De PlayStation 3 verscheen in 2007 in Europa en is nog altijd niet aan haar einde, dat bewijst bijvoorbeeld Naughty Dog wel met hun nieuwe game The Last of Us. Daarnaast heeft ook David Cage van Quantic Dream eerder dit jaar aangegeven dat hij rustig nog vijf jaar vooruit kan met de console, maar uitgever Square Enix denkt daar behoorlijk anders over.
Julien Merceron is Top Technology Director bij Square Enix en hij is van mening dat ontwikkelaars de huidige generatie consoles zat zijn en hierdoor naar andere platformen kijken. Onder deze andere platformen vallen onder andere platformen als iOS en browsers. Gevolg is dan ook dat een levenscyclus van zeven, acht, negen of zelfs tien jaar de grootste fout is die Sony en Microsoft hebben gemaakt.
“We have Sony and Microsoft talking about this generation lasting seven, eight, nine or even 10 years and it’s the biggest mistake they’ve ever made,”
“So these developers went elsewhere to see if the grass was greener. They found web browsers, they found iOS, they found other things and a lot of them won’t come back to the hardware platforms. So you could look at it that thanks to Microsoft and Sony and the length of this generation, it helped the emergence of other platforms and helped them get strong before the next hardware comes out.”
Merceron is dan ook van mening dat een volgende generatie consoles een stuk kortere levenscyclus moeten hebben. Hierbij zouden de consolemakers minder moeten laten afhangen van de complexiteit en kostbare hardware. Nu deelt lang niet iedereen deze mening, want de PlayStation 3 verkoopt anno 2012 nog steeds prima en met een eventueel nieuw model op komst tegen een wellicht lagere prijs zal Sony de PlayStation 3 voor een geruime tijd weer goed kunnen verkopen, wat potentieel meer verkochte games oplevert.
“If you start to make the entry bar really high, more studios will die, more publishers will die, there’ll be less titles on platforms, etc. If you make it accessible, you give more chances to people, you’ll have a better portfolio at launch.
“Now you don’t need to manage longevity by complexity of programming, because your longevity is ensured by your online model. And I would suggest that maybe we don’t want long generations.”
Square Enix moet maar weer is gewoon een goede Final Fantasy uitbrengen.. Laatste was FFX
Psst FF13 Versus 6 jaar….
En over Square Enix gesproken, waarom duurt het zo lang voordat Kingdom Hearts 3 verschijnt?! Of better gezecht komt ie nog wel op de huildige generatie console(s) ????
@ShadowhunterrX: Haha inderdaad over lang gesproken. En ze moeten maar is een goeie Final fantasy uitbrengen ja. Alleen FFXIII Versus ziet er belovend.
dan zeggen ze dat deze console generatie lang duurt
kijk eerst eens naar je eigen squeenix
Final Fantasy XIII 1 en 2 (en 3 komt ook) poepen jullie uit, XVI word afgekraakt aan alle kanten, wat nogsteeds niet uit is op PS3
En dan heb je nog Versus XIII die al 6 jaar in de maak is, breng verdomme dan eens wat leuks uit, in plaats van of te lang of te kort werken aan een game
Volgens mij wil ie Julien Merceron zoiets voor de komende generaties:
PS 4
PS 4G
PS 4S
PS mini
PS shuffle
PS 5G
PS 5GS
PS 5.5G
PS 6G
PS 6S
PS 6GS
PS 6GGSS
PS 6.1GSGSGSSSG
PS classic
PS nano
PS touch
PS radio remote?!
HET IS EEN CONSOLE, GEEN TELEFOON!!! Er hoeft niet om de paar maanden een onnodig nieuw model te verschijnen om een fanbase op te bouwen, dat is het hele verschil. Bovendien is een console in de eerste plaats niet bedoeld als indy gaming platform, maar juist voor de core gamers, in tegenstelling tot browser- of telefoongames. Ik snap niet waar ze het idee vandaan halen dat developers zijn “overgestapt”, indy gaming is een compleet andere richting in de industrie. Door middel van de PS store probeert Sony hier alsnog een graantje van mee te pikken, ookal is het eigenlijk niet hun terrein.
De uitspraak uit de titel is voor zover ik uit het bericht op kan maken overigens totaal niet onderbouwd, maar ik ben te lui om daar op dit moment op in te gaan ;P
Wat een geneuzel de laatste tijd uit de richting van Square Enix!
Is het nu gewoon te moeilijk voor Square Enix om een goede game in een redelijk tijdsbestek te maken voor de PS3, zit het probleem soms daar?
Laat ze eerst maar is meer dan een game per generatie die je bijblijft. Het niveauvan de eerste PS hebben ze nooit meer gehaald.
Julien Merceron klinkt als een naam voor een slechte Bond Villain.
Als Naughty en Quantic nog zat leven zien in de PS3, hecht ik daar meer waarde aan, zij hebben iig titels gemaakt die niet volgepropt zitten met androgyne Cosplay/Punk kiddo’s met serieuze mentale issues.
@Wintermute:
Daar heb ik nu juist geen problemen mee maar als de levensduur 5 jaar is van een console dan maken ze maar 1,5 game đŸ˜›
@83.87.162.xxx: @83.87.162.xxx:
Zelfs dat was al een stap achteruit.
Ze kunnen sinds de ps2 de grafische kracht niet meer aan. En maken veel kleinere games met veel kleinere werelden.
Ze zouden juist moeten hopen dat deze generatie nog langer duurde zodat zij misschien ooit weer terug op hun oude niveau kunnen komen.
Zij zijn het juist die de snelheid van de ontwikkelingen in de console hardware niet bij kunnen benen.
Square Enix: ‘Huidige generatie duurt veel te lang’
Square Enix maak een nieuwe goede game voor de PS3.
of Square Enix ga dan vast een game maken voor de PS4 en Next-XBOX en WiiU.
Ik heb eigenlijk niet echt behoefte aan een nieuwe console, vind het zo wel prima eigenlijk