Impressie: Epic Mickey: The Power of Two – Eind 2010 kwam Epic Mickey exclusief voor de Nintendo Wii uit, maar gelukkig komt het vervolg van deze vermakelijke platformer wel naar de PlayStation 3 toe. In Epic Mickey : The Power of Two moeten we opnieuw flink gaan rondzwaaien met een kwast en dat allemaal in Cartoon Wasteland, waar na het eerste deel nog steeds een hoop mis is. Jij zult dit met Mickey en anderen op moeten lossen. Wij zagen de game in actie op de E3 en het is dus tijd om de game eens nader te bekijken.

Cartoon Wasteland in de penarie

Epic Mickey : The Power of Two begint met de terugkeer van de Mad Doctor. Dit is de eindbaas van het eerste deel en hij wil het goed maken. Althans zo lijkt het. Hij heeft ingezien dat wat hij in het verleden heeft gedaan niet te verantwoorden is en wil daarom Cartoon Wasteland weer opbouwen samen met de inwoners, waaronder Oswald het konijn. Die laatste gaat akkoord met de gekke dokter, maar vertrouwd hem voor geen cent. Dit omdat de wereld nog steeds last heeft van rare gebeurtenissen. Hij zorgt er dan ook voor dat de speciale kwast, waar je mee kunt verven en dingen kunt laten verdwijnen, weer in zijn bezit komt. Vervolgens gaat hij op zoek naar Mickey Mouse en als hij hem gevonden heeft gaat hij Cartoon Wasteland opnieuw redden, zoals hij ook in het eerste deel deed.

Als de wereldberoemde muis en Oswald op onderzoek uit gaan merken ze al snel dat hun zorgen gegrond waren, want de Mad Doctor misbruikt de hulp die hij krijgt en komt wederom met kwaadaardige creaties naar voren. Jouw missie is weer om deze dokter op zijn plaats te zetten en hiervoor zul je heel Cartoon Wasteland moeten doorkruisen. Dit lijkt op het eerste oog van wat wij zagen, een erg kleurrijke en gevarieerde spelwereld te worden met die Disney uitstraling die we allemaal kennen. Echter moet je hier zelf ook wat aan doen, want met jouw kwast kleur jij de wereld in. Ook kun je met de kwast muren en objecten tekenen en uiteindelijk komt het er op neer dat je dergelijke dingen met terugbrengen in de wereld. Je ziet namelijk al de contouren hiervan tijdens het spelen.

Fanatiek verven of je komt geen stap verder

Als speler zie je dus alleen de lijnen hiervan en zodra je met jouw kwast er overheen gaat zie je verschijnen wat er hoort te staan. Zo kan je er bijvoorbeeld achter komen wat voor ruimte het is en waar jij naar toe moet gaan. Belangrijk is dat je hiermee verder kunt komen in het level. Zo zagen we in de demo dat je bepaalde objecten in moet kleuren, zodat je er op kon klimmen. Het heeft dus veel te maken met de puzzels, welke zoals het er nu uitziet, erg toegankelijk zijn. Wellicht zijn ze nu nog wat te gemakkelijk, maar we verwachten wel dat dit wat diepgaander zal zijn in de uiteindelijke game. Met de kwast kun je fanatiek met de klodders verf gooien, maar ook wissen van objecten is mogelijk. Dit is tevens een onderdeel van de vele kleine platform puzzels.

Zo zagen we Mickey een tweetal bollen, welke elk ook weer uit twee gedeeltes bestonden halveren door de onderste helft te laten verdwijnen. Gevolg was dat het bovenste gedeelte zo naar beneden viel. Hierna tekende Mickey de onderste helft, waardoor er een aantal platformen ontstonden, waarop de muis kon springen en zijn weg kon vervolgen. Simpele puzzels, maar wel die je toch even door moet hebben. Zo zul verder als Mickey ook paden tegenkomen die er nog niet zijn. Met de kwast verf je de zwevende rotsblokken, zodat je weer verder kunt lopen. Soms speelt hier timing een grote rol bij of zul je bepaalde objecten maar tijdelijk kunnen verven en moet je dus soms snel met de kwast te werk gaan. Eindbazen kom je onderweg ook nog tegen, waaronder een mechanische draak die voorbij kwam zetten in de demo.

Deze draak werd bestuurd door een klein monstertje wat waarschijnlijk één van de creaties is afkomstig van de Mad Doctor. Hierbij moest je de plekken inkleuren die de draak nog miste. Op deze manier kon je de draak verslaan en het gevecht bestond overigens uit meerdere fases. In de eerste instantie was de draak met zijn vuisten aan het rammen, hierna ging deze met vuur spuwen en weer even later zette hij zijn staart in, waarop cirkelzagen bevestigd waren. Als Mickey moest je deze aanvallen op de juiste manier ontwijken en goed richten om de verf op de kale plekken te spuiten. Na dit succesvol afgewerkt te hebben zal de draak niet meer werken en dat levert dankzij zijn laatste aanval een nieuw pad op, waardoor je verder kunt in de game.

De introductie van coöp

De zojuist omschreven gedeeltes kun je in je eentje spelen, maar ook met een vriend(in). In Epic Mickey: The Power of Two kun je namelijk ook in coöp aan de slag gaan. De ene speelt als Mickey terwijl de andere de rol van Oswald op zich neemt. Met Mickey ga je met de kwast aan de slag en Oswald gebruikt een afstandbediening waarmee hij vijanden ineens vriendelijk kan maken. Uiteraard kan hij hier ook mee vechten. Tevens kan hij in tegenstelling tot Mickey vliegen door middel van zijn oren. Naar verwachting zal dit ook een belangrijke rol gaan spelen in de puzzels. De coöperatieve speelstand is trouwens volgens het drop-in drop-out principe. Het lijkt dan ook echt een hele leuke en vermakelijke game te worden die je samen met familie of vrienden kan spelen. Mede door de vriendelijke en vrolijke stijl en natuurlijk toegankelijke gameplay.

Voorlopige conclusie

Tegenwoordig verschijnen er niet veel meer van dit soort type platformtitels, zoals Epic Mickey: The Power of Two. Daarom was het erg leuk om deze game even in actie te zien en alles lijkt er op dat dit een hele geinige game gaat worden. Door middel van de kwast zul je bijzondere omgevingen gaan verkennen en het levert een toffe gameplay stijl op. De coöp lijkt daarnaast een waardevolle toevoeging te gaan worden. De spelwereld oogt verder vol kleuren en details, waardoor je jezelf in de wereld van Disney waant. Daarbij krijg je ook nog een dosis muziek op je af, zoals we het kennen uit de oudere films en dat in de stijl van een musical. Dit kun je wel overslaan, maar wellicht zorgt dat juist voor de perfecte beleving wat we uiteraard gaan zien als de game in de winkels ligt. Verder gaf de ontwikkelaar aan dat er veel verbeteringen zijn tegenover het eerste deel, zoals de camera. Ook zullen je keuzes van groot belang zijn in de voortgang van de game en de game zal speelbaar zijn met de PlayStation Move.