Review: The Walking Dead Episode 2: Starved for Help – Na Back to the Future en Jurassic Park richt ontwikkelaar Telltale Games zich op The Walking Dead. Men vertaald de gebeurtenissen die gebaseerd zijn op het verhaal uit de comics naar een point and click game en de eerste van vijf episodes liet een tijd terug een steengoede indruk achter. Deze aflevering zat vol spanning en confrontaties met zombies of Walkers, zoals ze in The Walking Dead heten. In Episode 2: Starved for Help gaat het, zoals de titel deels zegt om eten, want voedsel is schaars in deze barre wereld, waarin je niet iedereen gelijk moet vertrouwen.

Hoe het allemaal begon

Hoewel dit tweede deel uit de vijfluik amper gevechten met zombies bevat gaat het meer om machtstrijd en bizarre plotwendingen. Dat maakt ook deze aflevering tot een succes, maar eerst proberen we even zonder spoilers te vertellen hoe het zo ver is gekomen. In de eerste aflevering maken we kennis met Lee, welke en nogal gewelddadige geschiedenis heeft, waar hij dan liever ook niet over praat. Hij komt na een ongeluk een meisje genaamd Clementine tegen en samen komen zij terecht in een groep die met elkaar probeert te overleven en al snel is duidelijk dat de groep niet op één lijn zit. Na wat voorvallen, waarbij jij belangrijke keuzes hebt moeten maken beland de groep bij een motel vlak in de buurt. Men denkt de perfecte locatie te hebben, maar schijn bedriegt wat later blijkt.

Ze denken het een lange tijd vol te kunnen houden bij het motel en zoeken objecten bij elkaar om een goede omheining te bouwen die Walkers en vreemdelingen buiten de deur zullen houden. Aan het begin van de tweede episode maken we kennis met Mark, welke wat voedsel mee had en om die reden mocht hij zich bij de groep voegen. Drie maanden later is de situatie echter zeer verslechterd, want Mark had niet veel voedsel bij hem, waardoor dit mondjesmaats moet worden uitgedeeld. Soms krijgt iemand wel eten terwijl de ander hongerig en wanhopig moet toekijken. Dit levert de nodige spanningen op binnen de groep en als Lee, wat het speelbare personage is, zit jij hier precies tussenin. Lilly en Kenny kunnen het maar niet eens worden met elkaar en jij moet een kant kiezen of voor een middelweg gaan als dat mogelijk is.

Twee vreemdelingen met een deal

In The Walking Dead moet jij dus zeer belangrijke keuzes maken tijdens conversaties of gevaarlijke situaties. Zo kan het voorkomen dat je moet kiezen wie leeft en wie sterft en dit zie je ook in deze aflevering terug. Ook zie je de gevolgen van jouw keuzes uit het eerste deel en dit zal als maar doorgaan tot het einde. Wat dat betreft heeft Telltale dit erg tof uitgewerkt. Wat we al zeiden draait het deze episode veel meer om de groep en wie de leiding heeft. In deze aflevering draait het om de machtsstrijd tussen Lilly en Kenny die opnieuw met elkaar in discussie gaan, omdat ze constant anders denken over situaties. Ook op het moment dat twee vreemdelingen langs het motel komen voor benzine ontstaat er een conflict. De twee mannen willen wat benzine voor hun generators in ruil voor voedsel.

Ze geven aan dat ze op een boerderij wonen met eten in overvloed. Door de wanhopige situatie is de keuze van de groep dan ook snel gemaakt. Een aantal blijven achter terwijl Lee met een paar leden uit de groep een kijkje gaat nemen bij de boerderij. Wellicht kunnen ze daar wel verblijven of permanent een plek krijgen. De boerderij lijkt namelijk veilig door de afgelegen locatie en de beveiliging door middel van een hek waar ontiegelijk veel voltage op staat. Eenmaal op de boerderij zal het verhaal zich pas echt ontpoppen en zul je in situaties belanden, waarin jij essentiële beslissingen moet nemen. En net als in A New Day heb jij soms beperkt de tijd om te reageren wat een bepaalde druk veroorzaakt die je niet snel in een game zal hebben. Je moet snel bedenken: oke, als ik dit kies dat zal dat gebeuren, maar doe ik dit dan gaat het weer zo. En dat alles in een zeer korte tijd, waardoor je ook snel gaat twijfelen.

