat zal dan in de game ook zeker aanwezig zijn, waardoor de mogelijkheden met betrekking tot digitaal gitaar spelen in één klap uitgebreid worden met factor honderd.

In de eerste instantie lijkt Rocksmith als je er als leek naar zit te kijken onbegonnen werk , maar de game zal daar gelukkig rekening mee houden. Je zult rustig kunnen beginnen om alles aangaande het bespelen van een gitaar te leren. De tracks die je in het begin zult spelen zijn nog erg simpel en uiteindelijk komt het er op neer dat je zult moeten leren welke kleur op het scherm naar welke snaar verwijst. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, ben je al gelijk een heel stuk verder. De weergave in-game is op zich vrij vertrouwd, want de diverse snaren die je moet aanslaan komen rustig in beeld schuiven en het is aan jou om het goed te timen.

Dynamische moeilijkheidsgraad

Wel is het zo dat de hoogte van de betreffende kleur die je moet aanslaan op het scherm kan variëren, wat als gevolg heeft dat je de toonhoogte moet veranderen. Je gebruikt tijdens het spelen dan ook beide handen continu om echt om de snaren te bespelen in plaats van dat één hand aan het flipperen is, zoals op de plastic gitaren. Een ander fundamenteel verschil is dat er geen verschillende moeilijkheidsgraden zijn. De uitdaging zal tijdens het spelen dynamisch opgebouwd worden; wat betekent dat een goede speler automatisch meer noten krijgt. Verpruts je dit, dan schroeft de game het tempo wat terug.

Hierdoor is het competitieve aspect uit Rockband of Guitar Hero misschien wat minder aanwezig, maar aan de andere kant biedt het wel volop plezier en leer je hiermee goed gitaar spelen. Eerder gaven we al aan dat de game aanvankelijk afschrikwekkend werkt, maar juist door deze manier van spelen zul je op je eigen tempo de gameplay steeds beter leren kennen, wat het in één keer een heel stuk toegankelijker maakt. Rocksmith mogen we dan ook een innovatief product noemen in het genre, want het verrijkt het absoluut en mensen die baalden dat Guitar Hero ermee gestopt is en nog altijd op een nieuwe Rock Band wachten worden hiermee op hun wenken bediend.

De game zal een redelijk uitgebreide soundtrack bevatten en zeker nu de uitgebreidere versie naar Europa komt mag je veel meer extra’s verwachten ten opzichte van het origineel dat al een jaar in Amerika verkrijgbaar is. Natuurlijk volgen er nog een hoop aanbiedingen in de vorm van downloadbare content, maar de ontwikkelaar gaf wel aan dat ze vooral op zoek zijn naar de wat minder bekende nummers, aangezien uit ervaring blijkt dat mensen ook daar bijzonder veel interesse in hebben. Daarnaast wil de ontwikkelaar vooral tracks in de game hebben die goed en leuk zijn om te spelen met de gitaar, dus tracks met een goede afwisseling in tonen in plaats van een zich eindeloos herhalend patroon.

Voorlopige conclusie

Vergeten ze dan de populaire tracks? Absoluut niet, ook deze zullen uiteraard aanwezig zijn, maar Ubisoft legt de nadruk elders. Deze ligt op speelbaarheid en een goede afwisseling. Hiermee onderscheidt de filosofie van Rocksmith zich relatief fors ten opzichte van soortgelijke games. Dat gezegd hebbende kunnen we als voorlopige conclusie meegeven dat het een ambitieus stukje software zal gaan worden en gezien de hoge populariteit in Amerika zal de kans groot dat de game hier ook redelijk veel interesse opwekt. Het idee is innovatief en dat moeten we steunen. Zorg dat je Rocksmith in de gaten blijft houden.