Zolang de markt blijft veranderen zal ook Sony mee veranderen. De recente ontwikkelingen in de industrie hebben er zelfs voor gezorgd dat Sony een mega bedrijf als Gaikai over kocht om hier in de toekomst hun slaatje uit de slaan. Sony is goed voorbereid op wat komen gaat al zeg ik het zelf, maar niet iedereen is het daarmee eens.

Will Wright, bedenker van de bekende social games Sims, SimCity en Spore, denkt hier heel anders over. De console makers staan al enige tijd op hun beentjes te trillen, zo zegt Wright. Ze kunnen geen kant op. Niet zozeer door de ontwikkeling van hardware die in PC’s gebruikt wordt, maar meer door het business model wat in het vooruitzicht ligt. Free-to-play en cloud gaming zijn steeds prominenter aanwezig tot het de consoles volledig buiten sluit. Waar het eerst de grote bedrijven waren die ons van triple-A titels voorzagen, zijn het nu juist de kleine en nieuwe bedrijven die hier ineens hun kans schoon zien.

“It used to be big companies doing triple-A titles on consoles is where all the money is. It’s shaken things up quite a bit with all these platforms. In some sense all the little mammals – small developers, new companies – have an opportunity right now to fill new niches that are expanding rapidly. They might be small opportunities now, but they very well could be huge opportunities in the not-too-distant future.”

Toch is het nog maar de vraag of de consument wil happen als het gaat om free-to-play games, want vaak ziet het er niet zo mooi uit, werkt het minder soepel en heeft het (veel) minder diepgang. Een paar aanzienlijke gebreken van free-to-play games waar iedereen die het kent zich wel in kan vinden. Wright daarentegen ziet dat liever dan geld uitgeven voor een game die je misschien wel, misschien niet leuk vindt. Volgens hem was de consument door de grote rol die geld speelde bij het ‘oude’ model veel meer risicomijdend en gaat dit de markt juist een grote, positieve boost geven.

Desondanks vragen wij ons af of Wright wel rekening heeft gehouden met bepaalde factoren die het risico in het huidige business model juist verlagen. Het uitproberen in de winkels, het ruilen van games, het doorverkopen van games… Stuk voor stuk redenen waarom de huidige consument juist wel bereid was het risico te nemen.