Confronterende en ongemakkelijke situaties

Je wilt als speler namelijk het beste resultaat halen, maar soms maak je een keuze, waarvan jij denkt dat dit de juiste is en dan pakt dit totaal verkeerd uit. Telltale Games weet door het goed geschreven script en de zeer lastige keuzes jou in een ongemakkelijke positie te brengen. Je zult namelijk ook keuzes moeten maken die niet in goede aarde zullen vallen bij de groep of één individu. Je weet bovendien ook niet of een bepaalde keuze gevolgen heeft voor op korte termijn of juist de lange termijn. Hierin zie je het gave concept van de game in actie en het zorgt ervoor dat je op het puntje van jouw stoel zit. Deze episode verveelt ook geen moment. Naast alle spannende momenten zijn er ook wat momenten van rust, zoals dat je met Lee even en schommel gaat repareren. Een goede afwisseling tussendoor wat ons betreft.

We zeiden eerder al dat de Walkers een bijrol spelen in Starved for Help, maar dat betekent niet dat het bloed rijkelijk zal vloeien. Nee, qua actie met een hoop gore zit er genoeg in. We zouden graag meer over het verhaal willen vertellen, maar dan gaan we ontzettend zitten spoilen. Het komt er op neer dat de groep een keuze maakt en dat dit grote gevolgen zal hebben en welke dat zijn laten we dus achterwege. We kunnen wel zeggen dat ook deze aflevering weer een sterk verhaal bevat en dat de personages nog beter naar voren komen. Je hebt dan het idee dat je echt een serie aan het bekijken bent, waar jij invloed op hebt. Zo fraai zit het in elkaar en met name door de gruwelijke keuzes levert dit een bijzondere ervaring op. De conflicten zijn soms zo hevig dat je even op adem moet komen, maar op een gegeven moment gaat het achter elkaar door.

Technische problemen

Echter kan het wel zijn dat je het vervolg van de rest van het verhaal na een tijdje wel kunt voorspellen, maar het verpest het vermaak gelukkig niet. Wat het wel een beetje kan verpesten is dat deze aflevering wat technische problemen kent. In tegenstelling tot de eerste episode gaat de game erg lopen stotteren tot het punt dat het beeld even volledig stil staat. Dit gebeurt door de hele aflevering heen, maar niet constant. Het is wel zonde, want je raakt hieronder wat uit de game en de situatie waarin Lee zich in bevind. Hoe dit komt is ons niet duidelijk, maar wellicht heeft het met de tijdsdruk waar Telltale Games mee zit te maken. Jammer dat dit er in zit, maar verder is het op grafisch vlak weer een sterke game geworden met opnieuw nette graphics en zit er weer voldoende van die bekende The Walking Dead sfeer in, waar niets is wat het lijkt en een zonnige toekomst een utopie lijkt te zijn.

Hoewel we het qua verhaal wat raadselachtig houden kun je wel uit de tekst opmaken dat Telltale Games met Episode 2: Starved to Help weer een bijzonder iets heeft neergezet. Het gaat deze keer meer om het menselijk aspect en karakters wat het heel erg boeiend maakt. De keuzes die je moet maken zijn naar onze mening nog zwaarder geworden. Ondanks dat deze aflevering technisch minder sterk in elkaar zit door het stotteren, lichte freezes en kleine glitches speelt het verder prima. Je hebt weer de vertrouwde cursor, waarmee Lee mee bestuurt en puzzels oplost, welke overigens niet al te lastig zijn. En verder is er weer het conversatiesysteem, waarin je soms in een split-second een beslissing moet nemen. Op dit gebied, waarin jij zelf als speler voorwerpen moet oppakken of manipuleren hoef je niet veel nieuws te verwachten, maar veel last zal je door het krachtige verhaal en schokkende gebeurtenissen. Ja, ook deze episode is weer een aanrader, want je zit weer twee tot drie uur op het puntje van je stoel.

• Bloederige en schokkende actie
  • Keuzes wegen nog zwaarder
  • Ongemakkelijk gevoel