Far Cry 2 was een enorme game, waarin een map niet genoeg was om de complete omgeving weer te geven. Soms reed of voer je minuten lang rond zonder enig teken van leven. Waar je juist geen leven tegen zou moeten komen, daar vond je het wel. Had je een half uur geleden een kamp uitgemoord, stonden daar weer militanten alsof er nooit iets gebeurd was. Dit maakte de game op den duur een stuk minder leuk om te spelen en hierdoor haakten veel gamers af. Jammer, deze game had enorm veel potentie.

Ubisoft heeft daarom wel degelijk maatregelen genomen om dit soort problemen in Far Cry 3 tegen te gaan, met de nodige veranderingen in de core-gameplay. Wat je aan aanpassingen mag verwachten zorgt ervoor dat de game veel toegankelijker wordt voor het grote publiek, hopelijk zonder al teveel verlies van de officiële fanbase.

  • Het friend system is verdwenen
  • De omgeving is wederom aantastbaar door vuur
  • Fast travel is mogelijk
  • Mensen komen niet zomaar terug uit de dood “own an area, you own the area.”
  • Wapens roesten niet meer en lopen niet vast
  • Je wordt niet meer getergd door malaria
  • De map van de game bestaat uit een eilanden groep. De singleplayer op het ene eiland, de coöp op het andere en PvP op weer een ander eiland
  • Met de in-game editor kun je je eigen eilanden en maps bouwen.

Het bovenstaande beslaat meer dan de helft van de klachten die Ubisoft te horen kreeg over het voorgaande deel. Dit zal er ongetwijfeld voor zorgen dat teleurgestelde fans de franchise wellicht weer een kans durven te geven.