De PlayStation 3 verscheen in 2007 in Europa en is nog altijd niet aan haar einde, dat bewijst bijvoorbeeld Naughty Dog wel met hun nieuwe game The Last of Us. Daarnaast heeft ook David Cage van Quantic Dream eerder dit jaar aangegeven dat hij rustig nog vijf jaar vooruit kan met de console, maar uitgever Square Enix denkt daar behoorlijk anders over.

Julien Merceron is Top Technology Director bij Square Enix en hij is van mening dat ontwikkelaars de huidige generatie consoles zat zijn en hierdoor naar andere platformen kijken. Onder deze andere platformen vallen onder andere platformen als iOS en browsers. Gevolg is dan ook dat een levenscyclus van zeven, acht, negen of zelfs tien jaar de grootste fout is die Sony en Microsoft hebben gemaakt.

“We have Sony and Microsoft talking about this generation lasting seven, eight, nine or even 10 years and it’s the biggest mistake they’ve ever made,”

“So these developers went elsewhere to see if the grass was greener. They found web browsers, they found iOS, they found other things and a lot of them won’t come back to the hardware platforms. So you could look at it that thanks to Microsoft and Sony and the length of this generation, it helped the emergence of other platforms and helped them get strong before the next hardware comes out.”

Merceron is dan ook van mening dat een volgende generatie consoles een stuk kortere levenscyclus moeten hebben. Hierbij zouden de consolemakers minder moeten laten afhangen van de complexiteit en kostbare hardware. Nu deelt lang niet iedereen deze mening, want de PlayStation 3 verkoopt anno 2012 nog steeds prima en met een eventueel nieuw model op komst tegen een wellicht lagere prijs zal Sony de PlayStation 3 voor een geruime tijd weer goed kunnen verkopen, wat potentieel meer verkochte games oplevert.

“If you start to make the entry bar really high, more studios will die, more publishers will die, there’ll be less titles on platforms, etc. If you make it accessible, you give more chances to people, you’ll have a better portfolio at launch.

“Now you don’t need to manage longevity by complexity of programming, because your longevity is ensured by your online model. And I would suggest that maybe we don’t want long generations.”